JohndoeMAKT Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg har absolutt ingen stolthet for norsk, hvorfor skal jeg ha det? Hva er det norsk har gjort som er å være stolt over? Og som IT-person kvier jeg meg over forslaget om å åpne skrivereglene. Det vil sende norsk digital feilretting, OCR, oversettelse og tekstanalyse enda lengre inn i steinalderen bak andre språk. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Språk er kultur. Forsvinner språk forsvinner kultur forsvinner tradisjoner forsvinner diskurser forsvinner synsmåter forsvinner alt til hælvete. Hva med USA, eller flere av de spansktalende landene i Sør-Amerika? Ja, for de gamle indianerkulturene har overlevd ypperlig og flottings. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Uansett hvilket språk vi har så er det klart at det å ha en del rettskrivningsnormer er viktige slik at man har et skriftspråk hvor man kan gjøre seg forstått. Dialekter og andre variasjoner kan være veldig sterke og tilnærmet uforståelige selv innenfor et land. Så også at noen spurte om engelsk er et språk. Selvfølgelig er det det. Det finnes mange variasjoner av engelsk og de to store er General American (GA) og Received Pronunciation (RP). Alle andre varianter er bare variasjoner av disse to store. Og nei, Engelsk er et lingu franca, men ikke noen esperanto. Esperanto er et kunstig fonetisk språk med svært liten utbredelse. Men ja, jeg ser ikke på det som urealistisk at Engelsk vil beholde sin posisjon som Lingua Franca mye pga teknologisk utvikling som i overskuelig framtid er knyttet opp mot Engelsk. Men Engelsk kan også over tid utvikles til et fonetisk språk, men da trenger de et par til bokstaver, f.eks de norske. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Denne diskusjonen gjelder så vidt jeg ser to ting, som begge er tullete: 1) mas om at det angivelig er så få som behersker språket skikkelig, og at vi av den grunn må forenkle det; 2) forslag om å bytte språk til engelsk. Til det første er å bemerke at premissen ikke er holdbar. Det er slett ikke så få som bruker språket riktig. Og i den grad folk ikke behersker språkreglene, løser man ingenting ved å gjøre galt språk til rett språk. Det blir som å klage over at det går så mange tyver løs, og at man av den grunn må gjøre tyveri lovlig. Mao. et helt forfeilet resonnement. Til det andre er å bemerke at det kun er utlendinger som finner det problematisk at vi snakker og skriver norsk i Norge. Den jevne nordmann har intet som helst behov for å gå rundt og bruke engelsk, og det er nettopp derfor språket her i landet er norsk. Det er dessuten svært få nordmenn som behersker engelsk på langt nær like godt som norsk. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Frevild: Vel, det er ikke nødvendigvis negativt å forenkle språket. Det er mange små, hovedsaklige fonetiske endringer man kunne gjort med språket for å gjøre det greiere. En av de mest tydlige er måten vi blander uttalelse av o og å på. Hvorfor skrives ikke "forenkle" "fårenkle"? Det er ingen så vidt jeg vet som uttaler "forenkle" med samme "o" som i "kor". Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Frevild: Vel, det er ikke nødvendigvis negativt å forenkle språket. Det er mange små, hovedsaklige fonetiske endringer man kunne gjort med språket for å gjøre det greiere. En av de mest tydlige er måten vi blander uttalelse av o og å på. Hvorfor skrives ikke "forenkle" "fårenkle"? Det er ingen så vidt jeg vet som uttaler "forenkle" med samme "o" som i "kor". Ja, menn vorr skall grennsen trekkes? Åg vorfår fårenkle språke sånn i utgangsponkte? Ær de noen såmm vill de? Va er egentli behove? Jæj synes diskusjonen ær mærkelig, denn jeller spørsmål såmm ær allt fårr hypotetiske. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hvis språk er kultur, hvorfor synger de fleste norske artister på engelsk da? De fleste etablerte og mest populære artistene synger vel på norsk? Åge Aleksandersen, Bjørn Eidsvåg, Vazelina, Ole Ivars, Knutsen og Ludvigsen, Odd Nordstoga, Jan Eggum, Lillebjørn Nilsen, Sverre Kjelsberg, Øystein Sunde, Ravi, De Lillos etc. etc. Ravi synger ikke på norsk. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Ravi synger ikke på norsk. Hvilket språk mener du han bruker? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 robertaas: Ifølge han selv synger han vel på ravisk? Baser på norsk joda, men er en ganske egenprodusert variant. Så et direkte eget språk er det nok ikke. Bare en variant. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Ravi synger da pære norsk. Måten han skriver på derimot... Endret 19. desember 2008 av Thendrup Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Frevild: Vel, det er ikke nødvendigvis negativt å forenkle språket. Det er mange små, hovedsaklige fonetiske endringer man kunne gjort med språket for å gjøre det greiere. En av de mest tydlige er måten vi blander uttalelse av o og å på. Hvorfor skrives ikke "forenkle" "fårenkle"? Det er ingen så vidt jeg vet som uttaler "forenkle" med samme "o" som i "kor". Det har sikkert en sammenheng med konjunksjonen for. Det er vel heller ingen som uttaler det "å" som i "fårekoteletter"? Redigert: Regelen for "o" og "å" er egentlig veldig lett. Man skriver "o" der det er trykk på den påfølgende konsonanten. Å oppheve denne regelen og skrive "fårenkle" [fårr:enkle] vil bare skape nye problemer og bidra til nedbrytingen av språket vårt. Grammatiske regler skal gjøre språket lettere å bruke og forstå. Endret 20. desember 2008 av Zarac Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Grammatiske regler skal gjøre språket lettere å bruke og forstå. Utvilsomt, men i våre dager er det jo ikke så mange som gidder å lære seg regler for verken grammatikk, matematikk, god oppførsel eller noe særlig annet. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Språk er i kontinuerlig utvikling, men likevel bør et nasjonalt språkråd eller lignende lage retningslinjer for rettskriving og gramatikk. Det språket som tales bør også skrives, og retningslinjene for skriftspråket må endres i takt med talespråket. Hvis talespråket har vokst fra skriftspråket, er det språkrådets oppgave å bringe skriftspråket nærmere talespråket. Norge har mange dialekter, som i enkelte tilfeller bare til en viss grad har gjensidig forståelse, og derfor er det nødvendig med et nasjonalt "lingua franca", så og si. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 I Kina har man visstnok mange tusen dialekter, hvorav mange er fullstendig forskjellige fra hverandre, men kun ett eneste skriftspråk som er felles for alle. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Feil, de har i alle fall 4 skriftspråk i kina. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Godt mulig du har rett. Jeg har bare lest og hørt det så mange ganger, bl.a. i Wikipedia, at jeg tok det for god fisk at Kina kun har ett offisielt skriftspråk: "En interessant forskjell er at mens norsk regnes som ett talespråk med flere varianter av skriftsspråket, regnes kinesisk som mange forskjellige talespråk men med ett felles skriftspråk." (Sitat fra Wikipedia.) Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det språket som tales bør også skrives, og retningslinjene for skriftspråket må endres i takt med talespråket. Hvis talespråket har vokst fra skriftspråket, er det språkrådets oppgave å bringe skriftspråket nærmere talespråket. Når tilstrekkelig mange av den oppvoksende slekt ikke lenger greier å si kj-lyden fordi foreldre og lærere ikke har gjort jobben sin, bør altså Språkrådet endre skrivemåten på ord som kjære, kjole og kjøre til skjære, skjole og skjøre? Jeg har vel nærmest motsatt syn av Jethrotulling, og mener at det språket som skrives, også bør tales. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Man snakker mye mer enn kinesisk i Kina. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Sikkert, men det var kinesisk jeg tok for meg, ikke alle mulige andre språk de måtte snakke der. Skriver jeg om norsk språk, mener jeg ikke f.eks. urdu, selv om en del snakker det her i landet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Kina har innlemmet landområder hvor andre språkgrupper dominerer. En vesentlig forskjell er uansett at det kinesiske språket består av ideogrammer (ett tegn som er en stilisert tegning av en "hest", ett for "fisk", ett for "stort", etc...). Det betyr at helt forskjellig uttale kan brukes uten å endre skriftspråket. Noen av tegnene er felles med japansk slik at japanere kan skjønne litt av skrevet kinesisk selv om de ikke ville skjønne det om de hørte en kineser snakke. Vi har derimot et fonetisk alfabet og skriftspråket følger derfor uttalen. Endret 26. desember 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå