Dragavon Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Om musikk er definert som melodisk samansetning av tonar med sjel. Noko eg vil hevda er rett. Er då techno i det heile musikk? Med tanke på at ingen sit bak instrumenta ser eg ikkje at eg kan svare ja. Eg seier ikkje med dette at techno ikkje er melodisk eller samansett av tonar, men at det manglar sjel. Det kan verte morosamt å sjå kva reaksjonar som kjem av dette. Eg har ei aning av at eg kanskje vert nedstemd her . Like fullt meiner eg: techno er ikkje musikk! For noe sprøyt. Musikken er da lagd av mennesker, om de bruker en gitar eller en PC er da revnende likegyldig. Og bare så det er sagt så er eg IKKJE noen techno-fan. Bortsett fra det aller hardeste/mest aggresive, som kan være veldig tøft å høre på Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg liker mye elektronisk musikk, men akkurat techno har jeg aldri fått taket på. Noen som har noen tips? Har vært endel borti Plastikman, men det gir meg ikke så mye. Lenke til kommentar
embark Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Skal det være litt schranz? Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Råhardt, Justin Credible! EDIT: Er det acid eller noe sånt? For å ikke være helt off-topic: Ja, elektronisk musikk er musikk. Endret 18. desember 2008 av Flaringo Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg liker mye elektronisk musikk, men akkurat techno har jeg aldri fått taket på. Noen som har noen tips? Har vært endel borti Plastikman, men det gir meg ikke så mye. Hvis du virkelig skal få øynene opp for techno må du nesten høre det på et stort anlegg, da det er der det gjør seg best. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg liker mye elektronisk musikk, men akkurat techno har jeg aldri fått taket på. Noen som har noen tips? Har vært endel borti Plastikman, men det gir meg ikke så mye. Hvis du virkelig skal få øynene opp for techno må du nesten høre det på et stort anlegg, da det er der det gjør seg best. Er fattig student, så har bare et fisleanlegg, får hive på noe greier på anlegget til gamlingen når jeg kommer hjem til jul. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Spør du meg finnes det (iallefall ikke i denne tråden) et argument for at elektronisk musikk ikke er musikk, bortsett fra sin egen mening. Men da kan jo jeg si at alle sangene på VG lista ikke er musikk også? .... -altså blir dette en dum diskusjon hvor det bare er personens egene meninger som har noe å si. Lenke til kommentar
embark Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 EDIT: Er det acid eller noe sånt? Nei, sjangeren heter faktisk schranz. Typisk tysk techno, veldig "bølgete" hvis du skjønner... Ikke noe jeg foretrekker, men veldig hypnotiserende hvis settingen er rett. Store producere innen denne sjangeren er; Arkus P., Sven Wittekind, Igor S ++ Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Er fattig student, så har bare et fisleanlegg, får hive på noe greier på anlegget til gamlingen når jeg kommer hjem til jul. Må nesten ut på byen får å få et ordentlig inntrykk : ) Lenke til kommentar
Mester_B Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg liker mye elektronisk musikk, men akkurat techno har jeg aldri fått taket på. Noen som har noen tips? Har vært endel borti Plastikman, men det gir meg ikke så mye. Prøv noe i kompakt: total-serien. Ligger i grenseland mellom minimal techno og microhouse. Lett tilgjengelig til techno å være. Det som åpnet øynene mine for sjangeren. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 http://home.brikks.com/xenophex/ Lenke til kommentar
Kakkler Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 http://home.brikks.com/xenophex/ Håper den videoen får folk til å forstå forskjellen på dance og techno. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Musikk har lenge vært lagd vha bass, gitar, trommer, vokalist og kanskje et keyboard/piano i ny og ne. Når plutselig en type musikk ikke innehar noen av disse "kriteriene", braker helsike laus. At folk ikke liker techno (eller trance, house, dance eller hva de nå egentlig har hørt), overrasker meg ikke. Akkurat som rock, jazz, blues, andre skalaer osv i sin tid, er musikken tydelig avvikende fra normen og allmenne overbevisninger. (Dessuten må jeg ærlig si at Basshunter og Cascada [dance, *ikke* techno forøvrig] gir meg lyst til å ødelegge ting) De fleste innen elektronisk musikk er strengt tatt ikke musikere. Det blir mer riktig å se på dem som komponister og dirigenter føler jeg. Men argumentene om at det ikke er musikk fordi det følger en mekanisk kreasjonsprosess, ikke kan fremføres osv holder ikke mål. Det blir litt som å si at film ikke er ekte opptredender fordi den er redigert og statisk, mens teater er *ekte* skuespill. Film er allmennt akseptert som kreativt medium, men techno er det ikke; litt snålt syns jeg egentlig. Er virkelig douchebagen som kan spille Wonderwall mer talentfull enn "datakomponister" som lager sensasjonelle verker ulikt noe som tidligere har blitt lagd? Det finnes uendelig mye mer av elektronisk musikk enn det man hører fra rånere som neglisjerer alle frekvenser over 500hz. Til slutt vil jeg bare påstå med stor overbevisning at mesteparten av musikken på hitlistene er generert elektronisk i like stor grad som techno og andre slike musikkformer. Endret 21. desember 2008 av Rognalf Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Skal det være litt schranz? Ja takk ^^ Sven Wittekind \o/ Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Hvorfor skulle det ikke være det? Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Techno er da såklart musikk, selv om jeg synes ikke det er god musikk^^; Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Hmm, når trådstarter skriver "techno", antar jeg at vedkommende mener "elektronisk musikk", da det førstnevnte begrepet ofte blir misbrukt. Kjernen i problemet er at musikken blir lagd via en datamaskin og dermed ikke kan inneha de samme menneskelige kvaliteter musikk lagd på f.eks. et piano eller en gitar kan ha, ettersom musikeren kan legge sitt personlige "håndverk" direkte på disse instrumentene. Elektronisk musikk er ikke musikk fordi datamaskinen er en mer mekanisk og digital form for mellomledd mellom artist og produkt som "the human touch" ikke kan påvirke på samme følelsesmessige måte som på en gitar. Er det dette som er argumentet ditt, trådstarter? Vel vel, er ikke dette musikk? Ifølge trådstarters definisjon: Nei. Dere for bedømme selv: Se filmen hos Youtube Vel piano er jo mekansisk, her får du bare følgt den pytagorianske 12 noters-skalaen(eller hva det nå enn heter)? Hva med et keyboard...hvis du spiller keyboard da, er vel ikke det musikk heller da, fordi det er jo "digital lyd" Sånne folk med så teite hippietakter som deg er så slitsomme. Jeg hører ikke på techno, men på trance, dance, electro osv men det er fortsatt musikk. Du sier bl.a "Legge sitt personlige håndverk", hva faen mener du med det? at man må spikke fela selv? Vet ikke om du har hørt om noe kalt en Vsti, eller en Synthesizer. Her har du omtrent endeløse muligheter til lage din egen personlige lyd. Og hvis du da har et keyboard ved siden av da? Hmm, når trådstarter skriver "techno", antar jeg at vedkommende mener "elektronisk musikk", da det førstnevnte begrepet ofte blir misbrukt. Kjernen i problemet er at musikken blir lagd via en datamaskin og dermed ikke kan inneha de samme menneskelige kvaliteter musikk lagd på f.eks. et piano eller en gitar kan ha, ettersom musikeren kan legge sitt personlige "håndverk" direkte på disse instrumentene. Elektronisk musikk er ikke musikk fordi datamaskinen er en mer mekanisk og digital form for mellomledd mellom artist og produkt som "the human touch" ikke kan påvirke på samme følelsesmessige måte som på en gitar. Er det dette som er argumentet ditt, trådstarter? Vel vel, er ikke dette musikk? Ifølge trådstarters definisjon: Nei. Dere for bedømme selv: Se filmen hos Youtube Vel piano er jo mekansisk, her får du bare følgt den pytagorianske 12 noters-skalaen(eller hva det nå enn heter)? Hva med et keyboard...hvis du spiller keyboard da, er vel ikke det musikk heller da, fordi det er jo "digital lyd" Sånne folk med så teite hippietakter som deg er så slitsomme. Jeg hører ikke på techno, men på trance, dance, electro osv men det er fortsatt musikk. Du sier bl.a "Legge sitt personlige håndverk", hva faen mener du med det? at man må spikke fela selv? Vet ikke om du har hørt om noe kalt en Vsti, eller en Synthesizer. Her har du omtrent endeløse muligheter til lage din egen personlige lyd. Og hvis du da har et keyboard ved siden av da? Er det da et mye større personlig preg enn ved f.eks et vanlig piano. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Hehe, hvorfor går du løs på min person? Jeg er da en av de fremste forkjemperne for å påstå at elektronisk musikk er musikk som alt annet (det er f.eks. min favorittsjanger). Det jeg forsøker er å finne kjernen i argumentasjonen til "haterne", noe du tydeligvis ikke har fått med deg. Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hehe, hvorfor går du løs på min person? Jeg er da en av de fremste forkjemperne for å påstå at elektronisk musikk er musikk som alt annet (det er f.eks. min favorittsjanger). Det jeg forsøker er å finne kjernen i argumentasjonen til "haterne", noe du tydeligvis ikke har fått med deg. hehe ups jaja... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 "Terser er djevelens verk!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå