Gå til innhold

Din teori om verdens undergang

Anbefalte innlegg

Hvis vi sier slutten på menneskeheten:

Mener å ha lest en sak for ikke så lenge siden at vi vil få store problemer som følge av Sink mangel om en 50 års tid eller så.

Stemmer det så har vi alle muligheten til å oppleve menneskehetens endelik up close and personal.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis vi sier slutten på menneskeheten:

Mener å ha lest en sak for ikke så lenge siden at vi vil få store problemer som følge av Sink mangel om en 50 års tid eller så.

Stemmer det så har vi alle muligheten til å oppleve menneskehetens endelik up close and personal.

sink mangel? hva vil det føre til?

Lenke til kommentar

Vel, nei :(

Jeg har ikke klart å finne den artikkelen jeg leste om dette

Eneste jeg finner er et avsnitt på wikipedia, men kildehenvisningen der er ikke den artikkelen jeg leste.

EDIT

Men i bunn og grunn så gikk det på at den mengden sink tilgengelig for inntak i kroppen for bruk i blant annet imunforsvaret, ikke er umiddlebart fornybart, eller noe i den stilen.

Irriterer meg hvor lite jeg egentlig husker av den artikkelen...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Om 4-5 milliarder år er det uansett slutt, med mindre vi har funnet smutthull i fysikkens lover som tillater oss å reise ekstremt langt på kort tid.

Livet på landjorda dør ut om kun ½ milliard år, da har det blitt for varmt på kloden til at dyr og planter som ikke lever i havet kan eksistere.

Alle stjerner blir nemlig varmere og varmere i sitt stjerneliv, de fleste stjerner brenner opp på bare noen få millioner år. Sola, med en brennetid på ca 9-10 milliarder år er faktisk av en relativt sjelden type. Men også sola blir varmere og varmere. Om ca 500 millioner år er sola så varm at det blir ulevelig på landjorda.

Dette er likevel en prosess som er altfor langsom til at den kan måles i løpet av f.eks tusen år, så våre dagers klimaendringer skyldes ikke det faktum at sola begynner å bli ei gammel stjerne.

Vil menneskeheten oppleve den verdensomspennende superørkenen om ½ milliard år? Nei, sannsynligvis ikke. 500 millioner år er nemlig svært lenge evolusjonsmessig. For omtrent ½ milliard år siden oppstod de første fiskene i havet, forløperne for alle virveldyr både i havet og på landjorda. Det er svært usannsynlig at menneskearten fortsatt eksisterer om f.eks 5 millioner år fra nå. Og da tenker jeg ikke på katastrofer som verdenskrig, meteornedslag eller klimaendringer, men sannsynligvis er genene til vår art ubrukelige for skape nytt liv innen den tid.

Lenke til kommentar

Nei, vår sol er en ganske vanlig stjerne. En stjernes levetid avhenger hovedsaklig av størrelsen. Jo størren den er, jo raskere bruker den opp gassene den trenger for å holde de kjernefysiske prosessene i gang. En superkjempe kan ha en levetid på noen titalls millioner år, men de fleste stjernene i universet i dag lever mellom 5-15 milliarder år.

Lenke til kommentar
jeg gambler på global sterilitet med den påfølgende utryddelsen av menneskeheten i løpet av rundt 100 år. Selvsagt ledsaget av komplett anarki, kaos og alt man ellers kan forvente i et slik apokalyptisk scenario.

Hvordan regner du med at global sterilitet vil forekomme? Og hvorfor i løpet av 100 år?

Lenke til kommentar
Nei, artikkelen jeg leste er ikke under sources på wikipedia sidene for Zinc.

Hvis det var det du mente med å poste kun den linken.

Det er der du finner svaret på hvor sink kan skaffes. Ergo vil vi ikke få noe problem.

Ergo ingenting.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc#Occurrence

The earth has been estimated to have 46 years supply of zinc.[7] A chemist estimated in 2007 that at the current rate of usage, the world's supply of zinc would be exhausted by about the year 2037.

Hvis en ikke kan utvinne mer Sink betyr det at vi er avhengig av det som er "i bruk", altså det er er bunnet opp i konstruksjoner, og i østers og annet dyre og planteliv.

Sink er det fjerde mest brukte metallet, kun slått av jern, aluminium og kobber, og hvis all Sink er "i bruk" kan det, etter hvert, bli vanskelig å skaffe nok sink til oss mennesker og annet dyreliv.

Det var dette artikkelen var om.

Klart det er mulig jeg maler fanden på veggen her, jeg er ikke sikker på hvor alvorlig dette scenarioet er fordi jeg har ikke klart å finne tilbake den artikkelen jeg leste om dette.

Men uansett, hvis det stemmer det som står på wikipedia (og jeg har ingen grunn til å tro annet), så vil vi gå tom for uutvunnet sink i løpet av en 50 års tid eller så.

Dermed kan vi få et problem med tilgangen til livsviktig sink etterhvert.

Lenke til kommentar
jeg gambler på global sterilitet med den påfølgende utryddelsen av menneskeheten i løpet av rundt 100 år. Selvsagt ledsaget av komplett anarki, kaos og alt man ellers kan forvente i et slik apokalyptisk scenario.

Hvordan regner du med at global sterilitet vil forekomme?

Siden vi bare kaster rundt oss med ulike scenarioer velger jeg stråling som utløsende faktor, mer bestemt lang tids eksponering mot radioaktivt nedfall som følge av en atomkrig.

Og hvorfor i løpet av 100 år?
Jeg har ikke sagt det vil forekomme i løpet av hundre år, jeg sa at menneskeheten ville utryddes i løpet av en 100-års periode. Dette fordi årsaken til steriliseringen etterhvert vil føre til en såpass stor nedbrytning av det allerede ødelagte samfunnet at det ikke lenger vil være et levedyktig miljø for de resterende overlevende, og fordi fruktbarheten etter et par generasjoner vil synke til et nivå hvor normal opprettholdelse av en populasjon blir umulig.
Lenke til kommentar

I likhet med noen over tror jeg at 'necessity is the mother of invention'.

Jeg ser ingen umiddelbar grunn til at teknologien skal halte. Forutsatt at vi ikke ødelegger oss selv eller blir utryddet av en naturkatastrofe vi ikke kan forhindre, som f.eks en supervulkan, så tror jeg menneskene klarer seg, men at planeten til slutt går under. Ikke på utrolig lang tid, dog, hundrevis eller kanskje tom. milliarder av år.

What a piece of work is man. How noble in reason. How infinite in faculty. In form, in moving, how express and admirable. In action, how like an angel. In apprehension, how like a god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...