Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig med strøm på Hiace

McLuddis

Anbefalte innlegg

Hei

Fant igår ut at hiacen var tom for strøm. Det ble brukt kabler og vi fikk start på den, men en eller annen reim hylte noe sinnsykt ganske lenge før den gav seg.

Trodde batteriene bare var tomme, så vi lot bilen stå på tomgang en stund før vi skulle kjøre. Da oppdaget jeg at det var nesten ikke spenning på strømnettet i bilen, lyktene lyste gult og veldig svakt, bremsekraftforsterkeren funket ikke, instrumentpanelet var nesten dødt, osv.

Da jeg åpnet panseret kjente jeg en underlig lukt jeg ikke har vært borti før, kan være brent reim men har egentlig ikke peiling. Det var mørkt ute så vi hadde ikke mulighet til å undersøke noe nærmere. Bilen er en -98 modell.

Kan det være noe så enkelt som at batteriene bare er gåene? Eller kan det være dynamoen som har tatt kvelden?

Joar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Fant igår ut at hiacen var tom for strøm. Det ble brukt kabler og vi fikk start på den, men en eller annen reim hylte noe sinnsykt ganske lenge før den gav seg.

Trodde batteriene bare var tomme, så vi lot bilen stå på tomgang en stund før vi skulle kjøre. Da oppdaget jeg at det var nesten ikke spenning på strømnettet i bilen, lyktene lyste gult og veldig svakt, bremsekraftforsterkeren funket ikke, instrumentpanelet var nesten dødt, osv.

Da jeg åpnet panseret kjente jeg en underlig lukt jeg ikke har vært borti før, kan være brent reim men har egentlig ikke peiling. Det var mørkt ute så vi hadde ikke mulighet til å undersøke noe nærmere. Bilen er en -98 modell.

Kan det være noe så enkelt som at batteriene bare er gåene? Eller kan det være dynamoen som har tatt kvelden?

Mitt tips, helt ut av det blå, dynamo eller reim til dynamo. Når motoren går skal du ha bra lys i lykter om dynamo lader, så den lader ikke som den skal. Det at reimen hylte, og at det til slutt luktet svidd kan jo tyde på at den ikke trekker dynamo som den skal av en eller annen grunn. Enten er riemen for "slakk", eller så har kanskje lageret på dynamoen gått så den har "kilt" seg, og derfor ikke kan rotere?

Lenke til kommentar

Tok ut dynamoen idag. Viste seg at den sto helt fast. Reimene var smeltet og svidde.

Er bare glad det ikke ble kjørt noe med bilen, for det var noen oljeslanger koplet til, så jeg tror oljepumpa er montert på dynamoen.

Er det noen som har erfaringer med fastkjørte dynamoer? Kan den repareres?

Lenke til kommentar
Tok ut dynamoen idag. Viste seg at den sto helt fast. Reimene var smeltet og svidde.

Er bare glad det ikke ble kjørt noe med bilen, for det var noen oljeslanger koplet til, så jeg tror oljepumpa er montert på dynamoen.

Bare å kjøpe ny eller brukt. Koster ikke så mye.

Lenke til kommentar

Oljepumpa er ikke akkurat koblet til dynamoen, men heller omvendt. Bak på dynamoen har du en vakuumpumpe som "driver" bremsekraftforsterkeren, og denne pumpa er smurt med olje fra motoren. Du mister med andre ord ikke oljetrykket fordi dynamoen ikke virker. Repareres? Tja, det kan vel virke som lagrene har skåret seg, og det kan nok antakelig repareres om man har litt peiling og ikke finner en ny/overhalt til en høvelig pris. Kan selvfølgelig være mer feil enn bare ødelagte lagere, da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Brukte og/eller overhalte koster rundt 350-500kr på bilopphuggeri, og dem fleste gir deg 3 måneders garanti på brukte dynamoer.

Overhalte dynamoer vil jeg si er nesten like gode som nye, da det er børstene og spolen inni som er enten byttet eller renset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...