Gå til innhold

Expelled/Vitenskap, en annerledes vinkling

Anbefalte innlegg

Det er en forskjell på å bli begeistret for noe og det å ha noe "Mystisk" ved livet. Det blir liksom ikke det samme med vitenskapelige oppdagelser. Vitenskapen strammer inn for fantasien.

Så det bor færre på jorda nå enn det gjorde før? Velstanden hittil har jo ført til en enorm økning.

Oioi, pass på så du ikke plukker inn en ti-liters med blåbær der ute. Nå vil jeg minne deg om at ikke land har samme velstand som Norge. Google befolkningsvekst og alders pyramider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vitenskap strammer faktisk inn for fantasien, jo mer vi beviser, jo mer vet vi. Jo mindre er det igjen å fantasere om.

Her beviser du jo bare at det er DU som har dårlig fantasi. Men ikke alle begrenser fantasien sin til påstander om virkeligheten. Det er haugevis av bøker der ute med fantasiverdener som blir diktet opp uavhengig av vitenskapen.

Men igjen, her beviser du bare at du tar feil, og at det er du selv som har dårlig fantasi.

Slik jeg ser det så driver vi å graver vekk alle lagene av virkeligheten. Vi skal ha en forklaring og teori på alt.

Hva så? Som jeg nettopp har forklart hindrer ikke dette fantasien i det hele tatt. Faktisk er vitenskapelige oppdagelser ofte grunnlag for skjønnlitteratur som spinner videre på det.

Vi graver ikke VEKK noe ved å oppdage mer. Vi danner grunnlag for ENDA flere tanker.

For meg er det "Mystiske" og det "åndelige" sannheten i meg selv. Et raskt og grovt eksempel. Mange i dag blir revet med av "mainstream" Når man en dag oppdager at: "hvorfor har jeg likt og gjort alt dette den siste tiden? Det er jo ikke hva jeg virkelig mener." Da har man oppdaget noe av sin egen sannhet.

Dette er jo bare svada. Hva har det med vitenskapen å gjøre? Vitenskapen hindrer deg da ikke i å tenke.

Jeg finner det nødvendig og nevne for tredje gang, dette er dagdrømming og tankevandring. Jeg forventer ikke at noen som helst skal endre sitt syn til min fordel.

Det skulle bare mangle, i og med at argumentene dine er pill råtne.

Det døde flere på en dag i Hiroshima en det gjorde av flere hundre års heksebrenning i Europa. Så Tja...

Hva da?

Lenke til kommentar
For meg er det "Mystiske" og det "åndelige" sannheten i meg selv. Et raskt og grovt eksempel. Mange i dag blir revet med av "mainstream" Når man en dag oppdager at: "hvorfor har jeg likt og gjort alt dette den siste tiden? Det er jo ikke hva jeg virkelig mener." Da har man oppdaget noe av sin egen sannhet.

Dette er jo bare svada. Hva har det med vitenskapen å gjøre? Vitenskapen hindrer deg da ikke i å tenke.

Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Pesja: Du bør lese tysk filosofi og poesi fra den romantiske epoken, ettersom mystikk, inderlighet og nostalgi var noe de tyske romantikere var svært opptatt av.

Og i tillegg anbefaler jeg en viss bok av en viss Douglas Adams der en viss dikter som den jeg quoter har hentet nickinspirasjon fra blir offer for en heller uortodoks detektiv.

Bare det å finne ut dette bør føre til en smule forskertrang og spennig i hverdagen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...