Basusjernet Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Jeg har lagt merke til at denne Expelled filmen har fått mye oppmerksomhet her i forumet. Jeg viste ikke om dette før i dag. Jeg er rett og slett ikke en person som følger så mye med på hva verdens-sirkuset tar for seg. Vell slike emner kommer alltid med en garanti for heftig diskusjon, meningsutveksling og utskjelling. Jeg plukket opp noen fine linker til filmer i tråden angående Skien VGS. Planlegger og se Expelled i morgen, samt motpolen dens. I kveld fikk jeg sett Here be dragons Til tross for at er et fruktbart emne å diskutere. Så koker det ned til to sider av saken. Enten støtter man vitenskapens argumenter, eller så støtter man tryllekunstnernes argumenter. Jeg vil prøve å bringe et tredje syn på saken, selv om det nok for noen kan virke som om jeg forsvarer tryllekunstnerne. (Ikke tilfelle) Det her med at vitenskap bare er bogus og propaganda. Det forkaster jeg som trangsynte menneskers forsvar av sitt eget syn og alt det der som alle allerede har diskutert bla bla bla bla.. Dette betyr ikke nødvendigvis at vitenskapen er den store hvite engelen som skal frelse menneskeheten for alle dens plager. Vi gjør hverdag framgang og lærer stadig nytt. Vell og bra det, men slik jeg ser det, så tapper vi verden hverdag for magi og sjarm. Selv om det er åpenlyst at alt bare er overtro. Så er det en overtro som har fylt mange liv med mer enn hva de ellers kunne håpet på. Et godt argument er jo at i mange tilfeller så går dette direkte utover helse og velvære. Da man velger Pseudovitenskap fremfor "the real deal." Men vitenskapen fjerner også en stor del av den tradisjonelle virkeligheten som har gitt mål og mening i mange liv. For ikke å snakke om spenningen. Lenge blir det til vi igjen frykter å ta den mørke veien gjennom skogen fordi det er sagt at der bor det trollmenn og varulver. Vi frykter i dag syfilis infiserte voldtektsmenn og andre lumske virkeligheter isteden. Selv om vitenskapen redder flest liv på statistikken, så har denne fredningen av mennesket en mørk side. Det blir mange flere av oss. Det er i dag flere som lider utenkelig vonde og triste skjebner, enn det var i middelalderen. For ikke å snakke om hvordan jorden stadig krymper under vår enorme ekspansjon. Vell vitenskapen finner vell en måte å utsette dette problemet på også regner jeg med. Men det betyr bare enda flere som hverdag blir voldtatt, drept, mishandla, tråkka ned på, dør av sult, osv. Så det at den redder liv kan sees fra to sider. Jeg er klar over at hva jeg skriver er totalt meningsløst, fordi vi har den egenskapen at vi alltid lyster etter mer. De fleste av oss aksepterer ikke å stoppe ved det første gode, men presser stadig grensene. Det er den fine blandingen av våre to mest kjente egenskaper, nysgjerrighet og begjær. Det her er ikke et synspunkt jeg på død og liv mener at alle må akseptere, ellers så går vi under. Jeg er veldig tilfredsstilt med livet vårt i dag og fremtidsutsiktene våre. Men spør dere selv, må vi så absolutt gjøre vitenskapelige fremskritt for å leve godt? Man kan kunne så mye vitenskap man bare vil, men fortsatt ikke forstå mer enn en dråpe i havet av hva det vil si å leve. Hvordan hadde verden sett ut i dag om alt det fokuset som har blitt rettet mot vitenskapelige og religiøse spørsmål, hadde blitt rettet mot forståelse av oss selv? Endret 17. desember 2008 av pesja Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Dette betyr ikke nødvendigvis at vitenskapen er den store hvite engelen som skal frelse menneskeheten for alle dens plager. Dette er en ren stråmann og en bastardisering av det vitenskap faktisk er. Vi gjør hverdag framgang og lærer stadig nytt. Vell og bra det, men slik jeg ser det, så tapper vi verden hverdag for magi og sjarm. På ingen måte. Man skal leve et rimelig fattig liv hvis man ikke klarer å bli begeistret over minst et par områder innenfor vitenskapen. Virkeligheten kan overgå fantasien. Dette er uansett ikke et gyldig argument. Med mindre du prøver å desperat finne måter å rakke ned på vitenskapen på. Men vitenskapen fjerner også en stor del av den tradisjonelle virkeligheten som har gitt mål og mening i mange liv. For ikke å snakke om spenningen. Igjen, bare tull. Se bare på oppmerksomheten rundt LHC. En hel verden fulgte med i spenning. Hvilke oppdagelser man vil kunne gjøre her er utrolig spennende. Det skjer ting hele tiden i vitenskapen. Selv om vitenskapen redder flest liv på statistikken, så har denne fredningen av mennesket en mørk side. Det blir mange flere av oss. Vitenskap fører til velstand, som fører til lavere befolkningsvekst. Men spør dere selv, må vi så absolutt gjøre vitenskapelige fremskritt for å leve godt? Hva er alternativet? Blind tro? Hvordan hadde verden sett ut i dag om alt det fokuset som har blitt rettet mot vitenskapelige og religiøse spørsmål, hadde blitt rettet mot forståelse av oss selv? Vitenskapen hjelper oss til å forstå oss selv. F.eks. forklarer evolusjonsteorien hvor mennesket kommer fra. Men hva har alt dette med søppelfilmen Expelled å gjøre? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 vitenskapen har ikke gjort oss noe lykkeligere hvertfall... Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Det er en forskjell på å bli begeistret for noe og det å ha noe "Mystisk" ved livet. Det blir liksom ikke det samme med vitenskapelige oppdagelser. Vitenskapen strammer inn for fantasien. Så det bor færre på jorda nå enn det gjorde før? Velstanden hittil har jo ført til en enorm økning. Alternativet? Man trenger hverken være fanatisk religiøs eller flittig vitenskapsmann for å leve godt. Det som plager/forundrer meg er vell det at vi absolutt må gjøre framskritt hele tiden. Hva er feil med å lene seg tilbake og bare leve? Jeg mener ikke å forstå oss selv i den grad hvor vi kommer fra og slike ting, men å forstå hvilke kvaliteter det er som virkelig gjør oss tilfredsstilte. Oppdage sannheten i seg selv kan man vell si, kaste den overfladiske kappen. Jeg never igjen, fult klar over at dette bare er dagdrømming og tanke vandring. Jeg forventer ikke at dette faktisk skal bli en realitet. Har ikke sett Expelled enda, men sånn jeg forstod det så var det en film som utfordra vitenskapens resultater? Endret 18. desember 2008 av pesja Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 vitenskapen har ikke gjort oss noe lykkeligere hvertfall... Det har gjort meg lykligere i hvertfall. Jeg er kjeleglad for at jeg lever nå, tror jeg ganske fort ville bli brent på bålet om jeg levde for 400 år siden bare pga. min nyskjerrighet og skeptisisme. Jeg tror at selv under tiden der de fleste hadde blind tro og vi levde under jern grepet av religion ville jeg stillt spørsmål ved alt. Det er bare sånn hjernen min er og det ville ikke vært forandret. Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det som plager/forundrer meg er vell det at vi absolutt må gjøre framskritt hele tiden. Hva er feil med å lene seg tilbake og bare leve? Vær så god. Ingen vil stoppe deg i å gjøre det hvis det er hva du har lyst til. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Vitenskapen strammer inn for fantasien. DET var dagens desidert dummeste kommentar, vi har en vinner dere... Hvis du har så utrolig liten fantasi at du har behov for å lene deg tilbake mens du tror blindt på sludder og vissvass da er det DU som har et problem, ikke vi! Faktum er at uten vitenskapen hadde vi fremdeles brent hekser og kjettere på et bål og det var det i underholdning! Er det virkelig dit du vil? Tilbake til kristendommens storhets tid der alt og alle ble kontrollert av prester og geistelige og fantasi ikke var lov fordi det skred mot gud? Tror ikke du kjenner den kristelige historien jeg, hvis ikke hadde du ikke sagt det. Vitenskapen har gitt oss ENORMT mye og hvis ikke dette er bra nok for deg får du da jammen finne på noe selv, ikke forlange at ALLE skal ønske seg tilbake til en religiøs steinalder! Kristendom har ikke gitt oss NOE annet enn lidelse og blind tro på idiotiske dogmer..... men det er vitenskapen som innskrenker fantasien din.... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er en forskjell på å bli begeistret for noe og det å ha noe "Mystisk" ved livet. Hva er så fantastisk med "mystisk"? Det blir liksom ikke det samme med vitenskapelige oppdagelser. Vitenskapen strammer inn for fantasien. Vrøvl fra ende til annen. Tror du f.eks. folk slutter å skrive skjønnlitteratur på grunn av vitenskapen? Herregud, skjerp deg litt da. Så det bor færre på jorda nå enn det gjorde før? Velstanden hittil har jo ført til en enorm økning. Du vrøvler igjen. Folkeveksten er lavere enn før i land med velstand. At land uten velstand har høy folkevekst er en annen sak, men bekrefter det jeg skrev om at vitenskap er viktig fordi det fører til velstand, og dermed lavere folkevekst også der etter hvert. Alternativet? Man trenger hverken være fanatisk religiøs eller flittig vitenskapsmann for å leve godt. Hvem har sagt noe om at alle må være "flittige vitenskapsmenn"? Herregud igjen. Det som plager/forundrer meg er vell det at vi absolutt må gjøre framskritt hele tiden. Hva er feil med å lene seg tilbake og bare leve? Hva mener du med "bare leve"? Tenk om "bare leve" for mange er å faktisk oppdage spennede ting og bringe menneskeheten videre? Merkelig at du vil presse andre til å leve livet som du vil! Jeg mener ikke å forstå oss selv i den grad hvor vi kommer fra og slike ting, men å forstå hvilke kvaliteter det er som virkelig gjør oss tilfredsstilte. Ja, tilbake til vitenskapen da. Som faktisk vil kunne forklare dette. Har ikke sett Expelled enda, men sånn jeg forstod det så var det en film som utfordra vitenskapens resultater? Nei, det er en løgnpropagandafilm som prøver å undergrave vitenskap og erstatte den med fundamentalistisk religion: http://www.expelledexposed.com/ http://www.time.com/time/magazine/article/...1729703,00.html http://www.foxnews.com/story/0,2933,348468,00.html Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hvis du har så utrolig liten fantasi at du har behov for å lene deg tilbake mens du tror blindt på sludder og vissvass da er det DU som har et problem, ikke vi! Godt poeng. Han vil egentlig ikke ha fantasi. Han vil kunne lene seg tilbake og bli fortalt alt han skal mene og tenke. Altså det motsatte av fantasi. Han vil kunne skru av hjernen og bare la seg lede av et eller annet overnaturlig eller mystisk. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hva er så fantastisk med "mystisk"? Vel. Smak på ordet. Mystisk. Det er et flott ord. Selve ORDET er veldig godt komponert. Det er godt å hviske, og har en god flyt med myke bokstaver. Jeg liker ordet mystisk. Bortsett fra det -- så er det ingenting spesielt med "det mystiske" -- da "det mystiske" er det samme som "det ukjente". Ukjent er et mye mindre pent ord som ingen liker, men desverre fikk religion og "det alternative" ordet "mystisk" når man delte ut ordene lang tilbake. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Det er greit å holde mystikken nær hjertet, men dette er desverre ikke et godt forum å diskutere det på. Mystikken finner man i fantasien, bilder, poesi og musikk. Dette er noe adskilt fra vitenskapen. Endret 18. desember 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Jeg har ikke tid til å svare på alt nå. Juleferie. Vitenskap strammer faktisk inn for fantasien, jo mer vi beviser, jo mer vet vi. Jo mindre er det igjen å fantasere om. Slik jeg ser det så driver vi å graver vekk alle lagene av virkeligheten. Vi skal ha en forklaring og teori på alt. Jeg sier IKKE at kristendommen/religion er alternativet. Jeg er ikke noen religiøs person. Det råder vist en forståelse av at mystikk = religion/ikke tenke selv. Det er mer ved mystikken enn dette. For meg er det "Mystiske" og det "åndelige" sannheten i meg selv. Et raskt og grovt eksempel. Mange i dag blir revet med av "mainstream" Når man en dag oppdager at: "hvorfor har jeg likt og gjort alt dette den siste tiden? Det er jo ikke hva jeg virkelig mener." Da har man oppdaget noe av sin egen sannhet. Slik er det ved alt i livet, til og med det som virker som det sitter fastere og dypere enn noe annet, er høyst sannsynlig bare påvirkning og overfladisk. Ja det er en løgnpropagandafilm, var det jeg prøvde å si. Når jeg sier utfordrer så mente jeg ikke i den grad at den gjorde noe valid forsøk. Men når jeg leser det nå så ser jeg hvordan det kan ha blitt misforstått, eller rettere sagt hvordan jeg har uttrykt meg feil. Beklager den Jeg finner det nødvendig og nevne for tredje gang, dette er dagdrømming og tankevandring. Jeg forventer ikke at noen som helst skal endre sitt syn til min fordel. Det døde flere på en dag i Hiroshima en det gjorde av flere hundre års heksebrenning i Europa. Så Tja... Endret 19. desember 2008 av pesja Lenke til kommentar
SEO Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Du har ikke tid til å svare på alt? Du legger igjen ganske mye tekst, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Hadde litt bedre tid enn jeg hadde trodd, vell viste seg at jeg faktisk hadde en hel dag lenger enn jeg hadde trodd. Men hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg har ikke tid til å svare på alt nå. Juleferie. Vitenskap strammer faktisk inn for fantasien, jo mer vi beviser, jo mer vet vi. Jo mindre er det igjen å fantasere om Nei, jo mer er det å fantasere om, ingen hadde tenkt tanken om svarte hull før vitenskapen ble satt i gang for fullt. nå kan vi fantasere om svarte hull og prøve å finne ut mer om dem. Vietnskap åpner for nye ting å fantasere og tenke på, religion på den andre siden er omvendt. Religion: Gud skapte alt på 6 dager med magi Vietnskap: vi vet ikke hvordan liv oppsto, men vi har noen ideer om det, Hvilken av disse to tingene opner mest for å bruke fantasien sin Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Vitenskap strammer faktisk inn for fantasien, jo mer vi beviser, jo mer vet vi. Jo mindre er det igjen å fantasere om. Slik jeg ser det så driver vi å graver vekk alle lagene av virkeligheten. Nei tvert i mot så oppfordrer jo vitenskap til mer fantasi! Skjønner ikke hvordan du kan unngå å se dette jeg! Graver vekk sier du, men kjære deg, visste du ikke at kunnskap er som å kaste en stein i vannet? Ringene brer seg og du VET plutselig at du ikke vet alt og har lyst til å vite mer. Ny stein og kunnskapen brer om seg!!!! Og ny stein i vannet og enda en... Herlig med kunnskap og med kunnskap følger mer å tenke på og mer å fantasere om! Du tror vel ikke at stagnasjon oppfordrer til fantasi gjør du vel? I så fall tar du skrekkelig feil!! Vitenskap GJØR ingenting den, for vil du ikke ha kunnskapen den gir kan du enkelt la det være. Forsett å tro blindt på vissvasset i religion du, vær så god, men kom ikke her og forlang at andre, som faktisk er intelligente nok til å bruke denne kunnskapen, skal gjøre det samme som deg! For med kunnskap følger også fantasi og i rikt monn også! Men det du mangler er kanskje fantasi til å bruke kunnskapen til noe fornuftig? Er det derfor du tror at vitenskapen ødelegger fantasien din? Endret 19. desember 2008 av RWS Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Synes du kan begynne å lese hva jeg svarer skikkelig nå. Er lei av å bli kalt religiøs. Det er jeg IKKE, og har INGEN steder gitt utrykk for noe annet. Jeg forstår nå at fantasi kanskje ikke var det beste ordet å bruke, skal innrømme meg overbevist fra deres side der. Jeg har lett for å begynne å sverme, jeg tenkte jo ikke over at folk som før i tiden ville trodd på ulver og trollmenn. Idag tror på romvesen. Så da lever jo denne "mystikken" ved tilværelsen videre i den form av utenomjordiske ting, man kan vell også kanskje betegne mange av konspirasjonsteoriene idag for moderne myter og sagn? Hengte meg vell litt for mye opp i fortiden til å se klart på dette. For det så har jeg en følelse av at disse tingene var en større del av hverdagen før. Men hva kan jeg vell egentlige vite om det? Da gjenstår det bare en ting å greie ut om for meg. Dette som jeg forklarte som forståelsen av min egen sannheten. Blir den påvirket av vitenskapen? De to farligste faktorene er "masselære" og "popkultur." Vitenskapen som lære kan jo ikke kalles masselære. Veit ikke hvordan jeg skal få forklart det her, men det er noe med verden idag, noe med tilværelsen vi er i, som for meg virker noe "unaturlig" Jeg sier ikke at jeg ikke lever godt og nyter det, men det er en nagende følelse av at noe er feil. Jeg ser det overalt i menneskene rundt meg. Jeg bruker vell vitenskapens resultater som syndebukk for det her. Vet ikke helt hvorfor, men som jeg tidligere nevnte, dette med at vi hele tiden skal bevege oss fremover isteden for å bli lenge nok på et stadie til å utvikle en slags "åndelig" forståelse av tilværelsen virker som en naturlig forklaring for meg. For alt jeg vet så kunne jo denne følelsen vært til stede i meg også om jeg hadde levd for 600 år siden, 1200 år siden, osv.. Det kan vell virke som jeg beveger meg mer og mer fra mitt opprinnelige emne, det gjør jeg ikke. Jeg prøver bare å sette ord på den samme følelsen som fikk meg til å skrive det fra starten av. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Er lei av å bli kalt religiøs. Det er jeg IKKE, og har INGEN steder gitt utrykk for noe annet. Beklager at jeg trodde/kalte deg religiøs, DET fortjener virkelig ingen å bli kalt, men du ga faktisk litt uttrykk for det, indirekte, når du bablet om å lene seg tilbake og se "mystikken" og at vitenskapen var "roten" til alt ondt... ... Jeg skjønner hva du mener for faktum er at jeg har nok mystik i livet mitt jeg også! Selv om jeg er ateist og ikke kjøper ALT ved dørene lar jeg meg både titt og ofte forbløffe av livet på jorden og alt som hører til... Jeg kan nevne kunst, musikk og natur, alt sammen har masse mystikk hvis du bare vet å se etter... Alt for mange i dag ser ikke de små tingene i livet, kun de store øyeblikkene, som de menneskene som kun tar til takke med at norge skal vinne fotball VM og lignende... Det ER de små øyeblikkene som teller, som der du får eller gir et smil til en du har stoppet bilen for slik at vedkommende kan komme seg over veien, en hyggelig kommentar til dama som sitter i kassa på rimi, holde opp en dør for en gammel og ærverdig dame med stokk, se skjønnheten i en sol oppgang/nedgang, høre hvor pent fuglene synger, se på ungdommens sprudlenes energi (Jeg er snart femti og husker den energien godt selv om jeg ikke har den lenger ), se på pene jenter som går forbi og bare beundre dem FORDI de er unge og veldig veldig pene... listen er uhyggelig lang, men alt for ofte ser ikke mennesker dette og lengter etter noe "mer", noe mystisk og rart og ender opp med å ta til takke med religion, stakkars jævler! I religion er alt satt, mange ting som er naturlig for mennesker er ansett som synd og de gamle dogmene de tror de lever etter er uttdatert delux... Men men.... EDIT: De fæle skrive leifene som stokker om tastene på tastaturet mitt Endret 19. desember 2008 av RWS Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Ja jeg var klar over at det kunne misforstås idet jeg skrev det, men det var bare ment som å fyre litt oppunder før leseren forstod hva jeg mente. Mission failed =P Det er fordi jeg bruker ordene "mystikk" og "åndelig" om, hva skal jeg si, hjernen min? Tankene mine osv.. Og ikke de hverdagslige tankene. Den grad man finner mystikk i litteratur og kunst, så mener jeg dette er kunstneren selv som har forsøkt å gi uttrykk for denne sannheten ved sin egen tilværelse. Den samme mystikken finner vi alle, inne i oss selv på en måte. Derimot i naturen så vet jeg ikke om jeg ville brukt ordet mystikk, men som du sikkert har skjønt nå, så har jeg gitt det ordet en litt annet betydning, enn hva allment er kjent. Jeg må innrømme at jeg ikke er den flinkeste til å oppdage og sette pris på de små tingene, men jeg søker ingen trøst i religion eller noe slikt. Jeg vil heler si at livet mitt er nokså monotont om dagen. Ingen lengsel, ingen søken. Bare meg og blikket mitt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Ja jeg var klar over at det kunne misforstås idet jeg skrev det, men det var bare ment som å fyre litt oppunder før leseren forstod hva jeg mente. Mission failed =P Det er fordi jeg bruker ordene "mystikk" og "åndelig" om, hva skal jeg si, hjernen min? Tankene mine osv.. Og ikke de hverdagslige tankene. Den grad man finner mystikk i litteratur og kunst, så mener jeg dette er kunstneren selv som har forsøkt å gi uttrykk for denne sannheten ved sin egen tilværelse. Den samme mystikken finner vi alle, inne i oss selv på en måte. Derimot i naturen så vet jeg ikke om jeg ville brukt ordet mystikk, men som du sikkert har skjønt nå, så har jeg gitt det ordet en litt annet betydning, enn hva allment er kjent. Jeg må innrømme at jeg ikke er den flinkeste til å oppdage og sette pris på de små tingene, men jeg søker ingen trøst i religion eller noe slikt. Jeg vil heler si at livet mitt er nokså monotont om dagen. Ingen lengsel, ingen søken. Bare meg og blikket mitt. og da anbefaler jeg de små tingene Prøv og se selv! Gå ut i morgen tidlig og føl at livet er herlig og at det SMILER til deg!!!! Dette smitter til den neste du treffer på din vei, som begynner dagen smilende på grunn av deg og som igjen smitter neste med et smil og neste og neste.... og når du da får et smil av en fremmed på kvelden i morgen kan det godt hende at det var DU som startet det hele!!! En herlig tanke skal jeg si deg! Prøv så skal du se at det virker! For meg så har frihet fra religion og tankefengslet kristendom fått meg til å ELSKE livet, for det er dette livet jeg har, jeg lever her og nå og dette livet kommer aldri igjen og da koster det ikke noe å smile til folk! Det får de til å smile og DET er kanskje den største gaven vi har fått, å få andre til å smile også! Prøv så skal du se Endret 19. desember 2008 av RWS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå