Xperia X10 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Hei! Denne epoken i livet mitt har jeg gledet meg til i hele mitt liv. Jeg skal (kanskje?) få meg hund! Jeg studerer til å bli sivilingeniør, og har lyst til å ha en "livs"kamerat til tross for at det kanskje ikke er den beste tiden å skaffe seg hund. Jeg har en liten hybel, på 12 kvadrat, men bor på en plass hvor hunden kan spasere rundt i stua og kjøkkenet da de jeg bor med er glad i hund. Har forhørt meg med de, og de syntes det er greit og det vil være koselig. Jeg har dessuten en veranda som den kan lufte seg selv i (når jeg er tilstede såklart) - så de gangene jeg trenger å virkelig konse med matten så kan han henge litt på verandaen. Jeg har hatt labrador retriever mens den var valp, så vet nogenlunde hva det vil gå i de første månedene (pisser mens du løfter den ut verandadøra). Er det etisk riktig av meg å skaffe meg hund? Det er kanskje det jeg bør spørre meg først. Den må regne med å være på hybelen i mange timer av gangen, men jeg skal selvfølgelig gi den kjærlighet, mosjon og turer osv. To-tre turer om dagen, er vel nok? En tidlig om morgenen for å gjøre fra seg, en på ettermiddagen og på kvelden? Jeg har alltid likt Jack Russel Terrier, men så kom jeg over dansk-svensk gårsdhund! Dette er en rase jeg har svært lyst på, da denne er pen, og har et roligere gemytt enn JRT. Er dette en hund som er trygg å være alene med små barn? (har verken barn eller kone, men vil forsikre meg da jeg har lest om mange mennesker som har blitt drept av hunden sin). Hva med gemyttet? Liker den å leke? Er dette en allrounder? En kamerat av meg hadde en blanding av svensk hvit elghund og rottweiler, og det må jeg si var en særdeles fin blanding. Ikke for stor. Leken og fin. Derfor leter jeg altså etter en lignende blanding. Jeg har sett på finn.no (er det det beste å kikke etter hund etter?) etter noen blandingsraser av elghund og andre, og fant labrador+elghund, rottweiler+elghund og border collie+elghund. Hva slags karakter har elghunder? Jeg ser etter en familiehund, som ikke er daff og ligger som en pose på bakken. En som er leken og vil være med på joggeturer. Men jeg søker naturligvis ikke en hunderase som virkelig krever hard trening hver dag. Den skal kunne gå fritt i bånd og ikke løpe av sted og drepe katter. Jeg ønsker en hund som kan hilse på barn og andre hunder, men fint om den sier fra om en inntrenger har kommet i huset og ikke koser med tyven. Hunden skal kunne sitte i min cabriolet og være med meg når jeg skal på stranden ++. En allrounder. Er elghund blandet med noe annet noe jeg ser etter? Endret 17. desember 2008 av magenuss Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg studerer til å bli sivilingeniør, og har lyst til å ha en "livs"kamerat til tross for at det kanskje ikke er den beste tiden å skaffe seg hund. Jeg har en liten hybel, på 12 kvadrat, men bor på en plass hvor hunden kan spasere rundt i stua og kjøkkenet da de jeg bor med er glad i hund. Har forhørt meg med de, og de syntes det er greit og det vil være koselig. Jeg har dessuten en veranda som den kan lufte seg selv i (når jeg er tilstede såklart) - så de gangene jeg trenger å virkelig konse med matten så kan han henge litt på verandaen. Det er et par ting jeg har lyst til å spørre om her; 1. Synes huseieren det er greit at du får deg hund? 2. Hva med festing og slike ting som garantert foregår i de aller fleste bofelleskap? Har du tenkt på at du kanskje ikke blir boende der du bor nå for alltid, og at du dermed blir nødt til å finne et sted som godtar at du har hund? Eller at du i eksamensperiodene ikke har så mye tid? Jeg ville tenkt meg godt om, i alle fall Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Huseier syntes det er greit, og det er ingen festing her. Jeg kommer mest sannsynlig til å bo her hele studietiden, og i eksamensperiodene kan jeg overlate den til foreldrene mine. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg har en liten hybel, på 12 kvadrat, men bor på en plass hvor hunden kan spasere rundt i stua og kjøkkenet da de jeg bor med er glad i hund. Har forhørt meg med de, og de syntes det er greit og det vil være koselig. Jeg har dessuten en veranda som den kan lufte seg selv i (når jeg er tilstede såklart) - så de gangene jeg trenger å virkelig konse med matten så kan han henge litt på verandaen. 12 kvm er i minste laget - men når den har resten av plassen å gå på også mener jeg at det er nok plass. Spesielt om du går for en av de mindre rasene som DSG (Dansk svensk gårdshund). Hadde du kun hatt 12 kvm ville jeg ikke gjort det. Den må regne med å være på hybelen i mange timer av gangen, men jeg skal selvfølgelig gi den kjærlighet, mosjon og turer osv. To-tre turer om dagen, er vel nok? En tidlig om morgenen for å gjøre fra seg, en på ettermiddagen og på kvelden? Alle hunder kan lære å være alene hjemme, det er bare veldig viktig at man i starten av treningen bruker god tid og går gradvis frem slik at hunden får en positiv opplevelse med det. Hvor mange turer og slikt du må gå finner du ut av. De fleste hunder kan tilpasse seg eierens aktivitetsnivå; MEN tenk litt over hva slags hund du får. F. eks mange av gjeterhundene/vokterhundene krever mer enn å loffe rundt i bånd en time om dagen. Gjelder også blandinger med disse. Jeg har alltid likt Jack Russel Terrier, men så kom jeg over dansk-svensk gårsdhund! Dette er en rase jeg har svært lyst på, da denne er pen, og har et roligere gemytt enn JRT. Er dette en hund som er trygg å være alene med små barn? (har verken barn eller kone, men vil forsikre meg da jeg har lest om mange mennesker som har blitt drept av hunden sin). Hva med gemyttet? Liker den å leke? Er dette en allrounder? Jeg har inntrykk av at DSG er en fin liten hund med ålreit gemytt. At de ikke har noen store diller. De er trenbare, men ikke helt på border collie-nivå Helt enig med deg i at de har et mildere gemytt enn JRT, som jeg føler kan være forbanna stri og "mye mer".. Btw, alle hunder er trygge å ha sammen med mennesker. Om du får en valp har du mulligheten til å forme denne i alle mulige retninger. Ingen raser er født onde! Men ja, det finnes raser som vokter mer enn andre, eller som gjeter mer enn andre, eller som har lavere tersker for å bli aggressive mot andre hunder. Dette er noe du bør lære deg om før hunden kommer, slik at du kan rasens historie og vet litt av hva som ligger i din hund sin mentalitet. En kamerat av meg hadde en blanding av svensk hvit elghund og rottweiler, og det må jeg si var en særdeles fin blanding. Ikke for stor. Leken og fin. Derfor leter jeg altså etter en lignende blanding. Jeg har sett på finn.no (er det det beste å kikke etter hund etter?) etter noen blandingsraser av elghund og andre, og fant labrador+elghund, rottweiler+elghund og border collie+elghund. Hva slags karakter har elghunder? En elghundblanding... Personlig, nei! Elghund er en jakthund, som i tillegg har mye lyd i seg. En hund med lav terskel for å bjeffe er kanskje greit å vente med til du er ferdig med bofellesskapet Det er en grunn til at man ikke ser mange elghunder på konkurranser, de ER ikke noe man kjøper og forventer at man skal komme seg oppover i klassene med. Så hvis du velger en blanding med elghund, vær forberedt på at elghunden i blandingen kan slå kraftig ut og at den blir helt annerledes enn kameraten din sin. I blandingshundkull blir gjerne hundene helt forskjellige, og sjelden like (både av utseende og mentalitet). Både labrador (en apporterende hund som gjerne bærer alt den finner i munnen, eller spiser det), border collie (hundeverdenens "arbeidsnarkoman" som lett får litt diller) og rottweiler (vokterhund som det dessverre er en del dårlig avl på av hva mentalitet gjelder) er AKTIVE hunder som blandet med en jakthund kan slå ut til å kreve veldig mye av deg. Altså, mer enn en renraset som du kan mer sikkert si noe om gemyttet på Jeg ser etter en familiehund, som ikke er daff og ligger som en pose på bakken. En som er leken og vil være med på joggeturer. Men jeg søker naturligvis ikke en hunderase som virkelig krever hard trening hver dag. Den skal kunne gå fritt i bånd og ikke løpe av sted og drepe katter. Jeg ønsker en hund som kan hilse på barn og andre hunder, men fint om den sier fra om en inntrenger har kommet i huset og ikke koser med tyven. Hunden skal kunne sitte i min cabriolet og være med meg når jeg skal på stranden ++. En allrounder. Er elghund blandet med noe annet noe jeg ser etter? Nevnte det tidligere, du kan forme i alle retninger. Jeg har sett Mops som er aktive som verdens villeste sprettballer, golden retrievere som sovner mens de skal trene.. DU legger opp hundens aktivitetsnivå De fleste raser har forutsetninger for å lære å gå løs og være kattevennlige (kanskje polarhunder som malamute og alaska husky har litt mindre enn de andre, hehe). Det eneste det krever er trening fra din side for å få en solid innkalling (så den kommer hver gang du roper), samt at du miljøtrener og sosialiserer på katter slik at den ikke løper etter dem ute. Jeg ville ikke ØNSKET meg en vakthund. For å si det sånn, det er ikke noe vanskelig å lære hunder å bjeffe når det kommer noen på døra Og skulle hunden din finne på å bite en eventuell tyv - så blir den avlivet.. Håper du har fått noen svar! Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Takk for et flott svar Julie, det var det jeg trengte! Har noen flere spørsmål, mens du er der Hvor ofte må f.eks en DS Gårdshund gjøre fra seg om dagen? Hvis jeg er borte i 5 timer, driter den på rommet mitt da? DSG, er det en gjeterhund? Den dagen alt er klart og jeg kan hente valpen, så har jeg sittet i maange timer og lest om rasen/hvordan fostre opp valp osv. Akkurat som at ingen bør få barn før de har tenkt gjennom hvordan oppdragelsen påvirker livet, som igjen påvirker samfunnet - skal jeg sette meg inn i det å fostre opp en hund. Ok! Da dropper jeg elhund. Jeg tror Gårsdhund må være den perfekte hund. Utseende, gemytt - i det minste utifra hva jeg har lest. Hvordan vil denne være i forhold til en labrador? Hvem er mest umulig og skal absolutt ødelegge fjernkontrollen til tv'n? Ok, ikke en vakthund heller. Så hvis en tyv kommer og hunden beskytter hjemmet så blir hunden avlivet? Da avliver jeg tyven! Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hvor ofte må f.eks en DS Gårdshund gjøre fra seg om dagen? Hvis jeg er borte i 5 timer, driter den på rommet mitt da? DSG, er det en gjeterhund? Hvis vi tar utgangspunkt i en voksen hund, så kommer det an på rutinene med lufting og mating. F. eks om den ble luftet før dere la dere, og så ikke har fått frokost, så er det jo ikke så mye i tarmen Drar du 3 timer etter den spiste og ikke lufter først, holder den kortere.. 5 timer og mer enn det er noe alle voksne hunder klarer, normale altså. Valper holder seg ikke så lenge. DSG er ikke en gjeterhund, du finner den i gruppe 2: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=453 Hvordan vil denne være i forhold til en labrador? Hvem er mest umulig og skal absolutt ødelegge fjernkontrollen til tv'n? Labrador har en annen type aktivitetsnivå, de er som regel villige til å nesten dø for en liten matbit og enkle å motivere med mat. Alle valper kan være veldig destruktive og gnage på alt mulig, så hvem som er mest etter fjernkontrollen er vanskelig å si Ok, ikke en vakthund heller. Så hvis en tyv kommer og hunden beskytter hjemmet så blir hunden avlivet? Da avliver jeg tyven! Altså, det er sjelden hunder bare angriper selv om en fremmed person kommer inn Så med vakthund tenkte jeg da en hund som faktisk får lov til å være så skarp at den tar ansvaret selv. Doberman og Rottweiler er jo typiske "sånne" hunder, men de er jo ikke født til å bite fremmede. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg ville ikke ØNSKET meg en vakthund. For å si det sånn, det er ikke noe vanskelig å lære hunder å bjeffe når det kommer noen på døra Og skulle hunden din finne på å bite en eventuell tyv - så blir den avlivet.. Avlivet blir den nok ikke, siden denne hunden kan berge livet ditt (hvor mange husdrap har det ikke vært i det siste). Biter den en fyr på gata derimot. Bikkja mi er "vakthund" Når kvelden kommer bjeffer han på folk utenfor(ser de i vinduet), han bjeffer hvis det banker på døren, og hører han lyder om natta kommer det dype knurr. På en måte er det veldig betryggende med en slik hund, men på en annen side er det utrolig irriterende :!: Ikke F om jeg får han til å slutte med bjeffinga. Kjeft, ignorering, trening med godbiter, niks.. Han kan slutte når jeg blir irritert og ber han om å holde kjeft, men det kommer aldri til å forsvinne. Det er ikke sikkert de trådstarter bor sammen med ville likt å bli vekt klokken ett av bjeffing Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nei, det er jo en del tilfeller der hunden har måttet bøte med livet fordi den biter en innbruddstyv. Det er vel mer sannsynlig at tenna sitter i armen på tyven før eieren rekker å våkne og sette seg i livsfare? Det var mer det jeg tenkte på da han sa han ønsket en hund som vil beskytte mot innbruddstyver - ikke en som bjeffer når det kommer noen (har en av den typen jeg også..). Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Jeg studerer også til å bli sivilingeniør (satelitt) - og jeg fikk bikkje da jeg startet. Jeg har så langt bestått 2/3 eksamener (enda ikke fått svar på nr 3) og jeg har Labrador. Labrador fra riktige linjer trenger slett ikke allverden og er perfekt for mitt bruk. Alle i klassen elsker lille fettklumpen og den er med på feltturer og mattepugging, fysikkøvelser og kjemilesing. Min hund er alene opptil 8 timer om dagen mens jeg er på universitetet og gjør mer viktige ting, men den trengte å bli 7 måneder gammel før den klarte det. Labradoren er veldig enkel og rask å gjøre husrein. Jeg går tur om morgenen, kjempekort egentlig, for piss og drit. Når jeg kommer hjem setter jeg meg og spiser, før hunden til slutt får en lengre tur. Det handler om vaner og hva man legger som rutiner, men det er helt klart den trenger masse masse MASSE i starten. Da jeg startet på univ i høst måtte jeg hjem hver fritime jeg hadde, og jeg hadde ikke tid til noen sosiale greier. Men jeg har da allikevel blitt kjent med alle i klassen og klart meg godt i pensum ^^ Lenke til kommentar
mushi Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Er forresten veldig lurt å få seg valp akkurat i det examnene er ferdig for sommeren. Da har du noen mnd på å bli kjent med valpen, og trene den til å være alene hjemme. En liten hund, som DSG, er nok lettere å ha når du studerer. Den er lettere å drasse med seg i ferier, lettere å få noen til å passe den (netopp fordi den er liten), trenger mindre plass og er rett og slett mer praktisk. Nå husker ikke jeg hvor stor den er i farta, men hunder under 40 cm er gratis på tog og buss. De over må ha barnebilett Endret 22. desember 2008 av mushi Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Ja her i byen er det en hviss hunderase som er standarden, Cocker Spaniel. Labradoren min gikk gratis fram til nå 9 mnd, da sa de den var for stor Trikset var å slite ræva av seg med å bære bikkja på bussen så lenge det gikk an Lenke til kommentar
mushi Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Ja er greit med en liten en. Tok toget her en dag, da fikk hun ligge i setet å sove, la bare ett pledd under. Tror ikke det hadde gått hvis jeg hadde hatt en labbis :!: Billig med mat er det og Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Njaaa det er nå en ting, bikkja mi er jo storetar men det går bare 550 kr annenhver måned for 15 kg mat. 7,5 kg i måneden. Omtrentlig. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Istedet for å sette bikkja på verandaen når du "trenger tid for deg selv" ville jeg basert meg på å dressere hunden slik at den er rolig og avslappet innendørs når det kreves av den. Ligger den pent på plassen din når du trenger ro til å lese plager den jo ikke deg. Jeg har naboer som setter bikkja på verandaen for stunder om gangen, og jeg synes IKKE det er en alright måte å "kvitte seg med "bikkja på . En liten valp kommer nok til å drite i leiligheten hvis den må være alene hjemme i 5 timer ja Men hvis du som nevnt over får valpen i f.eks sommerferien din så har du massevis av tid på å lære den å være hjemme alene på Jeg har to stk dvergpinscher, og ingen av de driter eller pisser inne mens jeg er på jobb i 7,5 timer om dagen Bruk tiden fremover på å lese masse om valpeoppdragelse (masse fine bøker å få lånt på biblioteket) Da vet du sånn noenlunde hva du kan vente deg. Deretter kan du begynne å se etter en passende oppdretter , og finne ut om de skal ha valper til sommeren Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Tusen takk alle sammen. Jeg har nå fått tillatelse til å ha hund i hybelen, måtte betale 150 kr ekstra i måneden. Det er ikke så ofte nye DSG-valper kommer til verden har jeg fått inntrykk av, ganske sjeldne hunder. Det er en oppdretter som har fått 7 valper nå, men det var en del på ventelisten - og jeg vil ha en hann. En gårdshund er under 40 cm, da blir det gratis tog gitt . En ting, tror dere det er fare for at hunden hopper ut hvis jeg har den løs i bilen? Jeg kjører MX5, og taket er nede sålenge det ikke regner tungt. Klarer du å fortelle kort hvordan jeg kan dressere den til å være rolig innendørs? Hvordan lære den å kun drite ute? Jeg skjønner at med en gang etter mat eller lek, hvis den begynner å snuse - så er det ut. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Kjøp en bilsele til hunden! Noe ala dette http://www.zoosupply.com/xcart/bilsele-bil...til-hunden.html Man får bot av å ha hund løs i bilen. Plutselig ser den noe eller du bråbremser/krasjer og bikkja er flyvende i lufta i x-antall km i timen. Jeg lærte min å være rolig inne ved å ikke oppfordre til lek inne og å rose den når den la seg til å sove/slappet av. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Renslighetstrening er bare å ta den ut etter leking, en liten stund etter mat, med EN GANG etter den har sovet. Så kommer det av seg selv. Gi masse ros når den gjør fra seg ute, så den forstår at det er riktig. Ikke kjeft på den eller gi den straff dersom det er uhell inne, fordi det er DITT ansvar å legge opp slik at den får muligheten til å gjøre riktig. Tenker på ting som å brøle til den, gni den ned i tiss/bæsj osv. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Hvis man kjefter på en hund etter den har tisset inne skjønner den ikke hva den har gjort galt, eller den kan begynne å gjøre fra seg under sofaer, i klær etc. Steder den tror du ikke ser den fordi den er redd for å få kjeft. Den vil tro at det er feil å gå på do generellt, ikke bare det at det er inne. Måtte bare legge det til Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Ha for guds skyld ikke hunden løs i bilen. Det aller tryggeste er ett reisebur som du kan feste med bilbelte. Nest best er bilsele. Jeg har skaffet bilseler til hundene mine, men føler på langt nær at det er like trygt som fastspent bur. Kan knapt vente til vi kjøper oss stasjonsvogn i vår slik at jeg har plass til skikkelig hundebur bak i bilen. Enn så lenge bruker vi bilbelte... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Og et bilbur sparer bilen for evt. skader fra klør osv (..er vel opplagt for oss som er litt over snittet bilinteressert) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå