Gå til innhold

Hvorfor forkynner ikke Gud Guds Ord selv?

Anbefalte innlegg

Hver gang noen kommenterer noe i bibelen som de fleste kristne finner ubehagelig så kommer klassikeren "det er Gud som skal dømme oss, ikke andre mennesker".

I et sivilisert samfunn må man ta ansvar for sine egne handlinger og ytringer. Å unngå de moralske konsekvensene av sine egne handlinger og ugjerninger ved å trøste seg med at det er Gud som skal dømme dem er ren og skjær feighet og det at man velger å unngå virkeligheten slik er nesten skremmende.

f. eks.

Person 1: Jeg hater negre, de er overalt.

Person 2 er mørkhudet.

Person 2: Jeg skal saksøke deg fordi du sa det der.

Person 1: Det kan du bare gjøre, men når alt kommer til alt er det Gud som skal dømme oss, ikke andre mennesker.

Jeg synes ikke det er riktig å si det på den måten. Unngår kristne konsekvenser? Nei. Blir kristne satt i fengsel? Ja. Det du her påstår er at vi kristne unngår konsekvenser ved å gjemme oss bak Gud. Om jeg husker riktig så tror jeg du nevnte at du hadde vært medlem av en eller annen menighet, og at du hadde vært kristen. Du av alle burde jo forstå at dette er feil? Det er jo en fundamental sannhet ved kristendommen at det er ikke vi som skal dømme, men Gud. Men er det snakk om å bli dømt her på jorden, nei, det handler om livet etter døden. Vi mennesker har ingenting med å dømme mennesker i øst og vest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hver gang noen kommenterer noe i bibelen som de fleste kristne finner ubehagelig så kommer klassikeren "det er Gud som skal dømme oss, ikke andre mennesker".

I et sivilisert samfunn må man ta ansvar for sine egne handlinger og ytringer. Å unngå de moralske konsekvensene av sine egne handlinger og ugjerninger ved å trøste seg med at det er Gud som skal dømme dem er ren og skjær feighet og det at man velger å unngå virkeligheten slik er nesten skremmende.

f. eks.

Person 1: Jeg hater negre, de er overalt.

Person 2 er mørkhudet.

Person 2: Jeg skal saksøke deg fordi du sa det der.

Person 1: Det kan du bare gjøre, men når alt kommer til alt er det Gud som skal dømme oss, ikke andre mennesker.

Hva er det du prater om? Ta ansvar for egen ytring ja.. Men jeg står ikke og sier at jeg hater homofili.. Også når du konfrontert meg med at det står i biblen, så sier jeg at det er gud som skal dømme de homofile..

Det står i bibelen at Homofili er en synd, det finner jeg ikke ubehagelig.. men hvor står det at JEG skal dømme andre for det.. Hvor står det at jeg skal hate de homofile..

RWS, jeg kommer tilbake til deg.. Første tanken min var at det er så mange Høyt religiøse mennesker som er blitt dømt for pedofili pga sjangsen for at man blir oppdaget er endel større, og at det blir mye mer oppstyr rundt det en at en vanlig person forgriper seg mot barn.. så derfor hører man mer om det.. Men jeg vet ikke helt om det du sier han rot i sannhet eller ikke.. så jeg svarer ikke på det riktig enda.. :)

Lenke til kommentar
Det du her påstår er at vi kristne unngår konsekvenser ved å gjemme oss bak Gud.

Nei, det jeg sier er at noen, ikke alle, kristne bruker denne tankegangen til å føle seg bedre når det som er naturlig er å angre.

Hva er det du prater om? Ta ansvar for egen ytring ja.. Men jeg står ikke og sier at jeg hater homofili.

Kanskje du ikke hater homofile, men du har ikke noe problem med å innrømme at du mener at homofili er synd.

Lenke til kommentar
Det du her påstår er at vi kristne unngår konsekvenser ved å gjemme oss bak Gud.

Nei, det jeg sier er at noen, ikke alle, kristne bruker denne tankegangen til å føle seg bedre når det som er naturlig er å angre.

Hva er det du prater om? Ta ansvar for egen ytring ja.. Men jeg står ikke og sier at jeg hater homofili.

Kanskje du ikke hater homofile, men du har ikke noe problem med å innrømme at du mener at homofili er synd.

hehe jammen det er jo klart det er en synd.. Det står jo i bibelen.. Man skal ikke misbruke guds ord står det også i bibelen.. jeg har overhode ikke noe problem med og innrømme at det er synd og misbruke guds ord.. Det står i norske lover at man ikke skal stjele, jeg går ut i fra at du ikke har noen problemer og innrømme at det er ulovelig og stjele..

Jeg godtar det som står i biblen, jeg godtar de norske lovene.. men jeg lar ikke det gå ut over hva jeg syntes om folk rundt meg..

Lenke til kommentar

hehe jammen det er jo klart det er en synd.. Det står jo i bibelen.. Man skal ikke misbruke guds ord står det også i bibelen.. jeg har overhode ikke noe problem med og innrømme at det er synd og misbruke guds ord.. Det står i norske lover at man ikke skal stjele, jeg går ut i fra at du ikke har noen problemer og innrømme at det er ulovelig og stjele..

Jeg godtar det som står i biblen, jeg godtar de norske lovene.. men jeg lar ikke det gå ut over hva jeg syntes om folk rundt meg..

Så du ser ikke ned på tyver og voldtektsmenn?

Tyveri er ikke tillatt i bibelen eller de norske lovene, mens voldtekt ikke er tillatt i de norske lovene.

Eller setter du normalt sett den norske lov høyt over guds lover?

Jeg bare påpeker at det ikke er rart om kristne hetser eller rakker ned på homofile, om de setter guds lover like høyt eller høyere enn menneskelover.

Lenke til kommentar

Men hvorfor diskuterer du hele tiden som om du mener alle kristne, i stedet for å si hvilke kristne du mener? Hvem er de kristne som gjemmer seg bak Gud?

Lenke til kommentar

Men hvorfor diskuterer du hele tiden som om du mener alle kristne, i stedet for å si hvilke kristne du mener? Hvem er de kristne som gjemmer seg bak Gud?

Majoriteten av kristne jeg har møtt og snakket med gjennom hele livet benytter seg av denne "taktikken".

Å liste opp alle kristne personer jeg noen gang har diskutert religion med ville ha resultert i en lang og uhyre uinteressant liste.

Kanskje jeg bare har ekstrem uflaks og ved en ren tilfeldighet kun møtt kristne som benytter seg av denne eller like "taktikker".

Lenke til kommentar

Så du ser ikke ned på tyver og voldtektsmenn?

Tyveri er ikke tillatt i bibelen eller de norske lovene, mens voldtekt ikke er tillatt i de norske lovene.

Eller setter du normalt sett den norske lov høyt over guds lover?

Jeg bare påpeker at det ikke er rart om kristne hetser eller rakker ned på homofile, om de setter guds lover like høyt eller høyere enn menneskelover.

Godt poeng.. jo jeg gjør det, jeg ser ned på pedofile, voldteksmenn, og tyver.. Vet ikke helt åssen jeg skal si det, men er man en hyggelig person, en "normal" person, som følger de norske lover og regeler til en viss grad(kjøre for fort har ikke noe og si f.eks) så ser jeg ikke ned på personen.. For meg er de norske lover og regler det jeg setter høyest, de jeg lever etter til vanlig, men kristendommen kommer som en nummer to.. Vist du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
For meg er de norske lover og regler det jeg setter høyest, de jeg lever etter til vanlig, men kristendommen kommer som en nummer to.. Vist du skjønner hva jeg mener :)

Du må nok sette de norske lovene høyest da du lever i Norge anno 2008, og ikke i midt-østen rundt år 130.

Men noen ganger kræsjer bibelen med norsk lov, utrolig men sant.

Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, at ugudelige menn har trådt fram i folket og lokket innbyggerne med slike ord: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som dere ikke kjenner. Da skal du undersøke saken nøye, granske den og spørre deg for. Og viser det seg virkelig å være sant at noe så avskyelig har funnet sted hos deg, skal du hogge ned innbyggerne i denne byen med sverd

+

§ 101. Folkemord

For folkemord straffes den som i hensikt helt eller delvis å ødelegge en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe

a) dreper ett eller flere medlemmer av gruppen,

b) forårsaker betydelig skade på legeme eller helse til ett eller flere medlemmer av gruppen,

c) utsetter ett eller flere medlemmer av gruppen for levevilkår som tar sikte på å fysisk ødelegge gruppen, helt eller delvis,

d) iverksetter tiltak overfor ett eller flere medlemmer av gruppen som tar sikte på å forhindre fødsler innenfor gruppen, eller

e) med makt overfører ett eller flere barn fra gruppen til en annen gruppe.

Til straff for medvirkning er forsett om hovedforøverens ødeleggelseshensikt tilstrekkelig.

Straffen for folkemord er fengsel inntil 30 år.

Lenke til kommentar
(kjøre for fort har ikke noe og si f.eks)

Bare for å pirke litt, fartsgrensene er der av en grunn. Hva om du kjører for fort, ser en liten jente som løper ut i veien for å hente en ball, og siden du har for stor fart enn det som er forsvarlig, for eksempel 50 km/t i 30-sone, og dreper denne lille, uskyldige jenten, bare fordi du ikke mener at det har noe å si om en kjører for fort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...