Gå til innhold

Mpx.no: nektet 14 dagers angrefrist.


Myko

Anbefalte innlegg

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

 

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

La oss se på §12a igjen. Denne gjelder dersom varen ikke kan leveres tilbake i samme stand og mengde OG skaden/forringelsen skal skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. Slik denne saken er lagt fram er dette NEPPE tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har nok både forbruker og MPX loven på sin side. Det hele handler om hvordan tilnærmet stand tolkes. Hør med MPX om du kan få en grundig forklaring fra deres side hvorfor de har avvist angreretten. Hvis du fortsatt mener du har rett til å få angret kjøpet, ta kontakt med Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for innlegg alle sammen!

 

Jeg kan jo legge til at varen var brukt i omtrendt 15 minutter, dvs jeg rakk å kopiere over en mappe med "privat" innhold, før jeg deretter bestemte meg for å angre kjøpet og pakket den forsiktig ned igjen. Vet ikke om dette er av relevant betydning, men det eneste jeg fjernet av embalasje på laptop var noe plastikk rundt selve kantene på skjermen. Plast hinnen på lokket f.eks var fortsatt intakt.

 

Jeg mener også det er ekstremt firkantete å nekte angrerett fordi jeg har kopiert over en mappe. Mener det her dreier seg om mpx som klamrer seg til en mulighet for å tolke loven slik at de kan unngå heving av kjøp.

 

Det var kanskje dumt av meg å gå til anskaffelse av ny vare før jeg fikk bekreftet angrefristen på den forrige, men for å være helt ærlig så jeg aldri for meg noe problemer. Mpx hadde jo allerede bekreftet over telefon at det bare vare å sende i retur og de forandret også saken fra DOA til angrefrist etter jeg ringte dem. Må si jeg følte meg rimelig trygg der jeg satt.

 

Vel, det er vel ikke noe annet å gjøre enn å prøve forbrukerombudet og ikke gi seg riktig enda. Det er i hvertfall bittert og surt om jeg nå i disse tider skal sitte igjen med 2 like laptops. Da ble det plutselig ikke så mye av et "kupp" likevel hehe

Endret av Myko
Lenke til kommentar

bare å trykke f10 under oppstart av maskinen, når du ser ACER med hvit bakgrunn. Da starter du recovery på maskinen din. Før du gjør dette kan du formatere ACERDATA.

Eneste forskjellen vil da bli at du får ikke opp valget om nor/eng/dk vista. Den vil bli nor eller engelsk alt etter hva du valgte.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å oppgi grunn for å benytte angreretten. At kjøper vil benytte angreretten fordi PCen blei levert med en feil som ikke går på garantien er fullt lovlig og forståelig. Om det er lovens hensikt har ikke noe med saken å gjøre så lenge man følger den. MPX kan ikke tilpasse angrerettloven slik det måtte passe dem. Det finnes flere saker om akkurat dette (bærbar PC som har blitt startet opp men som er sendt tilbake på angreretten) hvor kjøper har fått medhold, og selger måtte ha tilbakeført hele beløpet. Det tar tid, men føles godt å vinne over slike idiotiske selgere. Det letteste er dog å holde seg unna dem.

 

Edit: skriveleif

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar
Altså, OP ville først bytte PC pga pixel feil, og når han ikke fikk viljen sin ville han benytte angreretten.

 

Jeg føler meg ganske sikker på at dette ikke er lovens hensikt.

 

Tror du misforsto innlegget mitt kanskje. Jeg ønsket aldri å bytte pc hos mpx. De hadde jo ingen flere på lager. Jeg ønsket å benytte angrefristen fra første stund pga en pikselfeil. Hadde det vært snakk om noen svarte døde piksler her og der så hadde jeg ikke brydd meg overhodet. Men når jeg ser en "diger" lysende prikk på skjermen min, selv fra 5-7 meter unna så blir jeg misfornøyd og opphengt i det.

Lenke til kommentar

Selvsagt blir dette et tap for nettbutikken. Men seriøse butikker må regne med slike tap i sitt regnestykke.

 

At beskyttelseplasten er borte har ingen ting å si.

Det har heller ingenting å si om maskinen er startet opp.

 

Men klarer en kunde f.eks å lage et hakk, en ripe eller slikt på maskinen, så blir saken en annen.

 

Print ut klageskjemaet og send det til FR så fort som mulig du.

Skjemaet kan også scannes og sendes via epost til forbrukerrådet.

 

Jeg er meget sikker på at Mpx vet at du har krav på å få hevet kjøpet, men de håper selvsagt at du gir opp. De tjener penger på kunder som gir opp.

 

Uansett, ikke gi opp.

Lenke til kommentar

Det har vært flere avgjørelser på dette i FTU tidligere. Både på mobiler og PCer. En av sakene omhandler en dame som fikk medhold etter å ha brukt maskinen mer eller mindre aktivt i én hel uke. Det er bare til å søke i arkivene til FTU. Kjøper har i dette tilfellet krav på å benytte seg av angreretten.

Lenke til kommentar

Bare for å slenge noe ut i lufta:

Man trenger ikke å få bekreftelse fra noen som helst på at man får lov til å bruke angreretten, hadde det vært opp til butikkene hadde ingen fått lov.

Vent i hvert fall ikke på dette! Men du ga beskjed innen 14-dagersfristen, jeg hadde sendt inn varen uansett.

 

Fyll ut vedlagte skjema, pakk godt inn, stikk på posten og betal porto.

 

 

Hvordan går jeg frem for å angre?

Gi beskjed til selger

Selger må få beskjed om at du angrer kjøpet senest den dagen angrefristen utløper. Det kreves ikke at angreskjema benyttes, det er nok om selger får beskjed over telefon. Av bevismessige grunner kan det likevel være lurt å sende skriftlig beskjed.

 

 

 

---------------------

Print ut klageskjemaet og send det til FR så fort som mulig du.

Skjemaet kan også scannes og sendes via epost til forbrukerrådet.

 

...

 

Uansett, ikke gi opp.

Bare ikke ha for store forhåpninger om svar før over nyttår :innocent:

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Skummet gjennom tidl. innlegg, men skriver bare kjapt ned likevel..

 

14 dagers angrerett kan benyttes UTEN å måtte komme med en begrunnelse. Så lenge varen er pakket pent opp, behandlet pent, testet og pakket pent ned igjen, skal du som kunde (og dette har jeg personlig fått bekreftet av FR vedr. mobiler) få hevet kjøpt hvis du vil.

 

Så til en annen sak som jeg har diskutert litt på andre plasser på forumet, webshoppen kan (vel, i mine øyne iaff, og jeg personlig hadde glatt godtatt det) ta ett lite gebyr for fabrikkresetting av maskinen, men de kan ikke på NOEN som helst måte nekte DEG å benytte deg av angreretten pga at DOA ikke ble godkjent.

 

Servicen og evt. Doa, er noe butikken må ta med Acer (w/e) etter å ha ordnet opp med deg.

 

Vil atter en gang påpeke viktigheten av å være trivelig og ålreit når du tar kontakt med butikken om slike ting. Er det noe vi selgere virkelig ikke kan fordra (vi er tross alt bare mennesker), så er det folk som kommer brautende inn i butikken og henviser til kjøpsloven ditt og datt. Den gjennomsnittelige kunde er ikke engang klar over at kjøpsloven pålegger kjøper diverse ansvar engang :-)

 

Just my 5 cents. Dette burde ordne seg for deg mener nå jeg. Men i verste fall, om ikke annet, mulig butikken vil ha en liten slant fordi de må kjøre recovery og klargjøre den for salg igjen.

 

Som noen andre sa... Butikken kan IKKE selge slike maskiner som nye produkter. Det er rett og slett svindel. Butikkene MÅ / BØR opplyse kunden om at dette er ett tidligere åpent kjøp, derfor må de som regel prise ned varen. Sidn det gjelder laptops, ender dette ofte opp langt under innkjøpspris, så at du "møtes på halvveien" med butikken og godtar et resettingsgebyr på noen hundre, burde være greit, men det er MIN MENING.

 

Hvis du VAR trivelig og ålreit i utgangspunktet, men ikke ble møtt med imøtekommenhet av selger, DA stiller saken seg annerledes. Da tar du enten kontakt igjen, og ber om å få snakke med daglig leder, el.l. Hvis ikke dette bærer frem, ta en tlf til FR og hør hva de synes. Husk at FR ofte er "overivrige" etter å hjelpe kjøper, så for ALL DEL, IKKE fremlegg saken tonet til din side, vær HELT nøytral.

 

Mvh. Shamron.

Lenke til kommentar

Takk igjen for innlegg!

 

Jeg har etter sist snakket med en dame på returavdelinga som lovet at de ville godta varen som retursak om jeg kunne dokumentere piksel-feilen de ikke fant. Dette gjorde jeg lett da piksel-feilen selvfølgelig var der enda. Meget tydelig var den også.

 

Men det som plager meg er at de ikke refunderer kunder i retursaker. Eventuelt vil de antageligvis tilby ny vare eller en tilgodelapp.

 

Jeg har nå printet ut klageskjema og fylt det ut og vil sende dette til forbrukerrådet førstkommende mandag om mpx ikke hever kjøpet.

 

Må si dette er utrolig sært av mpx. Men man vet å holde seg til nettbutikker med fokus på god service i framtiden etter dette.

 

Shamron: jeg var hyggelig med dem på alle henvendelser fra starten av, så det har ikke vært noe problem. Jeg kommer eventuelt til å spørre om å få refundert beløpet minus en liten sum for resetting. Det godtar jeg glatt.

Endret av Myko
Lenke til kommentar

Returavdelinga tar jo saken som en reklamasjonssak, og ikke angrerettsak, siden de ser etter FEILEN på skjermen.

 

Angreretten har jo ingenting med feil å gjøre.

 

Ved reklamasjonssak så har du ikke nødvendigvis krav på å få igjen noe penger selv om skjermen er nydefekt.

Lenke til kommentar

I stedenfor å blande inn så mye annet, så ville jeg først sendt en e-post der jeg rett og slett skrev:

 

 

Hei!

 

Jeg ville aldri reklamere på denne varen, jeg ønsket å benytte meg av angreretten jfr. e-post av <<dato skriver du her>>.

 

Installasjon av tredjepartsprogramvare og personlige instillinger forringer ikke varen på noen måte da den a) ikke er fysisk skadet b) det kan enkelt gjøres tilbake til orginal stand.

 

Varen vil bli sendt tilbake nok en gang, men i følge posten selv kan jeg ikke garantere at varen er hos dere før nyttår.

 

Mvh.

Myko

 

 

 

------

Forresten, hvis dem vil ha et beløp for tilbakestilling, ville jeg ha krevd å få refundert beløpet det kostet deg å sende inn maskina første gangen.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...