Gå til innhold

Matlagingstråden. Her får du tips og kan tipse andre

L4r5

Anbefalte innlegg

Ja, det er synd at det er så dårlig utvalg i butikkene. Det virker nesten som om alt annet enn indre, ytre og entrecôte blir kvernet til kjøttdeig her i landet.

Jeg er glad for at jeg oppdaget at ene butikken her har en dyktig slakter som er mer enn behjelpelig med det meste, så dette året skal jeg kose meg med å lage god mat av billige og gode kjøttstykker.

Jeg har faktisk sett oksehale i butikken men jeg klarte aldri å koke det helt mørt. Mistenker at kjøttet var av svært lav kvalitet siden oppskrifter sier som oftest at det tar ca 2 timer for å bli mørt men da var det enda seigt som fy.

Oksehalesuppe er noe av det beste jeg vet om. Ingenting er som en skål med varm suppe med mørt, mørt kjøtt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk sett oksehale i butikken men jeg klarte aldri å koke det helt mørt. Mistenker at kjøttet var av svært lav kvalitet siden oppskrifter sier som oftest at det tar ca 2 timer for å bli mørt men da var det enda seigt som fy.

Da tror jeg nok heller det er oppskriften det er noe rart med. Jeg pleier å koke oksehale i minst seks timer, gjerne mer. Suppe er veldig godt, men favoritten er rødvinsmarinert oksehaleragu. Mariner oksehalene i rødvin med en kvist timian og et laubærblad over natten. På morgenen bruner du dem i en gryte med løk, hvitløk og gulrot og har i rødvinen., La det putre til det er middagstid, fyll på med vann, mer vin eller kraft når det trengs. Server med potetmos.

Lenke til kommentar

Ja, to timer høres alt for lite ut. Det er vel omtrent det tidspunktet kjøttet blir ganske hardt og lite medgjørlig. Gi det to-tre timer til etter det, så skal muskelfibrene falle fra hverandre som en anemone om du pirker borti.

Seige biter med mye bindeved (som skank og hale) kan fint putre over natten. Kjøp en jerngryte uten noe plastdeler og hiv den i ovnen på lav varme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang. bøker for nybegynnere; Viestad sin nyeste bok (Ekte mat) er ganske lettlest og fin. Jeg gikk gjennom halve boken i et jafs. Det er en veldig fin holdning gjennom hele boken, avslappet og folkelig. Oppskrifter sammen med tanker og historier.

Kjøpte denne i dag. Inntrykket av den hittil er like bra som "Hvordan koke vann", og jeg ser at han deler min kjærlighet for svinekjøtt.

En vakker dag vil jeg kjøpe meg en gris, holde dyret fra vår til slutten av sommeren og så grille det helt. Selvfølgelig med god øl til, kanskje Anchor Steam Liberty Ale. Det hadde blitt så fantastisk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ikke sikkert det hadde blitt så fantastisk når du ble glad i grisen og ser hvilken fin personlighet og hvor smarte dem er. Hadde blitt som å spise hunden sin.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det. En hund ville jeg ikke holdt for å få mat. Grisen ville jeg holdt for at den skulle bli mat. Forskjellen er monumental. Selvfølgelig ville jeg behandlet en gris som skulle bli mat like godt som et hvilket som helst kjæledyr. Mest sannsynlig latt den spise bedre og, for hva den spiser avgjør jo hva den selv smaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...