bassen Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Hei. 1. juni 2007 kjøpte jeg bolig A, som jeg selv bodde i frem til 1. september 2008. Fra 1. september 2008 frem til i dag har jeg leid ut hele denne boligen, men jeg vurderer nå å selge denne. Hvordan vil dette forholde seg skattemessig dersom jeg går på et tap ved salget? Mitt poeng er å kunne få med meg skattefradraget. Har jeg frem til 1. september 2009 med å kunne selge med et eventuelt tap og få skattefradrag for dette? Eller forholder det seg slik at jeg nettopp i den nevnte perioden ikke kan selge med tapsfradrag, ettersom jeg har bodd der mer enn ett av de siste to årene? På forhånd takk for hjelpen. Endret 17. desember 2008 av bassen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Slik jeg har forstått dette kan man havne i 2 katergorier: 1.Man selger med å skatte på gevinst/tap 2.Man selger uten å skatte på gevinst/tap Hvis man havner i første kategori vil man måtte skatte 28% på eventuell gevinst og få igjen 28% av eventuelt tap. Hvis man havner i andre kategori blir ikke gevinsten skattepliktig eller tapet fradragsberettiget. Så er spørsmålet hvilken kategori du havner i: Reglene sier: Eventuell gevinst er ikke skattepliktig dersom du har eid boligen i mer enn 12 måneder, og du i din eiertid har brukt den som egen bolig i minst 12 av de siste 24 måneder før salget. Eventuelt tap er bare fradragsberettiget dersom eventuell gevinst hadde vært skattepliktig. http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...8#kapitteltekst Utfra din beskrivelse så har du bodd i boligen i mer enn 12mnd i løpet av de 24 siste mnd. Dette betyr at du ikke ville være skattapliktig dersom du solgte med gevinst, men også at tapet ditt ikke er fradragsberettiget. Slik jeg da tolker dette er at for å få tapet fradragsberettiget MÅ du vente til etter september 2009 for å få skattefradrag. I denne perioden må boligen være utleid, eller du kan ihvertfall ikke bo i den. Selger du den før vil du ikke få fratrekket. Dette er slik jeg tolker reglene og håper andre vil bekrefte det jeg har skrevet eller rette på meg. Lenke til kommentar
bassen Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Takk for svar. Det er forsåvidt slik jeg også har tolket reglene, derav mitt siste spørsmål. Så da får jeg leie ut litt til, og håpe at markedet endrer seg frem mot sommeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå