ostenxx Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hei der! I slutten av mai i år kjøpte jeg meg en Giant Terrago Disc på sykkelbutikken i byen. Denne kostet meg rundt 7000 kr inkl. skjermer, lys og lås. Rett etter å ha tatt den i bruk, begynte den å lage en kraftig knekke/knake- lyd mens jeg satt og tråkket. Denne lyden tiltok etter hvert, og jeg måtte stille opp eller ned setet for å få den bort en kort periode. Når jeg tråkket stående, og når jeg lot være å tråkke sittende, forsvant lyden. Lydnivået på ulydene var så høyt at folk langs gatene hørte feilen. På grunn av dette bestemte jeg meg for å ta den med på reparasjon. Først trodde de et kulelager hadde gått og skiftet dette uten effekt. Jeg måtte derfor levere den inn på ny og fikk denne gang skikftet pedaler, uten hell. Jeg leverte den inn nok en gang og krevde å få feilen fikset. Det irriterende faktum var at jeg på dette tidspunktet begynte å føle meg motarbeidet av ansatte ved verkstedet. Dere kjenner sikkert til følelsen av ikke å bli tatt på alvor. Dette viste seg ved at de ikke hadde testsjekket sykkelen etter reparasjoner og ved at mange nektet for at det var feil på den. På et tidspunkt måtte jeg strengt be en ansatt om å ta en runde på parkeringsplassen, og det var først da han innrømte at det var en feil. Etter hvert ble jeg også bedt om å bruke sykkelen en halv uke for å se om lydene forsvant, men jeg nektet dette da jeg var sikker på at den kom som resultat av feilkonstruksjon i setefestet/rammen. Og akkurat samme feilen er på den nye som jeg omsider fikk i bytte med den gamle. Denne har jeg nå hatt siden begynnelsen av juni, og feilen har vært der hele perioden uten tegn til å forsvinne. Spørsmålet er nå hva jeg kan kreve av dem og ikke minst hva de kan kreve av meg? Jeg er mest interessert i å få byttet modellen med noe tilsvarende fra en annen produsent, forhåpentligvis hard rocx som de fører (og som jeg har positiv erfaring med fra før). Dette fordi jeg helst vil unngå et hav av effektløse reparasjoner og servicetid, som var faktum ved forrige reklamasjon. I tillegg ønsker jeg sterkt å unngå den heller dårlige sjekken av sykkelen og de mange meningsløse påstandene som florer som følge av dette. Hva ville dere ha gjort? Hva kan jeg kreve i nåværende situasjon? Hvor mange reparasjonsforsøk kan de få? Kan jeg kreve ny vare? Kan jeg få pengene tilbake? Mvh. Øystein Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Selger har rett til å forsøke å reparere SAMME feil 2 ganger. Klarer de ikke det og samme feil oppstår en 3. gang har du krav på å heve kjøpet eller få omlevert. Selger kan dog kreve at sykelen må inn på verksted den 3. gang for å konstantere samme feil. Slik jeg ser det så har dem reparert sykkelen 2. ganger, og ved 3. gangs feil omleverte (omlevering telles som 1 reparasjonsforsøk) dem til ny lik sykkel. Du kan med loven på din side kreve heving av kjøpet og pengene tilbake. Dog hvis du ønsker mindre krangling (regner med at sportsbutikker ikke er helt oppegående på lovverket) kreve at du får byttet til en annen modell i samme prisklasse. Dette vil nok være lettere for butikken å svelge da dem ikke mister salget. Lenke til kommentar
bedra Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg er i en lignende situasjon (håper det er greit at jeg benytter den samme tråden). Kjøpte en racer til 18000,- for ca. en måned siden. Merket først etter en ukes tid (etter lengre turer) at det begynte å komme knekkelyder fra sykkelen. Vanskelig som det var å høre hvor disse kom fra, ble jeg oppmerksom på at det var visse momenter å registrere: Når jeg sittende la trykk fremover og ekstra på styret var ulydene hyppige. Samtidig: dersom jeg renner uten å tråkke er problemene borte, det samme gjelder dersom jeg sykler stående og lener meg over styret. Det er ikke stort forskjell på om jeg sykler oppover i en bakke eller på mer bene strekninger. Trådstarter nevnte de samme symptomene som synes å være likeartede som de jeg erfarer selv. Jeg har levert inn sykkelen to ganger nå. Første gangen prøvesyklet en medarbeider på verkstedet sykkelen og erkjente at det var uvanlige lyder å høre. Han fant ikke stort, men festet noen ledninger fremme med clips,og ba meg så om å ta den hjem. Lydene er de samme og er så intense - etter spesielt flere timers sykling - at de er sjenerende, men ikke minst veldig markante og irriterende når man bare vil nyte naturen. Den andre gangen byttet den samme fyren styrelageret. Men i dag er lydene like tydelige som før, og dukker nå opp bare noen minutter etter jeg har startet på en tur. Jeg vil i utgangspunktet ikke be om å få heve kjøpet siden det er racer jeg vil ha, men vil være klar på at dette ikke er holdbart, både på grunn av prisklasse, fordi de har fått flere forsøk på å finne feilen (som nok er ukjent for dem). Dette må være en feil i konstruksjonen, fabrikasjonsfeil e.l., som jeg som forbruker ikke skal la meg hefte ved. Noen tanker her? Andre som har opplevd dette? Håper trådstarter kan si hvordan det gikk i hans tilfelle. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg er i en lignende situasjon (håper det er greit at jeg benytter den samme tråden). Kjøpte en racer til 18000,- for ca. en måned siden. Merket først etter en ukes tid (etter lengre turer) at det begynte å komme knekkelyder fra sykkelen. Vanskelig som det var å høre hvor disse kom fra, ble jeg oppmerksom på at det var visse momenter å registrere: Når jeg sittende la trykk fremover og ekstra på styret var ulydene hyppige. Samtidig: dersom jeg renner uten å tråkke er problemene borte, det samme gjelder dersom jeg sykler stående og lener meg over styret. Det er ikke stort forskjell på om jeg sykler oppover i en bakke eller på mer bene strekninger. Trådstarter nevnte de samme symptomene som synes å være likeartede som de jeg erfarer selv. Jeg har levert inn sykkelen to ganger nå. Første gangen prøvesyklet en medarbeider på verkstedet sykkelen og erkjente at det var uvanlige lyder å høre. Han fant ikke stort, men festet noen ledninger fremme med clips,og ba meg så om å ta den hjem. Lydene er de samme og er så intense - etter spesielt flere timers sykling - at de er sjenerende, men ikke minst veldig markante og irriterende når man bare vil nyte naturen. Den andre gangen byttet den samme fyren styrelageret. Men i dag er lydene like tydelige som før, og dukker nå opp bare noen minutter etter jeg har startet på en tur. Jeg vil i utgangspunktet ikke be om å få heve kjøpet siden det er racer jeg vil ha, men vil være klar på at dette ikke er holdbart, både på grunn av prisklasse, fordi de har fått flere forsøk på å finne feilen (som nok er ukjent for dem). Dette må være en feil i konstruksjonen, fabrikasjonsfeil e.l., som jeg som forbruker ikke skal la meg hefte ved. Noen tanker her? Andre som har opplevd dette? Håper trådstarter kan si hvordan det gikk i hans tilfelle. Hei igjen. Jeg sitter fortsatt med sykkel nr. 2 og har minimert problemet ved å etterstramme skruer over hele sykkelen og ved å smøre setestammen med teflon. Knekke- og knakelydene kommer nå så sjeldent at sykkelen mer eller mindre kan sies å være friskmeldt. Dersom den dukker opp hjelper det stort å stille setet på nytt eller etterstramme setefestet. Men som sagt kan lyden en sjelden gang opptre og jeg sitter i grunn på gjerdet og avventer med hva jeg skal foreta meg. Dersom det på et eller annet tidspunkt eskalerer (som det tidvis har pleid å gjøre) og blir til det værre igjen, ser jeg ikke bort i fra at det blir en ny runde med sykkelbutikken. I så tilfelle er det mest interessant å få en prisreduksjon eller ta ut andre varer gratis da sykkelen ikke står til den kvaliteten man forventer for 7000 kr. I ditt tilfelle hadde jeg ikke nølt et sekund med å klage på produktet og krevd pengene tilbake. Du har trossalt investert 18 000 kronasjer i en sykkel - dvs- ikke langt fra 3 ganger beløpet jeg har betalt for min. Da må du forvente å få kvalitet i alle kriker og kroker. Muligens har du et mandagsprodukt, men for mitt vedkommende ser det ut til at knekke - og knakelydene er spesifikk for modellen/serien Giant har produsert. Det ulitmate hadde for min del egentlig vært å få den byttet til Hard Rocx - et merke jeg vet leverer varene. Håper det ordner seg! Mvh. Øystein Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Eg ser det har gått snart et halvt år siden du opprettet denne tråden. Som forbruker har du plikt til å reklamere innen rimelig tid. Oversitter du denne plikten så mister du også muligheten til å reklamere og da sitter du med produktet som har feil. Så om det stemmer at du ikke har gitt lyd i fra deg(ovenfor butikken) på over et halvt år så ville eg nå snarest henvendt meg til butikken for å omlevere produktet til en annen produsent eller heve kjøpet. Men dette bør skje fort, og kan allerede være for sent. Det kan være du slipper unna her siden du allerede har reklamert på produktet, og at det nå er samme mangel det er snakk om, men den tjangsen ville eg ikke tatt. Endret 24. juli 2009 av nomore Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Eg ser det har gått snart et halvt år siden du opprettet denne tråden. Som forbruker har du plikt til å reklamere innen rimelig tid. Oversitter du denne plikten så mister du også muligheten til å reklamere og da sitter du med produktet som har feil. Så om det stemmer at du ikke har gitt lyd i fra deg(ovenfor butikken) på over et halvt år så ville eg nå snarest henvendt meg til butikken for å omlevere produktet til en annen produsent eller heve kjøpet. Men dette bør skje fort, og kan allerede være for sent. Det kan være du slipper unna her siden du allerede har reklamert på produktet, og at det nå er samme mangel det er snakk om, men den tjangsen ville eg ikke tatt. Jeg forstår egentlig ditt synspunkt ganske bra. Problemet er at feilen så og si er fraværende nå og ikke påviselig overfor butikken. Dersom det dukker opp og forverrer seg blir det snakk om reklamasjon. Produktet er ment til å vare i lang tid, og da har jeg rett på reklamasjon ved feil innen en 3 års periode. Om feilen har vært der i lengre tid har liten betydning for utfallet i saken så lenge sykkelen knekker og knaker som et uvær når jeg faktisk går for å reklamere på det. Slik den er nå (dvs. uten feil) gjør det umulig å bli trodd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå