Gå til innhold

Hva får man mest ut av ved å løfte vekter?

Morten15

Anbefalte innlegg

Bare lurte på om hva man får mest ut av. La oss si at man tar 3x10 rep. Og man klarer 40kg første gang men 2. gang klarer man ikke mere enn 35 og 3. gang 30. Eller at man klarer kanskje 35kg 3 ganger. Er det best å blir mest mulig sliten, begynne hardt og gå maks hele tiden, men gå ned i vekt, for at man skal klare 10 rep. HVa er best. Håper dere skjønner hva jeg mener.

Endret av Morten787
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen fasitsvar her, siden begge deler funker. Jeg har hatt god suksess både med å kjøre en fast vekt, men også med å ta av litt vekt på sistesettene. Generelt så bruker jeg samme vekt (eller legger på litt mer etter hvert) når jeg trener med stang siden jeg kan øke 1,25 kg på hver side, men når jeg trener med hantler hender det at jeg tar lavere vekt på siste sett(ene) siden senteret her har hopp på både 2 og 3 kg.

Nøkkelen er å ikke å kjøre seg helt ut, før siste sett. Kjører du til failure på første sett, så blir de følgende settene mye tyngre.

Lenke til kommentar
Så du mener hva som er best av å løfte tungt så lenge man orker, eller å ta av kilo så man klarter å løfte x-antall reps man har bestemt seg for?

Det å løfte x antall rep. Det jeg mener er at man klarer 10 stk på x kg første gang. Men hvis man fortsetter på samme x,så klarer man kanskje bare 8 rep. andre gang. Så hvis man går ned med x antall kg, klarer man 10 rep.

Er det bedre å gå ned med x antall kg første gang, så man klarer å holde samme x gjennom de 2 neste rundene med 10 rep. Men da føler jeg ikke at man har utnyttet musklene 100%.

Er dette bedre forklart?

Det er nok ingen fasitsvar her, siden begge deler funker. Jeg har hatt god suksess både med å kjøre en fast vekt, men også med å ta av litt vekt på sistesettene. Generelt så bruker jeg samme vekt (eller legger på litt mer etter hvert) når jeg trener med stang siden jeg kan øke 1,25 kg på hver side, men når jeg trener med hantler hender det at jeg tar lavere vekt på siste sett(ene) siden senteret her har hopp på både 2 og 3 kg.

Nøkkelen er å ikke å kjøre seg helt ut, før siste sett. Kjører du til failure på første sett, så blir de følgende settene mye tyngre.

Det er der spørsmålet mitt er. Selv om det blir tyngre, utnytter man musklene like mye for det?

Lenke til kommentar

Som sagt, ingen fasitsvar her. Varigheten på pausene mellom settene har veldig mye å si også. Full muskelfiberaktivering oppnås uansett når man er nær utmattelse, f. eks de 3 siste repsene i et sett (les War sin post om Myo-reps).

Det finnes mange typer sett/rep/vekt inndeling, alt fra 5x5 med samme vekt til pyramide der du øker vekten, senker repsene og jobber deg oppover mot maksløft, for så å gå bakvendt igjen og ta av litt og litt vekt og ta flere og flere reps før man er ferdig (f.eks 8 - 6 - 4 - 2 - 4 - 6 - 8 reps). De fleste anerkjente metodene fungerer til sitt mål, og det beste er å holde ting enkelt og ikke tenke så avansert, inntil man har bruk for det :)

Når du løfter vekter, og er nær utmattelse, så "vet" kroppen bare at du har ei tung vekt du må flytte for å ikke bli knust, og den kommer til å bruke alle muskler som er relaterte til bevegelsen 100% for å få den opp, uansett om vekten er lett eller tung.

Lenke til kommentar
jeg liker å enten bygge meg opp til ett toppsett, eller kjøre på med samme vekter gjennom hele øvelsen, ofte med en spotter.

Kanskje et tåpelig spørsmål men..

Hva er en spotter :hmm:

En "Hjelper" som står klar til å hjelpe deg hvis det skulle trengs. Veldig lurt hvis du løfter tungt, så du slepper å ha 100 kg benkstang på adamseple. Eller så er det jo anbefalt å ha en "Spotter" som kan hjelpe deg med de siste repetisjonene om dette trengs. Gir bare en liten hjelp som sagt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...