twarr Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hei! En kompis av meg ble stoppet på tirsdag i en rutinekontroll (beltekontroll, tror jeg det var). De sa at alt var i orden, og at han bare kunne kjøre videre. I dag fikk han en bot i posten på 3000 kr, for at han hadde utgått sertifikat. Kan de gjøre dette? Må ikke de gi beskjed på stedet om at han får bot? Spesiellt når de sa at alt var ok og lot han kjøre videre? Håper noen vet :-) //Twarr Lenke til kommentar
MrLian Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Sykt! Men trenger de ikke en signatur da? Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg tror ikke du kan ta opp denne saken noe videre, fordi han er selv pålagt å følge slike frister. Og ville ikke lagd noe sak ut av det, fordi du har allerede fått kjøre videre. "Er den administrative gyldighetsperioden for førerkortet utløpt, er ikke førerkortet lengre noe gyldig bevis for vedkommendes førerrettigheter. Vedkommende må anskaffe seg nytt førerkort for å kunne utøve sine førerrettigheter på en lovlig måte." Og når det gjelder slike tilfeller er det dokumentert at du ikke har rettigheter til å kjøre, så at du må skrive under på forelegget er jo ikke nødvendig her. En kamerat og jeg var forresten ute å kjørte i stad, fikk 7800 for for høy hastighet Blei så sur på han politikaren når han satt å lo seg skakk med han andre sivilen i bilen sin ass! Og i tilegg skulle ha en spørrelek om hvor mye vi trodde bota var på :-@ Lenke til kommentar
twarr Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Pratet med han igjen nå. Det var ikke gyldig pga. han ikke hadde hentet nytt på statens vegvesen. Dette var pga. han hadde tatt mørkekjøring i ettertid. Så det gyldige sertifikatet ligger på statens vegvesen og venter på han. Vil det ikke da heller gå under at han glemte å ta med seg sertifikatet, og få en mindre bot for det? //Twarr Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Tror desverre ikke det, ansvaret ligger jo i hans hender, så blir jo det samme som å kjøre uten gyldig... Kan jo prøve å kverulere på det, men tviler på at det vil få noen gjennomslag, egentlig, som jeg regner med at de kommer til å bruke mot han er at han skulle ha henta det uten å kjøre bilen dit en gang... Er noe dritt at politiet bare er ute etter å tjene penger på sånne fille ting, og hvis du virkelig trenger de så har de ikke nok ressurser fordi de står på skoler å skjekker mopper som fortvila prøver å holde følge med trafikken... Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 3000 for noe sånt piss er helt latterlig. Kjenner jeg blir kvalm! Lenke til kommentar
twarr Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) er jo helt på trynet. passer veldig dårlig nå i disse juletider for han.. Endret 16. desember 2008 av twarr Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 3000 for noe sånt piss er helt latterlig. Kjenner jeg blir kvalm! Hehe, omtrent like latterlig som å ikke ofre en lunchpause på å ta en tur på trafikkstasjonen og hente det nye førerkortet vil jeg tro Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Fikk han tilsendt en bot, eller et forelegg ? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) 3000 for noe sånt piss er helt latterlig. Kjenner jeg blir kvalm! Hehe, omtrent like latterlig som å ikke ofre en lunchpause på å ta en tur på trafikkstasjonen og hente det nye førerkortet vil jeg tro hehe, det er faktisk helt sant! Endret 17. desember 2008 av Anthila Lenke til kommentar
twarr Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Hehe, omtrent like latterlig som å ikke ofre en lunchpause på å ta en tur på trafikkstasjonen og hente det nye førerkortet vil jeg tro Veeeel. Enkelt for dere som bor midt i byen, verre for oss som bor over en time fra trafikkstasjonen, eller hva? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hehe, omtrent like latterlig som å ikke ofre en lunchpause på å ta en tur på trafikkstasjonen og hente det nye førerkortet vil jeg tro Veeeel. Enkelt for dere som bor midt i byen, verre for oss som bor over en time fra trafikkstasjonen, eller hva? Mange av oss har faktisk over en time til trafikkstasjonen, men de fleste bruker ikke det som en unnskyldning for å kjøre med utgått førerkort. Det er faktisk du som bilfører som har ansvaret for at du har, og har med deg, gyldig førerkort, og et kvervulantisk forsikringsselskap ville også kunne bruke dette til din ulempe dersom du hadde kommet ut for en ulykke (forsikringen dekker selvsagt kun når fører har gyldig førerkort). Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Tror denne tråden er ferdig nå jeg. Syns vil skal komme med ting som er relatert til denne saken, og ikke sitte å diskutere hvor dumme man er hvis man ikke ordner opp i sakene sine. For å si det sånn, i følge det norske lovverket skal man kjøre med gyldig førerkort. Og selv om man bor i longerbyen og nermeste trafikkstasjon ligger i Kristiansand, så er det opp til deg å få henta det. For å ta et ekstremt eksempel Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Trodde bota for å ha glemt førerkortet var på ca. 750 kroner? Det er vel mer et gebyr for at de må sjekke det opp mot systemet? Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Er jo forskjell på om du har glemt det eller ikke har det:P Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ja, og han har det.. Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nei, han har ikke det Et ugyldig førerkort er det samme som å kjøre uten... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Så lenge nytt førerkort ligger på trafikkstasjon så er det gyldig i den forstand at alle krav er tilfredstilt, bortsett fra at det ikke er med på kjøreturen.. Om det ikke var gyldig ville han blitt anmeldt og ikke fått kjøre videre i det hele tatt.. Dette har jeg pga. en feil hos Statens Vegvesen vært med på selv.. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Det var ikke gyldig pga. han ikke hadde hentet nytt på statens vegvesen. Dette var pga. han hadde tatt mørkekjøring i ettertid. Så det gyldige sertifikatet ligger på statens vegvesen og venter på han. Vil det ikke da heller gå under at han glemte å ta med seg sertifikatet, og få en mindre bot for det? Det er tillatt å bruke et førerkort ikke er tidsgyldig. Man skal verken ha gebyr for gjenglemt førerkort eller anmeldelse for kjøring uten førerrett. I førerkortforskriften heter det Førerkortinnehavere som har førerkort med utløpt gyldighetstid, men som likevel har førerett, kan frivillig fornye dette. Endret 20. desember 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå