Gå til innhold

Det beste skjermkortet til drøyt 1000 kr?

>Jonas<

Anbefalte innlegg

Kjører i dag med en intern grafikkløsning med mitt Asus M2A-VM HDMi hovedkort, og kunne tenke meg litt bedre ytelse på grafikkfronten. Hva er det da beste skjermkortet man får for rundt tusenlappen? Tenker da mtp. spillytelse.

Ellers så kan jeg jo informere om at annen maskinvare er Athlon X2 6000+ (3.0 GHz), 2 GB RAM (DDR2 PC2-5300), samt èn standard disk (320GB, 16MB cache, 7200 rpm) og operativsystemet er foreløpig XP. Får se om jeg gidder å oppgradere minnet. Har enda til gode å fyle opp det jeg har per i dag.

EDIT:

Så langt er Radeon HD4850 en sterk kandidat og favoritt. Noen som har noe å si om dette kortet?

EDIT2:

Kom til å tenke på at strømforsyninga mi ikke er rare greiene. Den er oppgitt til 420W (selv om jeg ikke helt er overbevist om at den klarer å levere det). Hva bør man egentlig ha til en slik konfigurasjon?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon HD4850 er helt klart det første jeg tenkte når jeg leste overskriften. Så vidt jeg kan se får du det fra ca 1200kr og oppover.

Dette kortet yter svært bra i forhold til prisen, og er etter hva jeg mener det beste kjøpet i denne prisklassen. Les litt reviews (google "4850 review"), så er det lett å sammenlikne mot andre kort.

Denne psu-kalkultoren kan brukes for å regne ut ca hvor kraftig strømforsyning du trenger for å kjøre pcen din. Her vil du se at 420w er mer enn nok for ditt oppsett.

Du sier at du er usikker på om strømforsyningen klarer å levere 420w. Da er det vanskelig for meg å si om den klarer å kjøre oppsettet ditt eller ikke. Bare prøv den, fungerer det ikke så har du i allefall ikke tapt noe. Da får du kjøpe en ny en. Men som sagt, dersom strømforsyningen leverer den effekten produsenten oppgir, skal det holde med god margin.

Lenke til kommentar

Men hvordan er det med ekstra strømkontakt på skjermkortet? Som jeg kan se så har jeg bare vanlige 4-pins kontakter ledig, men hva trengs i så fall? Noe sånt?

Btw, strømforsyninga er en slik, bare at den leverer 420 W. Som denne.

Hvilken av 4850-korta bør man velge, mtp. kjøling og støy etc?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Det skal følge med en 2X 4-pin til 6-pins pcie adapter slik du foreslo ja, så da bruker du bare to ledige 4-pinskontakter fra strømforsyningen din.

Det er flere kriterier å tenke på når du velger hvilken versjon av 4850-kortet du skal ha. Pris, kjøling, evt overklokking, støy osv. De billigste 4850-kortene kjører på samme grafikkprosessor som de dyreste, men bruker en standard kjøleløsning. De dyrere kortene kan enten være høyere overklokket, ha bedre kjøling, ha mer minne (1024mb mot 512 mb som er standard) eller en kombinasjon av flere av disse.

4850-kortene er kjent for å bli svært varme med stock-kjøleren, så å innvistere ett par hundre kroner i en variant med en forbedret kjøleløsning bør absolutt vurderes. Siden de større kjølerne har et langt større overflaterareal på kjøleribbene trenger ikke viftene å kjøre på like høy hastighet for å kjøle ned kortet tilstrekkelig, noe som betyr mindre støy. Temepraturene vil med bedre kjøler også synke til litt over halvparten av det de ligger på med stock-kjøler, noe som er en stor fordel dersom du skal drive med overklokking. Lavere temperaturer vil generelt føre til et mer stabilt kort.

Når det kommer til minne, ville jeg gått for en variant med 512 mb. Som du kan se blant annet her gir mer minne knappest noe bedre ytelse i det heletatt.

Her ser du noen av de forskjellige 4850-variantene som finnes. HIS Radeon HD 4850 IceQ har som du ser en langt bedre kjøleløsning enn feks sapphire radeon HD 4850, som bruker stock-kjøleren. Prisforskjellen er kun på litt i underkant av 200kr, noe som ikke er så gærent. Ufordelen med et slikt kort er at det vil ta mer plass i kabinettet.

Hvilket kort du velger å gå for er litt opp til deg selv, men håper at noe av det jeg har skrevet hjelper deg litt på veien i allefall ;-)

Lenke til kommentar

Som du ser er IceQ kjøleren mye større enn stock-kjøleren, ergo kjøler den bedre. Her ser du en oversikt over temperaturemålinger gjort med blant annet forskjellige varianter av 4850. Du ser at det er ganske stor forksjell i temperaturer mellom IceQ og 4850 med stock kjøler.

Likevel er 200 kr penger det og, så versjonen med stock-kjøler er absolutt ett godt valg. Desutten tar det opp kun en plass bak i kabinettet ditt, mot IceQ som tar opp 2 pga større kjøler.

Men les litt reviews på nettet, google "HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 review", da får du opp en haug med forskjellige tester;-)

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ingen planer om å bruke så mye mer enn drøyt tusen kroner, men dersom dette kortet er overlegent i forhold til de andre kortene i noenlunde samme prisklasse så kan jeg nok strekke meg litt lenger. :)

Det er såpass stor forskjell i temperatur ja. Da er den vel verdt de ekstra kronene sine da antar jeg?

Nå svarte jeg i den andre tråden før jeg leste den her, så kan jo like gjerne poste det her:

Trådstarter? hva med Gainward som har tilsvarende kjøleløsning som ICEQ-4 men billigere.

Så dette er med andre ord en bedre løsning mtp. ytelse/pris?

Ja, og nei.

IceQ4-kjøleren er en dualslot-kjøler, som sener varmlufta ut bak på PC-en. Altså vil ikke lufta bli resirkulert i kabinettet, og kortet vil bli kjøligere, sammen med de andre komponentene i PC-en.

HIS sitt kort med standardkjøler er nok ganske likt de andre "billigkortene", altså, de andre 4850-ene med samme kjøleløsning. Dette er en singleslot-kjøler, så all varmlufta vil bli sendt rundt i kabinettet og føre til en generelt sett varmere PC. Eneste forskjellene mellom disse 4850-ene med samme kjøler, kan være småting som forskjellige komponenter på selve kortet osv. Men de pleier å være ganske like alle sammen. Så med mindre du har noe spesielt behov for en flott bundle med spill o.l eller en alternativ kjøler, så går du for det billigste ;)

Uff.. Ble litt lengre enn jeg hadde trodd dette her. :p

Opptar denne kjøleløsningen mer plass da siden den sender lufta ut av maskinen? Har man god gjennomstrømming i maskinen bør det vel ikke være stort behov for denne kjøleløsningen?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hvis 4850 i seg selv er litt i overkant av budsjettet synes jeg du skal gå for den billige varianten. Korter er det samme, kjølingen er annerldes. Dersom du har grei luftgjennomstrømning i pcen ellers er ikke dette noe problem nei.

IceQ-kortet opptar mer plass ja, 2 slotter bak i hovedkortet mot 1 slott for det billigste kortet.

Ytelsen på IceQ kortet vil være identisk med ytelsen til stock-kortet fra Sapphire, da begge er klokket likt og begge har like mye minne. Men med en bedre kjøleløsning vil du ha mer rom for overklokking, noe som betyr at kortet med best kjøling er i stand til å yte mer enn ett med dårligere kjøling dersom du overklokker.

Dersom du ikke har noen planer om å overklokke, kan du like gjerne gå for det billigste kortet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ingen planer om å overklokke, og jeg spiller heller ikke veldig mye. Så jeg får tenke litt på det utover kvelden. Satser på at jeg får det innen nyttår om jeg bestiller i dag. :)

Forresten, er det stor forskjell i ytelse på PCI Express v1.0 og v2.0?

Lenke til kommentar
Nice da :-D jeg er gnaske så sikker på at det skal følge med en slik ja, har gjort det med alle skjermkort jeg har kjøpt i allefall.

Har bare brukt posten jeg, og det tar fra 2-4 dager vanligvis.

Burde kanskje sjekket på HIS' hjemmeside før jeg spørte om det. :p Der står det ihvertfall:

CABLE/ADAPTOR BUNDLED

* ATI CrossFireXTM Bridge Interconnect

* DVI to HDMI adapter

* DVI to VGA adapter

* S-video to composite Adapter

* Power Cable 2x 4pin in, 6 pin out

* HIS Multi-purpose Screw Driver Pen (Screw Driver, LED Light, Spirit Level)

Blir spennende å se om Tollpost er raskere enn Posten. Med Posten så går alt via omlastingsterminalen i Drammen før det kommer til Hønefoss, så da tar det gjerne en dag ekstra bare på grunn av det. Posten er sikkert ikke raskere nå i julestria heller.

Lenke til kommentar
Si fra hvor lang tid tollpost bruker da, så vi andre evt kan bruke det senere dersom det går raskere.

Jeg bestilte rett før midnatt på onsdag, så Komplett behandlet bestillingen min i går (torsdag), og jaggu tikka det ikke inn melding fra Tollpost 12.28 om at pakken var kommet og kunne hentes. 1 dag må jeg si var veldig bra, i motsetning til Posten som normalt bruker 3 dager, i tillegg til at de er dyrere og sikkert hadde brukt noen dager ekstra nå i julestria. Dessuten er åpningstidene i Ica butikken jeg valgte mye bedre enn Posten sin. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...