Gå til innhold

10.0.0.97 som lokal IP - HELST IKKE


bihwebs

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har en speedtouch modem fra tele2 som har pga sitt manglende ruter egenskaper blitt skøytet med en trådløs netgear ruter. Frem til igår har alle lokale ip adresser blitt tildelt og administrert via netgear med start 192.168.1.1 men igår ville min dreambox ikke akseptere noe som helst men fikk 10.0.0.97 IP når tildelt via DHCP.

Siden speedtouch er en tele2 ruter som sender alt gjennom er det ingen administrasjon side hvor jeg kan klikke meg gjennom.

Dersom dreamboxen er koblet direkte til speedtouch får den en internet IP adresse.

Jeg har prøvd å hake av DHCP på DB og beordret den at den bruker 192.168.1.7 men netgear kan ikke see den og med en gang du haker av DHCP kommer 10.0.0.97 som DB adresse. Dettte har fungert fint i 2 år. Eneste forandring var at vi har flyttet den til andre etasjen, koblet til der oppe ( har fungert der også ), og satt den tilbake.

 

Jeg kan litt om dette har men jeg står bomstille nå. HJELP er dere snille...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom dreamboxen er koblet direkte til speedtouch får den en internet IP adresse.

 

Hvis dreamboksen er koblet rett til speedtoutchen og speedtouchen slik jeg skjønner er modem og router i en boks, så er ikke adressen speedtoutchen får en "internetadresse", men en lokaladresse på nettverket ditt. Den eneste enheten i nettverket ditt som har en "internettadresse" er speedtouchen, og denne adressen er kun tilgjengelig fra internett, ikke fra innsiden av nettverket ditt.

 

Hvilken adresse er det dreamboxen får når du kobler den slik?

 

Jeg har prøvd å hake av DHCP på DB og beordret den at den bruker 192.168.1.7 men netgear kan ikke see den og med en gang du haker av DHCP kommer 10.0.0.97 som DB adresse. Dettte har fungert fint i 2 år. Eneste forandring var at vi har flyttet den til andre etasjen, koblet til der oppe ( har fungert der også ), og satt den tilbake.

 

Det høres jo rart ut dette. Dreamboxen skal ha huket av for DHCP eller du kan prøve å gi den en statisk IP, da 192.168.1.7 slik jeg skjønner.

10.0.0.97 er jo en typisk internt-nettverk-adresse (ikke internett) som jeg ville tro den fikk fra en router. Du er helt sikker på at ikke netgearrouteren har blitt resatt og begynt å dele ut adresser i serien 10.0.0.x. Eller at du har slått av dhcp i netgear og at speedtouch på en eller annen måte kjører dhcp til enheten din?

Lenke til kommentar
Hvis dreamboksen er koblet rett til speedtoutchen og speedtouchen slik jeg skjønner er modem og router i en boks, så er ikke adressen speedtoutchen får en "internetadresse", men en lokaladresse på nettverket ditt. Den eneste enheten i nettverket ditt som har en "internettadresse" er speedtouchen, og denne adressen er kun tilgjengelig fra internett, ikke fra innsiden av nettverket ditt.

 

Hvilken adresse er det dreamboxen får når du kobler den slik?

 

Det var rart for meg også - den får en VALID ip adrese also 90.147.16.5 ( eksempel ) da oppfører seg spedtouchen som bridge og sender alt videre. Dete er TELE2 løsning og jeg har vart borti telenor, nextgentel, tafjord og mange andre og ingen bruker slik løsning.

 

Det høres jo rart ut dette. Dreamboxen skal ha huket av for DHCP eller du kan prøve å gi den en statisk IP, da 192.168.1.7 slik jeg skjønner.

10.0.0.97 er jo en typisk internt-nettverk-adresse (ikke internett) som jeg ville tro den fikk fra en router. Du er helt sikker på at ikke netgearrouteren har blitt resatt og begynt å dele ut adresser i serien 10.0.0.x. Eller at du har slått av dhcp i netgear og at speedtouch på en eller annen måte kjører dhcp til enheten din?

 

Jeg er helt sikker på at netgear ikke har begynt med 10. adresser i og med at administrasjonen og alle andre enhetener i systemet har 192.168.1.X adresser og fungerer normalt mot nettet. Ja, jeg begynner å tvile at den får IP direkte fra speedtouchen men den er heller ikke i 10.0.0.97 poolet...

 

Jeg kan godt gi den en statisk adresse men den må først sees som koblet til lokal netverk og den er ikke der...

Lenke til kommentar
dhcp klienten på dreamboxen kan være litt "vansklig" noen ganger. Kobl dreambox'en til tv'en og ta vekk haka for dhcp og sett en fast ip.

 

Har prøvd det uten at det hjalp...

 

Eg tror enten at nettverkskortet har tatt kvelden, DHCP klienttjenesten har stoppet eller at nettverkskabelen er defekt.

 

Dersom jeg kobler en dm800 til same kabel ( med dhcp på) for den 192.168.1.8 med en gang. DM500 derimot ingen sjanse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...