hean Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Nei, techno er ikke musikk. Jeg er utdannet musiker + jeg lager musikk, stol pa meg jeg vet hva jeg prater om. Synd du ikke lærte mer i løpet av den utdannelsen da.... Hater techno selv men man kan jo ikke nekte for at det er musikk. Musikk defineres av lytteren, og kun lytteren, med sine kriterier. Derfor kan du egentlig si at techno ikke er musikk, men jeg vil si du da mister mange andre vinkler i musikk. Desverre tar du feil, man kan ikke kategorisere noe etter en subjektiv mening. Hvis du fortsatt mener det så vær så snill å linke til en korrekt definisjon og ikke bare ramse opp dine egne meninger som sannheter. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg synes det er litt sært at du har valgt ut akkurat techno når det er ufattelig mange andre elektroniske sjangre.Nå må du slutte å tulle. Techno er jo bare et annet ord for elektronisk musikk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Ja, det er sånn som de dumme hører på. De som tar narkotika på Ibiza og bruker gulrotkrem. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hmm, når trådstarter skriver "techno", antar jeg at vedkommende mener "elektronisk musikk", da det førstnevnte begrepet ofte blir misbrukt. Kjernen i problemet er at musikken blir lagd via en datamaskin og dermed ikke kan inneha de samme menneskelige kvaliteter musikk lagd på f.eks. et piano eller en gitar kan ha, ettersom musikeren kan legge sitt personlige "håndverk" direkte på disse instrumentene. Elektronisk musikk er ikke musikk fordi datamaskinen er en mer mekanisk og digital form for mellomledd mellom artist og produkt som "the human touch" ikke kan påvirke på samme følelsesmessige måte som på en gitar. Er det dette som er argumentet ditt, trådstarter? Vel vel, er ikke dette musikk? Ifølge trådstarters definisjon: Nei. Dere for bedømme selv: Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Hmm, når trådstarter skriver "techno", antar jeg at vedkommende mener "elektronisk musikk", da det førstnevnte begrepet ofte blir misbrukt. Kjernen i problemet er at musikken blir lagd via en datamaskin og dermed ikke kan inneha de samme menneskelige kvaliteter musikk lagd på f.eks. et piano eller en gitar kan ha, ettersom musikeren kan legge sitt personlige "håndverk" direkte på disse instrumentene. Elektronisk musikk er ikke musikk fordi datamaskinen er en mer mekanisk og digital form for mellomledd mellom artist og produkt som "the human touch" ikke kan påvirke på samme følelsesmessige måte som på en gitar. Er det dette som er argumentet ditt, trådstarter? Musikk (fra gresk musus maksimus, det vil si «musenes kunst») er en kunstdisiplin som uttrykker seg gjennom lyd og stillhet disponert over tid. De viktigste elementene i musikk er veksling i pitch (tonehøyde), forholdet mellom tonene (harmoni) og forbindelser av toner til en melodi, rytme og lydens tekstur og intonasjon. Disse elementene vektlegges ulikt i ulike tradisjoner. Se også musikkvitenskap og musikkteori. Tilblivelsen, fremføringen, definisjonen av og betydningen av musikk har store variasjoner i ulike kulturer og miljøer. En enkel definisjon er at musikk er organisert lyd. Innenfor denne definisjonen finner man både strengt organiserte komposisjoner og fremføringer, og improviserte og til og med tilfeldige former. Det er vanlig å regne musikk i ulike sjangre; musikk som tilhører samme musikalske sjanger har visse likhetstrekk, men skillelinjene er som oftest uklare. Musikk er svært tett knyttet opp mot fremføringen og således musikeren/musikerne som spiller musikken. Musikk kan fylle kunstneriske og estetiske behov og tjene som kommunikasjonsform eller underholdning, eller spille seremonielle og religiøse roller. """" Elektronisk musikk er ikke musikk fordi datamaskinen er en mer mekanisk og digital form for mellomledd mellom artist og produkt som "the human touch" ikke kan påvirke på samme følelsesmessige måte som på en gitar. """" Som sagt finnes det ingen krav til musikk om personlig påvirkning så hvordan du kan plassere tchno i en annen kategori enn musikk, det skjønner jeg ikke. Rart at det er mange som argumenterer med ett argument som ikke er ett argument men noe de selv forbinder musikk med. Endret 17. desember 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 av det jeg har lært i musikk timene er definisjonen på musikk egentlig rytme, toner og lyd Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Desverre tar du feil, man kan ikke kategorisere noe etter en subjektiv mening. Hvis du fortsatt mener det så vær så snill å linke til en korrekt definisjon og ikke bare ramse opp dine egne meninger som sannheter. Spoker du med meg eller? Hva skal man ellers kategorisere etter? Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Spoker du med meg eller? Hva skal man ellers kategorisere etter? For eksempel en allmenn/offentlig definisjon, som for eksempel i ett av mine innlegg ovenfor.... om du ser på techno som musikk eller ikke får være ditt valg men åp nekte for at det er musikk for at du ikke liker eller forstår musikken er og blir feil. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Som sagt finnes det ingen krav til musikk om personlig påvirkning så hvordan du kan plassere tchno i en annen kategori enn musikk, det skjønner jeg ikke. Rart at det er mange som argumenterer med ett argument som ikke er ett argument men noe de selv forbinder musikk med. Jeg mener ikke dette. Jeg forsøker å klargjøre hva trådstarter mener. Elektronisk musikk er, som betegnelsen tilsier, musikk. Min favorittsjanger, vel å merke. Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg mener ikke dette. Jeg forsøker å klargjøre hva trådstarter mener. Elektronisk musikk er, som betegnelsen tilsier, musikk. Min favorittsjanger, vel å merke. Vi skjønner godt hva trådstarter mener og jeg har vært på samme tanke selv noen ganger men jeg bøyer meg for sannheten om at techno er musikk, dog vewldig dårlig musikk men musikk. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 For eksempel en allmenn/offentlig definisjon, som for eksempel i ett av mine innlegg ovenfor.... om du ser på techno som musikk eller ikke får være ditt valg men åp nekte for at det er musikk for at du ikke liker eller forstår musikken er og blir feil. Kan du gi meg en god grunn for at det blir feil, utenom sosiale sammenhenger? Hvis en person sier at techno ikke er musikk, sa er det ikke dermed sagt at den allmenlige meningen har mer rett enn han. Selvsagt innenfor sosiale og samfunns sammenhenger sa kan man si at han tar "feil", men da bare fordi et flertall er uenig med han, ikke fordi han faktisk /tar feil/ (dette kan ikke bevises) All lyd har potensiale til a vaere musikk, som igjen defineres av lytteren. Du vil legge merke til at alle har sin definisjon pa musikk, og alle har sine meninger om hva som er 'riktig og galt'.. Og pa et dypere niva sa kan man ogsa si at de som ikke forstar en spesiell type musikk, for dem sa er det genuint kanskje ikke musikk, hvorfor skal da en annen person som er uenig ha mer rett? Det er bedre a bare si at all lyd er musikk, og at all lyd oppfattes forskjellig fra person til person. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Vi skjønner godt hva trådstarter mener og jeg har vært på samme tanke selv noen ganger men jeg bøyer meg for sannheten om at techno er musikk, dog vewldig dårlig musikk men musikk. Du omtaler deg selv i flertall og snakker om sannhet. Da er det jammen godt med litt diskusjon for å bryte ned disse vrangforestillingene. Trådstarter er litt uklar og jeg bedriver i hvert fall ikke lesing mellom linjene for så å påberope det som en "sannhet". For å gjøre det klart: Det finnes ingen sannhet. Det finnes sannheter, mange av dem. Antakelig over seks milliarder for øyeblikket. Alt rundt oss kan diskuteres, til og med ting som måtte virke som det mest naturlige gjennom årelange tradisjoner og konvensjoner. Til og med språkets natur kan diskuteres, men det blir for filosofisk og abstrakt for meg. Da er det godt å kunne diskutere det litt mer håndgripelige temaet musikk Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Les gjerne Wikipedia sin artikkel om musikk. Den belyser en del viktige og interessante vinklinger. Hva som er musikk eller ikke er i stor grad et definisjonsspørsmål. Merk at det ikke diskuteres hvordan musikken/ikkemusikken framstilles, om det er med treblåsere eller med en synthesizer. Dette er da også helt irrelevant slik jeg ser det. Eventuelle argumenter mot techno som musikk kan ikke gå på måten techno produseres på ("kunstig framstilte lyder er mindre verdt enn lyder som bankes fram på en treplate"), men må gå hvordan techno låter. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Mange av hovedargumentene blant "haterne" har nettopp vært produksjonsmåten kombinert med hvordan det låter. Det virker som produksjonsmåte liksom skal være et sterkt argument. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Som om ikke "ekte" musikk med instrument blir "tuklet med" på et studio, på lik linje med elektronisk musikk... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Slå to steiner mot hverandre og du har rytme, nynn samtidig og du har melodi og toner, ergo, musikk. Ligger elektronisk musikk under dette igjen mener du? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Ja det er jo musikk. Det eneste som er litt skjipt med det er jo at artisten ikke alltid kan variere det på scenen og lignende etter hvordan han føler. Hvis de har konsert så er det ikke så åpent for improvisasjon som andre musikk sjangre, men det er jo fortsatt musikk. Og selv om jeg synes det er dritt musikk så er det jo da fortsatt musikk. Endret 18. desember 2008 av Perrern Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Om musikk er definert som melodisk samansetning av tonar med sjel. Noko eg vil hevda er rett. Er då techno i det heile musikk? Med tanke på at ingen sit bak instrumenta ser eg ikkje at eg kan svare ja. Eg seier ikkje med dette at techno ikkje er melodisk eller samansett av tonar, men at det manglar sjel. Det kan verte morosamt å sjå kva reaksjonar som kjem av dette. Eg har ei aning av at eg kanskje vert nedstemd her . Like fullt meiner eg: techno er ikkje musikk! Så ei datamaskin kan ikke være et instrument? Et signal går gjennom og tolkes av en datamaskin, og en lyd kommer ut av høytaleren. Men om det ikke er musikk, kan man eliminere alle elektriske signaler, mikrofoner og så videre. Det eneste man sitter igjen med er akustiske instrumenter. Og da, som noen nevnte her, kan man diskutere "hva er sjel?". Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ja det er jo musikk. Det eneste som er litt skjipt med det er jo at artisten ikke alltid kan variere det på scenen og lignende etter hvordan han føler. Hvis de har konsert så er det ikke så åpent for improvisasjon som andre musikk sjangre, men det er jo fortsatt musikk. BS. Lenke til kommentar
embark Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 OMG, please, techno is sooo nineties... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå