Gå til innhold

Har bestilt PC, men begynner å tvile på egne valg. Hjelp å få?

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kan kommentere min bestilling, slik at jeg eventuelt kan etterbestille eller gjøre endringer før jeg skrur sammen maskina.

Har bestilt følgende:

ANTEC Twelve Hundred Ultimate Gamer Case

CORSAIR Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

GIGABYTE Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2, Socket-AM2+, ATX, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

AMD PHENOM X4 9950 2.6GHZ BLACK SKT AM2 4MB 125W P

CORSAIR TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

HiSdigital Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/ HDMI/ HDCP

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW SATA Black Bulk

EIZO 24" LCD FlexScan S2401WSEK Black 1920x1200, 5ms, 1000:1, VGA/DVI-D

MICROSOFT OEM Windows Vista Home Basic SP1 64-bit Norwegian 1pk DVD

Har jeg glemt noe (har tast/mus/høyt fra før)? Vet at AMD ligger litt etter om dagen, men hvilken Intel CPU måtte jeg valgt for å få samme farta?

Tar i mot alle innlegg med takk, da dette haster litt. Angrer som en hund på at jeg ikke la inn dette innlegget FØR jeg bestilte!

Endret av El_Cabron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komponentene ser ihvertfall ut til å passe sånt reint teknisk. Ellers har jeg bare sett kabinettet oga kan si at det er -grisesvært-. Om dette er negativt eller positivt er opp til deg. PSU'en skal vistnok være kjent for å bråke en del under press. Men med de komponentene du har der så er det vel ikke noen far for at du presser det maksimalt.

Lenke til kommentar

Har samme hovedkort - fungerer bra

Har ett hakk under CPU - AMD Phenom x4 9850 2,5 GB - veldig fornøyd, stille og kjølig med boxed kjøler. Aldri over 40 grader.

Har Samsung Spinpoint, men 1 TB - veldig fornøyd

Skjermkortet får skryt de fleste steder, selv har jeg HIS Radeon 4670 IceQ og er fornøyd med dette

Strømforsyningen er bra selv om jeg valgte bort denne til fordel for Chill Innovation 700w.

Operativsystem er jo en smakssak, men jeg har rett og slett ikke sansen for Vista. Jeg bruker XP.

Jeg har dette i et mediasenter i stua. Tror du får en fet PC uansett hva du skal bruke den til.

Lykke til med bygging av ny PC.

Endret av chirsso
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville rådet deg til å vente med kjøp av en Phenom.

Phenom II er rett rundt hjørnet og foreløpige "leaks" tyder på vesentlig bedre ytelse, langt laver strømforbruk og ikke minst .. klokkker "som en gud". :)

Dersom Intel ikke er noe alternativ utifra mer eller mindre rasjonelle grunner, bør du heller kjøpe en X2 6000+, klokke den litt og vente til du oppgraderer til Phenom II.

Tror selv min [email protected] til ca kr.700 "går runder" rundt ditt oppsett med det skjermkortet der.

I spill.

Gitt at du ikke skal klokke må du nok likevel kjøpe en omtrent like dyr Intel COre 2 Duo CPU for å matche en X4 9950.

Gitt at du ikke spiller i 1024x768 da.. :D

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt, og det er betryggende å vite at jeg ikke har kjøpt katta i sekken eller at ting overhodet ikke er kompatible (har jo stort sett plukka fra siden til amentio uten å dobbeltsjekke alle opplysninger).

Kabinettet er nå ankommet og det er rimelig stort, men tross alt ikke værre enn at jeg har plass til det. Valgte dette fremfor Nine hundred versjonen rett og slett pga. kjøling, bråk og at noen mente lillebroren hadde litt plastikk aktige løsninger. I ettertid kan det vise seg at jeg burde valgt den annerledes, men tror neppe dette er noe jeg kommer til å endre på (med mindre kabinettet jeg har fått må sendes tilbake av helt andre årsaker).

Når det gjelder valg and AMD og ikke Intel er dette ikke basert på smak og behag i det hele tatt, men jeg har alltid hatt Intel CPU's og tenkte at jeg burde gi AMD en sjanse. Mye tyder på at jeg har lorta på leggen i dette tilfelle da omtrent alle på forumet her sverger til Intel, men shit happens.

Skjermkortet har også dukket opp her, og det veier faktisk såpass mye og er så stort at jeg lurer på om det i det hele tatt klarer å holde seg i sporet sitt når jeg endelig får ting på plass.

Når det gjelder Windows Vista er dette noe jeg faktisk kunne klart meg uten, da jeg i utgangspunktet er stor fan av XP som jeg har på alle de andre PC'ne i huset (1 stajonær og 3 laptops inkl. jobbmaskiner), men leste et sted at 64-bit versjonen skulle gi ekstra ytelse så lenge maskinen hadde bra nok ressurser. Er dette sant eller er det bare vissvass?

Til slutt må jeg si at jeg ikke skjønner hva amentio driver med i forhold til porto. De har sendt hele greia i 5 separate forsendelser, og det må da overskride de 360kr jeg har betalt i porto. Dette er jo likevel utgifter de må ta igjen på annet hold, slik at prisene deres i så fall kunne vært enda lavere om de hadde litt bedre logistikk.

Alt i alt syns jeg likevel 12.500,- for hele pakka ikke er så ille. Hvertfall ikke med tanke på at jeg betalte ca. 10.000,- for kun en 20" skjerm fra Dell for litt over 4 år siden :-)

Lenke til kommentar
Glemte å spørre om en ting... Hvis Phenom II viser seg å være så fantastisk som det påstås i disse lekasjene, hva må jeg i såfall bytte for å kunne bruke den nye CPU'n? Holder det med selve CPU'n eller må jeg også bytte HK og RAM?

Du kan klare deg med å bytte CPU, det er noe av fordelen med AMD siden det er mer kompatibelt socket og chipset messig i forhold til intel (om du ikke absolutt også vil oppgradere til DDR3 når Phenom II kommer).

Tror igrunn du vil bli godt fornøyd jeg, har selv en 9950 kjørende som HTPC (nedklokket til 4x1.8Ghz) og en 4850E som barnepc og begge funker flott og yter det som trengs for min (og min datters) bruk i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Du kan klare deg med å bytte CPU, det er noe av fordelen med AMD siden det er mer kompatibelt socket og chipset messig i forhold til intel (om du ikke absolutt også vil oppgradere til DDR3 når Phenom II kommer).

Tror igrunn du vil bli godt fornøyd jeg, har selv en 9950 kjørende som HTPC (nedklokket til 4x1.8Ghz) og en 4850E som barnepc og begge funker flott og yter det som trengs for min (og min datters) bruk i hvertfall :)

Godt å høre, slik at jeg ikke må svi av alt for mye om jeg finner det for godt å oppgradere litt om et års tid eller noe sånt.

PC'n skal stort sett brukes til WoW (her fungerer jo min 4år gamle XPS fra Dell som smurt enda), så på det området er jeg ikke akkurat nervøs for resultatet. Det store spøsmålet er i så tilfelle hvordan dette vil yte i feks. CoD, MoH og siste versjon av C&C som på lista over spill som er obligatoriske her i huset.

Endret av El_Cabron
Lenke til kommentar

Når støtten for 4 kjerner blir bedre og bedre i nye spill, vil AMD Phenom x4 9950 knuse Intel C2D e8400 (Som er naturlig å sammenlikne med prismessig).

Oppgraderingsmulighetene med AMD oppsettet er også større, siden Intel bytter sokkel, mens AMD's Phenom II prosessorer er bakoverkompatible.

AMD Phenom II 920 skal ha 25% bedre ytelse enn 9950, og lavere strømforbruk. Den skal lanseres 8 januar.

Lenke til kommentar
Når støtten for 4 kjerner blir bedre og bedre i nye spill, vil AMD Phenom x4 9950 knuse Intel C2D e8400 (Som er naturlig å sammenlikne med prismessig).

Oppgraderingsmulighetene med AMD oppsettet er også større, siden Intel bytter sokkel, mens AMD's Phenom II prosessorer er bakoverkompatible.

AMD Phenom II 920 skal ha 25% bedre ytelse enn 9950, og lavere strømforbruk. Den skal lanseres 8 januar.

Håper virkelig du vet hva du snakker om, for da har jeg ifølge meg selv gjort et lurt valg ved å gå for en Quad som enklere og billigere kan oppgraderes hvsi behovet melder seg senere.

Noen sjanse for å det nye systemet mitt kommer til bråke fælt i WoW eller under film avspilling? Litt skeptisk til Power og skjermkort først og fremst.

Lenke til kommentar
Håper virkelig du vet hva du snakker om, for da har jeg ifølge meg selv gjort et lurt valg ved å gå for en Quad som enklere og billigere kan oppgraderes hvsi behovet melder seg senere.

Noen sjanse for å det nye systemet mitt kommer til bråke fælt i WoW eller under film avspilling? Litt skeptisk til Power og skjermkort først og fremst.

Hvis det er noe jeg angrer på med mitt oppsett (har ca. samme strømforsyning) er det at den ikke er modulær. Dette fører til at det fort blir rotete. Min Corsair er veldig støysvak, og jeg tror nok alle viftene i Antec 1200 kommer til å bråke mer enn CPU/GPU og PSU.

Edit: Grunnen til at jeg syns det er viktig at det ikke er rotete, er at folk kan se rett inn gjennom vinduet i antec 1200.

Endret av Kvanli
Lenke til kommentar
Hvis det er noe jeg angrer på med mitt oppsett (har ca. samme strømforsyning) er det at den ikke er modulær. Dette fører til at det fort blir rotete. Min Corsair er veldig støysvak, og jeg tror nok alle viftene i Antec 1200 kommer til å bråke mer enn CPU/GPU og PSU.

Edit: Grunnen til at jeg syns det er viktig at det ikke er rotete, er at folk kan se rett inn gjennom vinduet i antec 1200.

Supert, og takk for betryggende svar i forhold til støy.

Jeg driter ganske tynt i om det ser aldri så rotete ut i kabinettet så lenge luftgjennomstrømmingen ikke hindres, men hadde det vært opp til meg hadde LEDs på vifter og vinduet i kabinettet vært en sagablott.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det eneste som er "dumt" og som obergru muligens glemmer er at en Phenom 9950 drar *fryktelig* mye strøm i forhold til f.eks. en E8400 (eller Q9400) for den saks skyld.

Så ja, det kan bli varmt, og "bråke" fra vifter som er styrt utifra PWM (strømtrekket).

Det er derfor jeg anbefalte at du heller går for en X2 6000+ (eller lavere pga lav pris) og så heller oppgrader når Phenom II er tilgjengelig.

Sålenge den etterlyste støtten for multikjerne CPU stort sett er fraværende i spill, er faktisk en X2 ett bedre valg dersom spill er hovedbeskjeftigelsen. Dersom du også skal bruke riggen til videoredigering/bildebehandling (rendring) er det klart at 4-kjerner er ett bedre valg en 2-kjerne. (9950 vx X2 5n00/6000).

PS/edit:

AMD har bedre strømstyring når det gjelder CPU (enn Intel) så dersom du "slår på" denne med din 9950 vil jo det hjelpe.

Dog, ved Wow'ing/mediaspilling (som ikke avlastes av GPU hardware) så vil en Phenom dra svært mye strøm.

Alle tester viser dette, og 130w TDP er jo en klar indikasjon.

Phenom I er omtrent like ille som forrige generasjon Intel CPU'er ("Prescott", 8n0D, "Presler").. Dessverre. :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Alle tingene er vel ankommet, og skrudd sammen til slutt.

PC'n er ikke helt lydløs, men det er jammen ikke langt ifra heller så selv om CPU suger endel strøm må jeg jammen si at både org vifter i Antec kab, skjermkort og CPU er over all forventing.

Et lite aber med bestilling min var at Gigabyte hovedkortet jeg kjøpte viste seg å ikke boote i hele tatt. Tror dette er pga. litt shabby støtte for Phenom CPU's da mange andre med samme oppsett rundt om i den vide verden har samme erfaringer.

Kjøpte derfor nytt hovedkort fra ASUS (M3A78 PRO), og var oppe og i gang med installasjon på få minutter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kos og se noen kjøpe Amd Quad også, som til tross for høyt strømforbruk er veldig undervurdert i ytelse.

Skulle du få råd hadde jeg kjøpt en ny CPU-kjøler som en av Noctua sine og overklokket litt, så får du en enda finere maskin!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...