Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Frahver fra skolen? woot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har 8 dager og 9 enkelttimer fravær i år jeg :( . Mesteparten pga. kjøretimer. Samtlige fraværsdager og timer er gitt beskjed om i forveien, de er enten grunnet sykdom eller kjøretimer, ikke noe skulk. Fraværet mitt er jo derfor ganske høyt, men når alt er "dokumentert" som grunngitt fravær, regnes det da som gyldig fravær? Ingen lærere hos oss som er helt klare på det der :mad:

Lenke til kommentar

Jeg har flere måneders fravær, og har blitt ansatt opptil flere ganger. I jobb har jeg aldri brukt opp egenmeldingene. Det er milevid forskjell på de tretten første skoleårene og det som skjer videre i livet, og man blir da sannelig også voksnere etter hvert.

Det er greit at folk med lite fravær ønsker å selge sifferet sitt ved å forkynne "sannheten", men å si at du automatisk sliter med mye fravær er for enkelt, og det blir i hvert fall for dumt å si at folk som sløver på skolen fortsetter på jobben, selv om det nok er riktigere andre veien. Hvis arbeidsgiveren liker deg og kompetansen din, får du jobben selv om du har mer fravær enn en han ikke liker med samme kunnskaper.

Samfunnet har kommet et stykke i synet på skolefravær i det siste, synes jeg. Man begynner liksom å innse at folk som er skoletrøtte er skoletrøtte. Det begynner kanskje å bli på tide å slutte å føre fravær på vitnemålet. Har du møtt nok til å få karakter, er det tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Skal du studere: da teller karakterene. Ikke fraværet.

Skal du jobbe: da teller fravret ikke karakterene.

Sånn grovt sett. Alt må selvfølgelig tas med en klype salt, men slik fungerte det for meg. Gikk ut med 14 dager fravær totalt og 69 timer, 5,1 i snitt og bang rett inn på universitet. Dermed trenger jeg aldri mer å tenke på det ekle fraværet.

Lenke til kommentar

er ikke noe å skryte av å ikke "bruke opp " egenmeldingene som du har...

de dagene er der for deg om du trenger dem, og skal ikke misbrukes...

fravær på skole og jobb er 2 forkjellige ting det va det for meg iallefall, nesten 40 dager fravær, som jeg angrer på i dag, men 0 dager det første året som lærling..

kjipt med mange fraværsdager, det kan være det som gjør at du ikke blir annsatt selv om du er best kvalifisert med gode karakterer...

Lenke til kommentar
Jeg har flere måneders fravær, og har blitt ansatt opptil flere ganger. I jobb har jeg aldri brukt opp egenmeldingene. Det er milevid forskjell på de tretten første skoleårene og det som skjer videre i livet, og man blir da sannelig også voksnere etter hvert.

Det er greit at folk med lite fravær ønsker å selge sifferet sitt ved å forkynne "sannheten", men å si at du automatisk sliter med mye fravær er for enkelt, og det blir i hvert fall for dumt å si at folk som sløver på skolen fortsetter på jobben, selv om det nok er riktigere andre veien. Hvis arbeidsgiveren liker deg og kompetansen din, får du jobben selv om du har mer fravær enn en han ikke liker med samme kunnskaper.

Samfunnet har kommet et stykke i synet på skolefravær i det siste, synes jeg. Man begynner liksom å innse at folk som er skoletrøtte er skoletrøtte. Det begynner kanskje å bli på tide å slutte å føre fravær på vitnemålet. Har du møtt nok til å få karakter, er det tilstrekkelig.

Denne støtter jeg 110% dette er hva jeg vil høre, en som virkelig forstår!

Lenke til kommentar

Hæ? Herregud, dere som har endel ugyldig fravær har tydeligvis store problemer med akseptere at dere dette faktisk er negativt. Selvsagt er det negativt for en eventuell arbeidsgiver at dere SKULKER over 40 dager skole i året, herregud da mann! Greit, dere er kanskje skolelei, men si da dere får en drit kjedelig jobb. Dere blir jobblei... Hva da? Alle 3-dagers egenmeldinger blir tatt ut hvert år? Plutselig bare skulker dere noen dager? Selvsagt ser arbeidsgivere på slikt, men som alle andre tenkende mennesker, vurderer de det opp mot begrunnelsene dere kommer med, inntrykket de har av deg som person osv.

Og ja, selvsagt kan folk forandre seg. En som har 40+ dager ugyldig fravær på skolen kan ha fullt oppmøte på en jobb og vice versa, men det at du har masse masse fravær er ALDRI noe positivt, og er i beste fall unnskyldbart. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere forsvarer dette! Tilstreb etter beste evne å minimere fraværet, så har du en ting mindre å forsvare på et jobbintervju. Så enkelt er det.

PS. Før noen eventuelt begynner å hyle og skrike, jeg hadde også endel fravær selv. Ikke mye, ikke lite, et sted midt i mellom. Selv skulle jeg ønske at jeg hadde vært flinkere å møte...

Lenke til kommentar

Jepp, såklart har det noe å si. Det er ihvertfall min mening, og jeg ville gjerne ha fått sett på fraværet for å gjør meg opp en mening til den muligens kommende ansatte. Som sagt, det er ikke sikkert han er sånn i jobb sammenheng, men de som har så mye fravær har som regel en "slækk" holdning. Ihvertfall sånn jeg ser det på de i klassen min.

Lenke til kommentar

Vender du deg til å skulke så blir det en vane. Mange i klassa mi vil begynne å jobbe, men når de nesten aldri møter opp på skolen så får du ingen jobb.

Jeg har 0 fravær, ingen annmerkninger, gjort alle leksene vi har fått til nå. Jeg får høre det fra medelever at jeg er skolelys, men det har jeg lært meg til å drite i.

I alle fag unntatt matte så har jeg 3-ere og 4-ere. I matte har jeg en 2-er som jeg er lite stolt over.

Poenget mitt er at hvis du vender deg til å møte opp å prøve å gjøre ditt beste så er det godt nok.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Att han som har perfekt oppmøte og ingen anmerkninger får dårligere karakterer enn meg - som forøvrig fikk LG i ordenskarakter, ofte "rundet av" dagen og ikke gjorde noe utover vurderingssituasjoner. Nettopp dette gjorde at jeg fikk bedre karakterer, da jeg jobber godt individuelt og på denne måten fikk bedre tid til å lese.

Syntes bare det var en smule morsomt ...

Lenke til kommentar
Saken er den at alt stipend er lån, mener jeg, frem til du selv omgjør det til stipend. Det gjør du ved å bestå. Er du borte mer enn 30% fra et fag, stryker du. Og da får du ikke stipend før du har tatt det opp igjen og bestått. Så mitt råd til deg er å skjerpe deg og komme deg på skolen, ikke bruke tiden på å lete etter unnskyldninger på nettet for hvorfor du kan skulke mer skole.

Dette stemmer ikke, er ikke noe eksakt tall på hvor mye man kan være borte i et fag ;) .

Lenke til kommentar
3-ere og 4-ere og en 2-er, er på ingen måte noen "skolelyskarakterer" - det er slikt man får hvis man møter opp i timen uten å legge en ekstra innsats i faget.

Da kan jeg fortelle deg at i den klassa jeg går så har mange 1-er i det meste. Du får ikke 3-ere og 4-ere for å møte opp i timen, det vil jeg se i såfall.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på lærere når det gjelder dette med karakterer, desverre. Unntakene er de ekstreme skolelysene, som alltid har vær skolelys.

Norsklæreren min i fjord gav meg 5'er på muntlig og skriftlig, mens norsklæreren min i år gir meg omtrent ett hakk dårligere. Jeg har stått på like mye som før, men fremdeles skjer denne endringen.

Da vil jeg konkludere med at du har hatt det lettvint Mr. Bojangles. Men det er like greit å venne seg til å møte opp først som sist. Det er bare en dårlig vane.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 10 dager og 169 timer fravær bare på tredjeåret allmenn. De to første årene var også temmelig amputerte. Sto i alle fag, kom inn på universitetet i høst osv, i tillegg til at jeg har to jobber for tiden, som jeg ikke har vært borte fra én eneste gang. Fravær på skole og jobb er to vidt forskjellige ting. Spør du meg, så er fravær oppskrytt. Er for øvrig helt enig med Isbilen når det gjelder fravær.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Jeg har hatt det langt i fra lettvint - tvert i mot. Det at jeg ikke hadde verdens beste ordenskarakter, gjorde at jeg ikke hadde spesielt positiv trynefaktor blant enkelte lærere, og de gav meg heller en dårlig karakter enn en god når muligheten bydde seg.

Det at du får en lavere karakter i år, har nok mye med at du har avansert et klassetrinn, og da venter følgelig lærerene mer av deg - både når det kommer til fagkunnskap og gramatikk. Det er f.eks. vanlig å få bedre karakter i førsteklassmatte; enn det er i andre- og tredjeklassematte.

Men nå har vi rodd oss fryktelig langt vekk fra trådens opprinnelige tema: Hvor mye teller egentlig fraværet fra videregående?

Min mening er at det teller ingenting. Niks. Nada. Arbeid og skole er to helt forskjellige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Tant og fjas. At du har vært borte fra skolen betyr ikke at du kommer til å gjøre det samme på jobben, eller for den saks skyld på universitetet.

Nei, det BETYR ikke, men det INDIKERER på.. Nok for mange arbeidsgivere det. Beklager, men det må du etterhvert bare innse. Enten på den lette, eller den vanskelige måten :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...