Fifafom Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Om musikk er definert som melodisk samansetning av tonar med sjel. Noko eg vil hevda er rett. Er då techno i det heile musikk? Med tanke på at ingen sit bak instrumenta ser eg ikkje at eg kan svare ja. Eg seier ikkje med dette at techno ikkje er melodisk eller samansett av tonar, men at det manglar sjel. Det kan verte morosamt å sjå kva reaksjonar som kjem av dette. Eg har ei aning av at eg kanskje vert nedstemd her . Like fullt meiner eg: techno er ikkje musikk! Lenke til kommentar
M-J Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 hmm jeg hører ikke på noe sånt selv men klart det er musikk! og klart det sitter noen bak innstrumentet. De bruker et utrolig kraftig instrument nemmelig en pc. Ja det er musikk. hva skulle det ellers vært? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Like fullt meiner eg: techno er ikkje musikk! Musikk er det, uansett om man liker det eller ikke. Techno er en elektronisk musikksjanger. Den vokste fram i Detroit, Michigan midt på 1970-tallet og var influert av Chicago-house, electro og new wave. Typiske instrumenter er: keyboard, DJ'ing, synthesizer, trommemaskin, sequencer og sampler. I dagligspråket omtales gjerne all elektronisk musikk som «techno». Det riktige samlebegrepet å bruke i en slik sammenheng er imidlertid «elektronisk musikk» – techno er en undersjanger av dette på lik linje med trance, dance, house og andre sjangre. Disse sjangrene er i utgangspunktet blitt til uavhengig av hverandre, men som en av de første elektroniske sjangrene har nok techno hatt en viss innflytelse på utviklingen av øvrige sjangre, særlig gjelder dette house og tidlig trance-musikk. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kanskje trådstarter skal gå hit og spørre om et bilmerke han ikke liker er bil eller ikke? Eller hva med å gå hit og argumentere for at en sjanger man ikke liker ikke er film likevel? Dette temaet har vi hatt kranglesvorne tråder om før. De består som regel av utbrudd fra troll som "techno er ikke musikk fordi det er lagd på data!!!!", "trance suGer!!" og det som verre er. Med denne logikken er jo nesten ikke noe av dagens musikk musikk i deres forstand, da mesteparten blir lagd i tandem med datamaskiner og andre digitale prosesser. Her har vi en gammel tråd om emnet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691062 Jeg anbefaler mange å lese gjennom den, da den inneholder argumenter både for og imot denne problemstillingen. Så slipper vi å gjenta oss selv her Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Klart Techno er musikk. Hva skulle det ellers være? Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Nei, techno er ikke musikk. Jeg er utdannet musiker + jeg lager musikk, stol pa meg jeg vet hva jeg prater om. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 stol pa meg jeg vet hva jeg prater om.Men pappaen min har sagt at jeg ikke må stole på folk jeg møter på internett. Og han vet bestandig best, så derfor stoler jeg ikke på deg! Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hva skulle det ellers være? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Om musikk er definert som melodisk samansetning av tonar med sjel. Noko eg vil hevda er rett. Om musikk, er som du sier, en melodisk sammensetning av toner "med sjel"(hva er med sjel, forresten? Kan du utdype?), hvorfor skulle da ikke Elektronisk musikk også være det? Det er jo en harmonisk oppbygging av rytme, noter og lyder. Det høres kanskje ut som bråk for en ulært person, men stol på meg, det gjør også Metall for den som ikke liker det. Er Rap musikk? Hvorfor ikke? Hva er det som bestemmer hva som er musikk? Lager ikke folk en rytme? For meg, så er musikk følelsen av å leve. Når en sang, uansett sjanger, får deg til å smile, le, gråte eller få frysninger. Når en sang får deg til å hoppe av energi, eller bryte ut i rop og ekstase. Når du sitter og rister på hodet i takt med sangen, eller bare lar deg svaie med. Når du bare glemmer alt av omverdenen, og nyter alt av toner som flyr igjennom ørekanalene dine. Det, kjære med-debatant, er musikk. Og musikk er som kjærlighet, uten grenser. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Med tanke på at ingen sit bak instrumenta ser eg ikkje at eg kan svare ja Så det er ikke musikk siden ingen fysisk berører instrumentet? Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Musikk er lyd som oppfattes som en digg opplevelse. Rett og slett. Det er sa mange mate a fa fram et utrykk i musikk pa, det kan vaere melodier, rytme, atmosfaere, minimalisme, harmonier, lyd design, storhet, lyrikk og best av alt sa dommes dette i hver person, i sin subjektive lyd verden. Musikk defineres av lytteren, og kun lytteren, med sine kriterier. Derfor kan du egentlig si at techno ikke er musikk, men jeg vil si du da mister mange andre vinkler i musikk. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Enda en sånn tråd? Virkelig? Trodde vi var ferdig med det. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Enda en sånn tråd? Virkelig? Trodde vi var ferdig med det. Ny bruker => ny tråd. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Enda en sånn tråd? Virkelig? Trodde vi var ferdig med det. Ny bruker => ny tråd. Hm, ja, sant. La ikke merke til det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Altså ass. Tekno er jo ikke musikk fordiatte dem er jo ikke flinke, ikkesant, det er jo ikke skikkelig, på en måte lissom. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Musikken er bare levende og med sjel når du hører på noen som spiller Live. Hvis du hører på musikk fra dataen eller stereoen, så er sjelen vekke. Og derfor er nesten all musikk ikke musikk. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 lol @ folk som tror at all elektronisk musikk er "techno". Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 La oss snu spørsmålet og spørre folk om Metallica sitt Death Magnetic er musikk. Selvsagt er techno musikk, det sitter noen bak det og arbeider som bare faen for å lage noe som folk vil like, og jeg vil si at de fleste seriøse DJ-er legger minst like mye av sjelen sin i musikken de lager som andre musikere. Jeg synes det er litt sært at du har valgt ut akkurat techno når det er ufattelig mange andre elektroniske sjangre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå