Gå til innhold

Stoppet i rutinekontroll - bot i ettertid?

twarr

Anbefalte innlegg

Det var ikke gyldig pga. han ikke hadde hentet nytt på statens vegvesen. Dette var pga. han hadde tatt mørkekjøring i ettertid. Så det gyldige sertifikatet ligger på statens vegvesen og venter på han. Vil det ikke da heller gå under at han glemte å ta med seg sertifikatet, og få en mindre bot for det?

Det er tillatt å bruke et førerkort ikke er tidsgyldig. Man skal verken ha gebyr for gjenglemt førerkort eller anmeldelse for kjøring uten førerrett.

I førerkortforskriften heter det Førerkortinnehavere som har førerkort med utløpt gyldighetstid, men som likevel har førerett, kan frivillig fornye dette.

Frivillig ja. Man trenger ikke å ha gyldig førerkort. Men kjører man bil, så må man ha det.

Det står vel også i reglene at fører er pliktet til å ha gyldig førerkort under kjøring. Dette er fører sitt ansvar.

Men jeg trodde førerkort ble sendt i posten jeg. Det ble mitt den gang jeg fikk lappen.

Men de sender ikke førerkortet før man har betalt gebyrer for å lage nytt førerkort.

Kanskje det han har glemt? Da har ihvertfall ikke gyldig førerkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frivillig ja. Man trenger ikke å ha gyldig førerkort. Men kjører man bil, så må man ha det.

Nei. Det trenger man ikke. Det holder at man har førerrett for den typen kjøretøy man fører og medbringer et førerkort. Det trenger ikke være tidsgyldig.

Dette vet jeg fordi jeg har utløpt førerkort selv. En gang for lenge siden fikk jeg førerrett for D1 (minibuss) og førerkortet fikk derfor påtrykket ti års gyldighetstid. Politiet sier ikke noe på det. Det samme svaret får man hvis man ringer Statens Vegvesen.

I Forskrift om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen er det heller ikke noe krav til tidsgyldighet, så hvor tar du det fra?

Lenke til kommentar

Det har noe å gjøre med at det finns forskjellige grunner til

at det blir satt tidsbegrensning på førerretten..

Blant annet dette med mørkekjøring er en grunn,

så når politiet må trykke inn navnet ditt på data´en sin så

KAN det koste deg 750 kroner (dette var for et par år siden,

så vet ikke hvordan det er nå)

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven er også en smart ting å sjekke opp.

§ 24. Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis

Den som skal føre motorvogn må ha førerett og ha ervervet førerkort der dette kreves, samt eventuelt gyldig kompetansebevis, for vedkommende gruppe av motorvogner. Under kjøring skal fører alltid ha førerkort og kompetansebevis med seg.

Har virkelig personen førerrett når han ikke har riktig førerkort?

Lenke til kommentar

Tidligere hadde jeg et førerkort i hver av bilene mine,

det ene fra før jeg tok mørkekjøringa, det andre etter..

Når jeg ble stoppet av politiet tok han ene politimannen

med seg det gamle og sjekket meg på data´n,

klippet det i to og kom tilbake med beskjeden:

Neste gang tar du med deg et gyldig et, men du slipper

bota for å ha glemt det hjemme denne gang :)

Forklarte han at jeg hadde tatt med meg feil førerkort,

så da var han grei :)

Lenke til kommentar
Dette vet jeg fordi jeg har utløpt førerkort selv. En gang for lenge siden fikk jeg førerrett for D1 (minibuss) og førerkortet fikk derfor påtrykket ti års gyldighetstid. Politiet sier ikke noe på det. Det samme svaret får man hvis man ringer Statens Vegvesen.

I ditt tilfelle, så er det egentlig bare førerretten for minibuss som er tidsbegrenset. På de nye førerkortene i bankkortformat står det utløpsdato bak hver klasse, slik at klasse B* gjelder til din 100-årsdag, mens klasse C/D har ti års gyldighet. På de eldre førerkortene ble det ikke påført forskjellige datoer for forskjellige klasser, men politiet regner likevel et slikt kort som gyldig (men kun for klasse B*) selv om det er "gått ut på dato".

*og evt. andre klasser enn B som har "ubegrenset" gyldighet.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle, så er det egentlig bare førerretten for minibuss som er tidsbegrenset. På de nye førerkortene i bankkortformat står det utløpsdato bak hver klasse, slik at klasse B* gjelder til din 100-årsdag, mens klasse C/D har ti års gyldighet. På de eldre førerkortene ble det ikke påført forskjellige datoer for forskjellige klasser, men politiet regner likevel et slikt kort som gyldig (men kun for klasse B*) selv om det er "gått ut på dato".

*og evt. andre klasser enn B som har "ubegrenset" gyldighet.

Men er ikke billisten pliktet til å få oppdatert førerkort da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...