Gå til innhold

hjelp til HK/drivere?

rottweiler

Anbefalte innlegg

hei,har kjøprt en pc av en kammerat,og etter jeg formaterte den så glemte jeg at jeg ikke hadde cd/driverene til hovedkorte for han hadde mista den,så jeg lurte på åsen jeg skal skaffe disse driverene og hvilken av driverene er viktigst på tanke med ytelse? er det noen der som kanskje har denne cd eller kan hjelpe meg?

info om hovedkort er fra bilde som kommer opp når jeg starte pc.

på bilde står det Asus M2V-MX ACPI,kan denne infoen stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det dette kortet? Drivere kan du enkelt finne ved å gå inn på Asus.com og klikke på Download. Disse er også nyere enn de som er på CDen du snakker om. Viktigste driverene er de for chipset, lyd og nettverk.

som sakt fant jeg ut bare dette som nevnt ovenfor,Asus M2V-MX ACPI,kanskje det er samme navne men andre typer ?åsen skal jeg finne mere ut av dette ?

jeg har leita litt på hjemmesiden demmes,men blir forviret, det er ikke bare en driver til feks Chipset/Utilities/RAID osv...det er mange per Chipset/Utilities/RAID,feks

Chipset 9 drivere /Utilities 7 drivere /RAID 3 drivere osv,som sakt jeg blir forviret hvem jeg skal velge :(

Lenke til kommentar

Hmm, er lenge siden jeg selv har lastet ned noen drivere derfra, så jeg kan ikke umiddelbart huske hvordan det er det fungerer. Men jeg mener å huske at driverene er sortert etter dato, og da er hovedregelen at den nyeste er den du bør velge.

Du kan relativt enkelt finne ut om hovedkortet er det jeg linker til ved å ta en titt inne i PCen. Navnet skal stå et eller annet sted på kortet. Men siden det er det navnet som dukker opp i BIOSen, så er jeg rimelig sikker på at det er det kortet du har. ACPI-betegnelsen henviser, meg bekjent, bare på strømsparefunksjonen på kortet.

Edit: Tok en titt inne på siden der - antar du bruker Windows XP 32-bit. De driverene du bør laste ned er:

Chipset (alle tre)

Audio

VGA (kun hvis du bruker det integrerte skjermkortet vel og merke)

LAN

RAID

SATA

Evt. også Cool n' Quiet under Other

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Hmm, er lenge siden jeg selv har lastet ned noen drivere derfra, så jeg kan ikke umiddelbart huske hvordan det er det fungerer. Men jeg mener å huske at driverene er sortert etter dato, og da er hovedregelen at den nyeste er den du bør velge.

Du kan relativt enkelt finne ut om hovedkortet er det jeg linker til ved å ta en titt inne i PCen. Navnet skal stå et eller annet sted på kortet. Men siden det er det navnet som dukker opp i BIOSen, så er jeg rimelig sikker på at det er det kortet du har. ACPI-betegnelsen henviser, meg bekjent, bare på strømsparefunksjonen på kortet.

Edit: Tok en titt inne på siden der - antar du bruker Windows XP 32-bit. De driverene du bør laste ned er:

Chipset (alle tre)

Audio

VGA (kun hvis du bruker det integrerte skjermkortet vel og merke)

LAN

RAID

SATA

Evt. også Cool n' Quiet under Other

finner bare 2 Chipset,står trying only,høres ut som beta versjon? men du finner 3stk? har vista homepremium.

men leita etter navn og fant ut dette,bilde link under

http://i496.photobucket.com/albums/rr324/o...ng/Bilde039.jpg

http://i496.photobucket.com/albums/rr324/o...ng/Bilde037.jpg

Endret av rottweiler
Lenke til kommentar

Da er det i hvertfall riktig kort vi har funnet frem til. Grunnen til at jeg fant andre drivere enn deg var at jeg satte XP 32-bit som OS.

De driverene hvor det står "Beta Version" med rød skrift foran er drivere som er under utvikling. De vil høyst sannsynlig fungere helt fint, men kan være litt ustabile. Jeg hadde nok lastet ned de ferdigutviklede.

Sånn sett bør du laste ned følgende:

Chipset: Version V1.60A (den nederste)

Audio: Litt usikker, men prøv den øverste først siden den er nyest.

VGA: Version V7.14.10.49 (den nederste)

RAID/SATA: Version V1.17.8.1

Evt. også ASUS Cool''n''Quiet Utility V2.17.06 for Windows XP/XP 64bit/Vista 32bit/Vista 64bit under Utilities.

Lenke til kommentar
Da er det i hvertfall riktig kort vi har funnet frem til. Grunnen til at jeg fant andre drivere enn deg var at jeg satte XP 32-bit som OS.

De driverene hvor det står "Beta Version" med rød skrift foran er drivere som er under utvikling. De vil høyst sannsynlig fungere helt fint, men kan være litt ustabile. Jeg hadde nok lastet ned de ferdigutviklede.

Sånn sett bør du laste ned følgende:

Evt. også ASUS Cool''n''Quiet Utility V2.17.06 for Windows XP/XP 64bit/Vista 32bit/Vista 64bit under Utilities.

VGA er skjermkort? har ikke innebygd skjerm kort så disse driverne er i orden....

men jeg laster ned disse andre driverne du sier pluss jeg vil ASUS PC ProbeII for og overvåken tempratur

men sata/raid driverene er ikke disse til hardisk?for jeg bruker sata ledning til C disken min også har jeg en anna disk som jeg bruker Raid,raid er vel den tykke kabelen som går fra hardisken til hk og og sata er vel denne andre type ledning man bruker til hardisk?

skal jeg lasta ned drivere til sata og raid da?

Lenke til kommentar

Du kjører ikke RAID nei. Den tykke kabelen er en PATA-kabel (også kalt flatkabel siden de ofte er brede og tynne) som brukes på eldre HDDer og drev.

@007CD: Driverene for SATA-kontrolleren i chipsettet er vel inkludert i chipset-driverene ja, men de til Jmicron-kontrolleren (er ikke inne på siden nå, så jeg husker ikke helt om det er det merket) må vel installeres i tillegg. Eller...?

Lenke til kommentar
Du kjører ikke RAID nei. Den tykke kabelen er en PATA-kabel (også kalt flatkabel siden de ofte er brede og tynne) som brukes på eldre HDDer og drev.

@007CD: Driverene for SATA-kontrolleren i chipsettet er vel inkludert i chipset-driverene ja, men de til Jmicron-kontrolleren (er ikke inne på siden nå, så jeg husker ikke helt om det er det merket) må vel installeres i tillegg. Eller...?

stemmer,PATA kabel brede og tynne en eldre Hardisk,,men det står sata på asus hjemme side,strømkabelen til den nyere hardisken min står det SATA på kanskje jeg har mixa litt der ?

men skal jeg fortsatt bare legge inn disse nevnte driverne her bortsett fra VGA og lydkort som allerede er lagt inn? vis jeg bare skal legge inn nvente drivere,skal jeg bare legge inn Raid eller SATA eller begge?

legger in også ASUS PC ProbeII for og overvåken tempratur

Lenke til kommentar

Vell du kjører ikke RAID ellers hadde du svart på det.

Så da skal du IKKE ha RAID driver, dette må også legges inn under installasjonen av Windows også.

Videre skal det sies at du trenger neppe vanlig SATA driver, du kan laste den ned å prøve å legge den inn, men jeg tror ikke det skal trenges når du ikke kjører RAID.

Lenke til kommentar
Vell du kjører ikke RAID ellers hadde du svart på det.

Så da skal du IKKE ha RAID driver, dette må også legges inn under installasjonen av Windows også.

Videre skal det sies at du trenger neppe vanlig SATA driver, du kan laste den ned å prøve å legge den inn, men jeg tror ikke det skal trenges når du ikke kjører RAID.

sorry for at jeg forsvant men måtte kjøre og gjøre noe viktig.......åsen finner jeg ut om jeg har RAID?

hva er RAID/SATA?

Takk for att du enda holder ut med og forklare meg :D

Lenke til kommentar

Om du IKKE VET at du har RAID, så har du ikke det.

Har linket til hva RAID er lenger opp, postet i denne tråden kl 2124, der kan du lese hva RAID er for noe.

Dette må du sette opp selv og slikt gjøres ikke ved ett uhell :p Kun på enkelte ASUS kort som P5Q er det mulig men der er det forklart i manuelen med begrep som EZ Backup for eksempel.

Noe slikt tror jeg ikke du har koblet opp for jeg tviler på at det eksisterer på ditt hovedkort, med andre ord, du har ikke sånne greier.

Lenke til kommentar
Om du IKKE VET at du har RAID, så har du ikke det.

Har linket til hva RAID er lenger opp, postet i denne tråden kl 2124, der kan du lese hva RAID er for noe.

Dette må du sette opp selv og slikt gjøres ikke ved ett uhell :p Kun på enkelte ASUS kort som P5Q er det mulig men der er det forklart i manuelen med begrep som EZ Backup for eksempel.

Noe slikt tror jeg ikke du har koblet opp for jeg tviler på at det eksisterer på ditt hovedkort, med andre ord, du har ikke sånne greier.

da blir det disse driverne bare da?

kanskje SATA: Version V1.17.8.1

legger in også ASUS PC ProbeII for og overvåken tempratur

Lenke til kommentar

la in chipset driverne og starta på nytt så kom det opp et ikon ved siden av klokka som følgene sto det Trygg fjerning av maskinvare,denne maskinvaren var Hardisken min;S hvorfor kommer dette opp?

saom sakt la in chipset driverne og etter det skulle jeg legge inn SATA driverne men det gikk ikke,jeg måtte avinstalere chipset driverne så legge in SATA driverne deretter legge inn chipset driverne igjen :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...