€uropa Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 I Kina snakker de mandarin. Det språket som tales bør også skrives, og retningslinjene for skriftspråket må endres i takt med talespråket. Hvis talespråket har vokst fra skriftspråket, er det språkrådets oppgave å bringe skriftspråket nærmere talespråket. Når tilstrekkelig mange av den oppvoksende slekt ikke lenger greier å si kj-lyden fordi foreldre og lærere ikke har gjort jobben sin, bør altså Språkrådet endre skrivemåten på ord som kjære, kjole og kjøre til skjære, skjole og skjøre? Jeg har vel nærmest motsatt syn av Jethrotulling, og mener at det språket som skrives, også bør tales. For lenge siden hadde vi seks slike lyder som nå er blitt to. Selv om talespråket utvikler seg bør man holde seg til den "rette" skrivemåten for å unngå misforståelser, mener jeg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 I Kina snakker de mandarin. Det er anslått at 855 millioner har mandarin som morsmål. Kina har 1,3 milliarder innbyggere. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg ville bare spesifisere at det egentlig ikke er et språk som heter kinesisk. Men det som de fleste refererer til som kinesisk er mandarin. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Mange mener også at skriftspråket forsvinner om "kort" tid, ihvertfall i vesten, fordi man snart ikke har behov for det da teknikken er blitt så billig, kraftig og liten at alt som skal sis kan vises som bilder og video. Jeg tror at man snart må ta diskusjonen om man egentlig TRENGER så mange språk og om man TRENGER skriftspråket i det hele tatt. Hvordan ser "flott", "velduftende" ut på de bildene? Hvordan vet man hvem "Ole" er på bildet? Det geniale med skriftspråk er at det gir leseren muligheten til en viss fantasi av hva forfatteren mener samtidig som ordet har en definisjon som det mer eller mindre råder enighet over. "Filmen var ok, men boka var bedre". Forøvrig så synes jeg at det blir altfor enkelt å bruke ordforråd som det eneste kriteriet for hvor rikt et språk er. Flerspråklige blant oss vet at hvert språk og dets oppbygning gir muligheter for spesielle uttrykksformer. Et relatert spørsmål er; hvorfor finnes det ikke kun ett dataspråk? Hva er forenkling? Jeg kan si noe på tsjekkisk med ett ord, mens jeg må bruke fire ord på engelsk og tre ord på norsk for å uttrykke det samme. Det ene tsjekkiske ordet krever at brukeren kan bøyningsreglene, den norske frasen krever at brukeren kan norsk ordstilling. Å redusere menneskelig kommunikasjon til ett språk er garantert fordummende, fremmedgjørende og er dessuten så monokultur at det faller på sin egen generiske urimelighet. Vagt relatert artikkel: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyglot_(per...inguistic_level Æh, mista tråden helt. Husker ikke hva jeg skalle fram til med resonnementet mitt Endret 28. desember 2008 av mandela Lenke til kommentar
wûst Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Gjør engelsk til felles språk for hele verden Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Gjør engelsk til felles språk for hele verden Men syns du ærlig talt ikkje det er godt å sitt eiga? Noko nært. Noko som skaper samhald mellom folk? Berre tenk deg hvis du er i utlandet og treff ein nordmann. Då kjem dykk automatisk i snakk. Kvifor? Begge er norske. Kanskje ikkje med dei frå andre plasser i landet har det slik, men ég frå Stavanger har det iallefall alltid slik. Høyrer eg nokon norske når eg er i utlandet går det somregel ikkje lenge før me kjem i snakk. Åpning; "Javell". Er det berre eg som finn felleskap og samhold i vårt vakre språk? Endret 28. desember 2008 av steffenz Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det kjem heilt ann på kvar eg er. Når eg er på ferie og bur på eit hotell som hovedsakeleg har skandinaviske gjester på charterferie har eg ikkje tid til å slå av ein prat med kvar einaste nordmann eg høyrer. Men eg er einig i at vårt språk gjev fellesskap og samhald når me er så få som talar det. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Eg er heilt einig med deg. På charterferie er det jo berre nordmenn og andre skandinaviske dagdrømmarar som drikk vekk problemer og stress. Eg tenker heller på dei plassane utenom det vanlege. Der du ikkje forventer å finne nokon norske, eventuelt det er få av dei. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Vær grei da. Engelsk er et elendig språk. Tenk bare på alle de stumme bokstavene for eksempel. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Gjør engelsk til felles språk for hele verden Helt OK for meg å ha engelsk som felles språk for hele verden. Men alle land skal - selvsagt - i tillegg beholde sine egne språk! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 I Kina snakker de mandarin. Det er anslått at 855 millioner har mandarin som morsmål. Kina har 1,3 milliarder innbyggere. Kan jeg få en kilde? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Kan jeg få en kilde? http://en.wikipedia.org/wiki/Mandarin_Chinese Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Mandela: Isteden for å lese at en dame er flott kan man vise bilde/film av henne og SI at hun er flott. Dufter kommer ikke frem om man skriver, taler, eller viser det uansett. Mitt poeng rundt dette var at jeg mener at skriftspråket har utviklet seg slik det har fordi det har vært den eneste måten man kunne overbringe informasjon på. Nå når teknologien har utviklet seg som den har gjort så kan man fint vise og fortelle det man vil på et bilde og film. Skal du skru sammen et ikea møbel, ville det ofte være like greit å få en filmsnutt som viser fremgangsmåten (mens man pauser) isteden for å tolke de kryptiske bruksanvisningene. Jeg er enig i at man da skiller mellom rik og fattig og at fattige land ikke har mulighet til å delta i denne festen, men det er vel uansett bare et tidsspørsmål??? Når det gjelder samhald og det at to nordmenn treffer hverandre, så er det vel en sannhet med modifikasjoner. Når jeg er på ferie og ser en nordmann som spyr seg gjennom ferien med konstant farlig høy promille mens han gjør alt for å bryte alle skikker og normer og sørger for å vise rørleggersprekken til alle så holder jeg meg faktisk UNNA nordmannen. Når jeg prater med andre mennesker er det stort sett fordi vi deler felles interresser, har vært på samme utflykt, eller vi diskuterer et lands kultur, attraksjoner og forskjeller. Da er ikke blond og blåøyd nordmann et krav for å ta kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå