Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Frahver fra skolen? woot

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 16 år, jeg går på videregående første året mitt.

Jeg begynner å få en god del frahver, jeg har 7 dager og 19 timer å det har bare gått ett halvt år, jeg har ikke helt forstått hvor mye frahver kan man egentlig ha ?

Jeg har stipend, har hørt mye prek om har du 20dager frahver på ett år så mister du stipendet å dette blir gjordt om til lån. Men dette har jeg også hørt er piss, fra medelever osv, som har sluttet på skolen når bare halve året har gått osv...

Jeg ve tikke om kansje stipendet blir gjordt om til lån senere ? kansje når du er over 18 eller noe.. bare en teori.

Jeg har hørt at har du mere enn 30% frahver fra ett fag så ligger du ille ute..

Jeg har ett halvt år igjen på skolen å da skal jeg inn på vg2, men innen da har jeg nok ihvertfall kansje 17 dager frahver og 29timer eller noe tipper jeg, trur dere at jeg kommer inn på vg2 med så mye frahver ?

Trur dere jeg mister stipend med det frahveret ?

Jeg personlig syntes 20 dager høres lite ut...

Håper på serriøse svar, TAKK :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20 dager fravær lite?

det er faktisk en hel måned fra skolen det,

tror du skal sette deg litt inn i hva det faktisk kan bety for deg, du skal tross alt ut i jobb senere i livet.

men du mister ikke stipendet.

etter det du skriver her så håper jeg du ikke kommer inn på vg2 i nærheten av der du bor nå.

Endret av toazty
Lenke til kommentar

du mister svært tvilsomt stipendet ditt. med mindre du og foreldrene dine har fått varselbrev hjem trenger du egentlig ikke å bekymre deg, hvis du går på skolen selvsagt. jeg har 22% fravær dette halvåret, noe som er veldig mye. er jeg borte mer nå før karakterene settes mister jeg grunnlaget for karakter i noen fag, men dette er noe man får beskjed om hos skolen før det går så langt at man mister karakterer/stipend (det er skolen som forteller Lånekassen om fraværet ditt).

Lenke til kommentar
du mister svært tvilsomt stipendet ditt. med mindre du og foreldrene dine har fått varselbrev hjem trenger du egentlig ikke å bekymre deg, hvis du går på skolen selvsagt. jeg har 22% fravær dette halvåret, noe som er veldig mye. er jeg borte mer nå før karakterene settes mister jeg grunnlaget for karakter i noen fag, men dette er noe man får beskjed om hos skolen før det går så langt at man mister karakterer/stipend (det er skolen som forteller Lånekassen om fraværet ditt).

Okei takk så mye, men 1 ting til

Det er jo Gyldig og ugyldig frahver

Hva er forskjell ? begge deler er jo frahver uansett...

Blir noen av dem fjerna hver år / halvår eller ? :S

Lenke til kommentar

Huff, basert på rettskrivingen din, burde du kanskje prøve å begrense fraværet til et minimum? ;-)

20 dager er jo forferdelig mye, hvorfor har du vært så vanvittig mye borte fra skolen? Selv med tannlegetimer, kjøretimer, legetimer med mer, bør du aldri komme i nærheten av det fraværet du har.

Saken er den at alt stipend er lån, mener jeg, frem til du selv omgjør det til stipend. Det gjør du ved å bestå. Er du borte mer enn 30% fra et fag, stryker du. Og da får du ikke stipend før du har tatt det opp igjen og bestått. Så mitt råd til deg er å skjerpe deg og komme deg på skolen, ikke bruke tiden på å lete etter unnskyldninger på nettet for hvorfor du kan skulke mer skole.

Lenke til kommentar

Mengden fravær dyu har er det meir enn ein del har hatt iløpet av 3 år.

Om ein har gyldig fravær kan dette dokumenteres og dermed ikkje så ille for ein framtidig arbeidsgiver. Derimot er ikkje gyldig fravær er noko som lett kan bli sett på som negativt.

Ingen av dei blir derimot fjerna.

Viss eg ikkje husker heilt feil kan ha nokre timers fravær som ikkje blir notert om det blir dokumentert og avtalt på førehand. (Tannlegetime meiner eg er eit av punkta)

Har ein for mykje fravær i eit fag er ein "kjørt fast" uansett. At ein også falgleg blir liggande etter er ingen tvil om.

20 dager er mykje som dei andre nevner det er ein heil månad med skule. Så edt er ein god del undervisning som går vekk. Når eg ser på mitt eige vitnemål frå vidaregåande så har du allereie meir enn enn eg hadde i 1 og 3 klasse. 2 klasse hadde eg over ei veke på sjukehus så der blei det heile 13 dager, utan det oppholdet så ville det nok ha vore rundt 6 dager det året.

Lenke til kommentar
fravær er det som betyr mest på videregående, det er det folk som skal ansette deg ser på.

Dummeste jeg har hørt ...

Det som betyr noe er jo fagkarakterene, det er de som åpner mulighetene for høyere utdannelse. Fraværet betyr kanskje noe hvis man skal rett ut i jobb etter vgs. - men jeg har aldri hørt om noen som har måttet legge frem fraværet fra vgs. på et jobbintervju etter endt høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
fravær er det som betyr mest på videregående, det er det folk som skal ansette deg ser på.

Det som betyr noe er jo fagkarakterene, det er de som åpner mulighetene for høyere utdannelse. Fraværet betyr kanskje noe hvis man skal rett ut i jobb etter vgs. - men jeg har aldri hørt om noen som har måttet legge frem fraværet fra vgs. på et jobbintervju etter endt høyere utdannelse.

Dumt og dumt. Vitnemålet du har fra vgs, spiller vel ingen rolle etter endt utdannelse på høyere plan.

MEN, skal du jobbe et år etter vgs, feks friår som jeg gjør, så kan fravær spille en stor rolle. Samme om du har strøket eller droppet fag.

Jeg har vært til en 4-5 interjuv denne høsten, og alle arbeidsgiverne har spurt etter vitnemål og fravær.

Det sier jo litt om hvilke rutiner og vaner du har.

Lenke til kommentar

Det er ikke det dummeste JEG har hørt. Tvert imot kan jeg bekrefte det at fraværet er viktigere enn noen gang. Fordi;

Man kan være så skoleflink man bare vil.. 6'ere i samtlige fag. Men til hvilken nytte vil du være for arbeidsgiveren din om du aldri er tilstede? Har man middelmådige karakterer, men 0, eller minimalt med fravær, kan man lære noe hvis man ER tilstede.

Videre vil jeg tro, at har man mye fravær på en så lett skole som VGS, så blir det verre på høyskole universitet med den instillingen og den friheten man får der..

Så, fraværet er 50/50 for en arbeidsgiver..

Lenke til kommentar

"Ting" kan være så mangt, og hvordan man tar skolen trenger ikke å virke inn på hvordan man tar jobb.

Noe vi sikkert kan være enige i er at en person med null fravær på videregående sannsynligvis kommer til å fortsette å ha lite fravær i arbeidslivet (men slike personer er gjerne uattraktive på andre måter). Man kan dog ikke si det motsatte.

Lenke til kommentar

Diverre men arbeidsgivere ser på fraværet.

Sjølv med høgare utdanning vil du fort få spørsmål kvifor ikkje vitnemål frå vidaregåande er med, om ein undrar dette grunna høgt fravær.

Det er diverre slik at stort fravær på skulen også gjer seg gjeldane på jobb. Det er alltid unntak, men "ulovleg fravær" aka skulk går ikkje vekk då det blir for ein vane.

Lenke til kommentar

dette er muligens litt off-topic, men jeg må bare få sagt at elever ved VGS ofte får utrolig dårlig informasjon når det gjelder fravær. de fleste i klassen min vet ikke forskjellen på gyldig og ugyldig fravær, det gjelder utrolig nok også en del av lærerene mine.

i tillegg er det lærere som ikke fører fravær, noe som er urettferdig overfor de som gidder å møte opp.

jeg har en del fravær (men dette på grunn av sykdom, ikke skulk), og det kommer jo definitivt til å gå ut over for eksempel ordens og adferdskarakterene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...