hakonvl Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hei! Var hos en venn som har fått sin pappas gamle compaq e285. Alle tall og sånt er usikre i og med at jeg ikke har maskinen her. Så vidt jeg husker kjører den Compaq-dos 3.x (Tror det er basert på MS-DOS/PC-DOS). Vi satte inn en diskett for og sjekke den. Vå fikk vi trøbbel med og komme oss ut av en program så vi retarta den. Vi glemte og ta ut disketten så jeg tok den ut mitt under oppstarte. Så popmpa den ut nen pip og en melding som sa noe om at den hadde mista setupen og at vi måtte sette inn Diagnostic (Mulig det var Setup) disketten. Maskina starter fint på den og sden sier at noe om at setupen har mista strømmen (CMOS error tenker jeg). Vi legger inn alt på setupen og lagrer, tar ut disketten og starter på nytt og alt på nytt igjen. Kan dette ha noe med den disketten eller er det en helt vanelig CMOS error som nesten alle maskiner får en gang? Vær snill og svar i og med at dette ikke er min pc. Den er jo gammel med er dumt allikevell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Du må bytte CMOS batteriet på den, det har sikkert tat kvelden etter så lang tid. Uten fungerende batteri får du feil hver gang du starter. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Var noe sånt jeg tenkte, men vi reagerte på at det skjedde akkuratt når vi tok ut disketten. Takk, da skal vi gjøre det, men vet du om det er enkelt og få tak i riktig batt?eri Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Takk, da skal vi gjøre det, men vet du om det er enkelt og få tak i riktig batt?eri Skal ikke være noe problem. Batteritypen koster omtrent ingenting og benyttes også i mye annen elektronikk. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Takk, da skal vi gjøre det, men vet du om det er enkelt og få tak i riktig batt?eri Skal ikke være noe problem. Batteritypen koster omtrent ingenting og benyttes også i mye annen elektronikk. Ok, må det noe lodding til tror du? OG du er sikker på at det ikke har noe med disketten og gjøre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Ok, må det noe lodding til tror du? Nei. (med forbehold om at Compaq ikke har noen veldig sære løsninger på maskina). OG du er sikker på at det ikke har noe med disketten og gjøre? Sikker kan man aldri være. Vil du ha liv i denne maskina må du uansett bytte CMOS batteriet, det lever i 10 år. Denne maskina er sikkert fra før 1998. Dersom maskina har en harddisk (noe jeg regner med den har, 20Mb?) har den antagelig mista oppsett av de fysiske egenskapene til denne når CMOS batteriet ble tomt. Nå til dags blir slikt autodetektert, ikke sånn den gangen. Du må inn i BIOS og angi hoder, sylindre og plater etc. slik at maskina igjen kan lese/skrive fra/til HDD'en. Ikke noe vits å prøve på dette før nytt batteri er satt inn. Dette er en mulig grunn til at maskina starta via disketten. Den vil finne diskettestasjonen, men klarer ikke lese fra HDD'en før dennes egenskaper er oppgitt på nytt. Endret 17. desember 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Ok, må det noe lodding til tror du? Nei. (med forbehold om at Compaq ikke har noen veldig sære løsninger på maskina). OG du er sikker på at det ikke har noe med disketten og gjøre? Sikker kan man aldri være. Vil du ha liv i denne maskina må du uansett bytte CMOS batteriet, det lever i 10 år. Denne maskina er sikkert fra før 1998. Dersom maskina har en harddisk (noe jeg regner med den har, 20Mb?) har den antagelig mista oppsett av de fysiske egenskapene til denne når CMOS batteriet ble tomt. Nå til dags blir slikt autodetektert, ikke sånn den gangen. Du må inn i BIOS og angi hoder, sylindre og plater etc. slik at maskina igjen kan lese/skrive fra/til HDD'en. Ikke noe vits å prøve på dette før nytt batteri er satt inn. Dette er en mulig grunn til at maskina starta via disketten. Den vil finne diskettestasjonen, men klarer ikke lese fra HDD'en før dennes egenskaper er oppgitt på nytt. Ok, har vært borti der på cirka. Men ser ikke noe sammenhenge med disketten. Har gjort det der før. Ender som regel bare opp med en error. BTW: Han har gitt den opp og jeg får den antakeligvis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå