robertaas Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Ja, hvorfor ikke? Engelsk er et slags lingua franca som er et primitivt språk som har oppstått for kommunikasjon mellom folk fra andre språkgrupper. Det er altså en slags esperanto. Man ser for eksempel at i forhold til andre språk i området har engelsk omtrent ingen grammatikk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Litt av poenget her er at norsk både skrives og snakkes så dårlig at det tilsynelatende ikke er noen som mestrer det selv på grunnleggende nivå. Jeg er også blandt de som irriterer meg over skrivefeil og ser at det er blitt så vanlig med feil at feilene faktisk er blitt en del av språket. Noen av feilene er morsomme, som forskjellen på å gi en oppreising og en oppreisning til en dame, mange er blitt vanlige som bruken av og/å og breuken av da/når osv. Kan også dra frem bruken av jo/dess (jo/desto) som normalt skrives med jo/jo. Flyten i språket er jo ofte også helt håpløs, og komma og slike ting er ofte feilbrukt. Så til de som mener at man ikke vil forstå hverandre. Jeg tror at språket justerer seg selv slik det brukes, og at alle forsøker å gjøre seg forstått. Tenåringers slang blir nødvendigvis ikke forstått av eldre, men det er helelr ikke dem språket er myntet på alltid. Hvis tenåringer skal bli forstått av gjevnaldrende i sitt eget miljø bruker de det språket som brukes der. Argumentet faller også bort fordi man allerede har så mange dialekter at selv om man snakker norsk så vil fortsatt ikke alle forstå hverandre. Og da har men enda ikke kommet til nynorsk som igjen skaper enda flere barrierer. Å bruke ett språk som engelsk overalt ville hatt enormt mange positive sider. Manualer, dataprogrammer, filmer, musikk, osv ville plutselig vært på vårt eget språk og man hadde sluppet å levere 48 tykke manualer ved etthvert produkt fordi det skal dekke etthvert lille særspråk. At norsk er fattig er også sant, ganske enkelt fordi det har veldig få ord sammenlignet med andre språk (som engelsk). Norsk har ca. 300000 ord, mens engelsk har ca. 1 million. http://viamag.net/hildring/?p=2317 Det betyr nødvendigvis ikke at man bruker hvert eneste ord, men det gir et greit bilde. Det er også interressant å se de ulike nye ordene som dukker opp, hvor man velger å bruke de engelske ordene fremfor de norske fordi det ikke finnes skikkelig gode norske alternativer. Det morsomste oversettelsen jeg har sett til nå er en film hvor det var oversatt ghettoblaster til brølekasse. Kjent er jo også seinfeld-episoden hvor de oversatte make-up sex til sminkesex. (Det var forresten rettet når episoden ble sendt i reprise). Så igjen er jo spørsmålet om man skal bruke tid og krefter på å rette opp i en som mange anser som en tapt sak, eller om man bare skal la det skli ut og forhåpentligvis dø ut med tiden..... Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hvorvidt et språk har 300 000 eller 1 000 000 ord, er vel ett fett, siden folk flest ikke bruker med enn noen få tusen av dem til daglig. Tar man for seg Tanums store rettskrivningsordbok, som inneholder 300 000 ord, finner man på hver eneste side et utall ord de færreste kan. Så trenger man flere? At et språk er "rikt" - altså har mange ord - betyr bare at det har flere ord folk ikke skjønner eller bruker enn et "fattig" språk med langt færre ord. Ellers kan jeg ikke annet enn humre en smule når jeg i Ankhs bidrag finner følgende: "Jeg er også blandt de som irriterer meg over skrivefeil (...)" Tre skrivefeil på en så kort setning er imponerende, iallfall når det er skrevet av en som irriterer seg over skrivefeil. Det skulle heller stått: "Jeg er også blant dem som irriterer seg over skrivefeil (..)" Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg er Norsk-perfeksjonist og ser feilene overalt, og vil helst at vi lærer norsk alle sammen eller går over til et internasjonalt språk. Men jeg hater nynorsk Det heter da 'norsk-perfeksjonist'. Jeg ville foreslått 'norskperfeksjonist', men det er kanskje bare meg. Jeg ville også foreslå 'norskperfeksjonist', men var usikker og vraket det. Ser nå, ved første gjennomlesning, at jeg tok feil. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Hvis alle skulle skrive slik de føler for,ville det ikke hjulpet norsklærerne, det er så mange dialekter og det er for mange ord som høres likt ut, men skrives feil, og ord som skrives likt og høres forskjellige ut og brukes i forskjellige sammenhenger. Det er også ord som uttales og oppfattes forskjellig fra dialekt til dialekt. En setning kan også bety mye rart ved feil eller manglende bruk av komma, punktum, spørsmålstegn, semikolon, anførselstegn, osv. Jeg bor i Østfold og liker mangfoldet av dialekter vi har i Norge, men sliter litt med å forstå enkelte dialekter på vestlandet. "Jæj bor i Østfoll å liker mangfolle av dialekter vi har i Norge, men sliter litt me å fårstå engkelte dialekter på vestlandet." I likhet med SMS- og gatespråk er dette uutholdelig slitsomt, og med tanke på at bokmål, som er det mest utbredte skriftspråket, er basert på dialektene på østlandet ville det blitt enda verre med andre dialekter folk ikke er vant til å lese. Det ville vært umulig for en norsklærer å tolke en stil på 500 ord, uansett dialekt. Det ville også vært umulig å lære innvandrere forståelig norsk. Det er også viktig å ha et felles skriftspråk for hele landet når det gjelder å vedta og tolke lover. Jeg er også sterkt uenig i at det holder med ett språk for Norge/verden. Hvert språk har sine gramatiske særegenheter og høflighetsreferanser og forskjellige måter å uttrykke meninger, handlinger og følelser på. Dessuten, det ville vært kjedelig å bare kunne lære seg ett språk. Det ville vært umulig å få bare Norge, om ikke verden, til å gå over til engelsk. Alle mennesker stammer fra det samme stedet i Afrika, likevel finnes det godt over 6000 levende språk i dag. Man kan heller ikke pålegge foreldre å lære ungen sin engelsk, eller forvente at de kan engelsk godt nok til å gjøre dette. Folk vil fortsatt snakke morsmålet sitt, selv om alle lover ble omskrevet og statsmenn ble pålagt å snakke engelsk offentlig. Bare her i Norge, med ca 4,7 millioner innbyggere, kan dialekten til en person fortelle hvilken landsdel, fylke eller by han måtte være fra. Med litt trening kan man også høre forskjell på de engelsk dialektene. De varierer fra Storbritannia til USA, India, Sør-Afrika, Pakistan og Irland, og engelsk er i likhet med alle andre språk i konstant forandring. Hvis man fikk mer enn 5 milliarder mennesker til å snakke engelsk ville nye dialekter og skriftspråk oppstått så altfor fort og vi ville snart ha 6000 nye språk. Edit: avsnitt Endret 17. desember 2008 av Zarac Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Når det gjelder ordforrådet i norsk i forhold til engelsk, forstår jeg ikke helt hva vanlige folk egentlig mener. Det er en svært liten minoritet som har et aktivt ordforråd på mer enn 100 000 ord, dermed blir det hele hypotetisk så lenge en snakker om dagligspråk. Fagterminologi og smale emner er derimot en annen sak; en debatt jeg ikke vil gå inn på her. Min mening er at det norske språket lider sterkt under manglende røkt. Tidligere ble massemedia korrekturlest, nå er det fritt fram for uvitende idioter. Ikke nok med at vi blir foret med dårlig språk i nettavisene, det er også for eksempel tabu å påpeke skrivefeil i dette forum, da man skal ta hensyn til "dyslektikere". I tillegg til den lille andelen reelle dyslektikere verner man dermed om kvasispråket til hopetall av tenåringer og andre bavianer som ikke bryr seg om verken rettskriving eller grunnleggende grammatikk. Da jeg lærte å lese og skrive (da jeg var 4-6 år, på 80-tallet), leste jeg blant annet Donald Duck & Co, Det Bestes bøker, Illustrert Vitenskap, Aschehoug og Gyldendals store leksikon, Aftenposten og andre aviser, ukeblader, bøker og publikasjoner. Disse var for det meste korrekturleste, og etter å ha lest noen tusen sider, satt det norske språket noenlunde "i ryggmargen". Ved å lese mye lærte jeg for eksempel at det heter "det er ikke tilfelle". Den oppvoksende generasjon i dag lærer språk gjennom det de leser på internett, for eksempel i et forum som dette. Dersom man ikke tillater språkrøkt i slike fora, er det umulig for tenåringene å lære seg det norske skriftspråket. Jeg skulle gjerne hatt bedre mulighet til å påpeke og korrigere skrivefeil i forumet, da det skjærer i øynene når formuleringer som "det er ikke tilfellet" kommer på trykk og blir lest av hundretusener. De som leser slike formuleringer, lærer faktisk av sin lesning, og det de lærer er ikke god norsk. De kan ikke noe for at de blir utsatt for vranglære, mens de mer habile språkbrukerne vegrer å påpeke skrivefeil all den tid slike korrigeringer er lite sosialt akseptert i forumet. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Den oppvoksende generasjon i dag lærer språk gjennom det de leser på internett, for eksempel i et forum som dette. Dersom man ikke tillater språkrøkt i slike fora, er det umulig for tenåringene å lære seg det norske skriftspråket. Forhåpentlig lærer de også en smule norsk på skolen, men det er kanskje for mye å håpe. Norsk skole ligger som kjent på jumboplass både i Norden og Europa i de fleste sammenhenger, såvel språkmessig som når det gjelder matematikk og andre realfag, De dyktige elevene er gjerne innvandrerbarn som har lært disiplin og respekt for lærerne av foreldrene sine. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg tror ikke "folk flest" er dårligere i skriftlig norsk nå enn før. Den eneste forskjellen, for å være litt kjip og elitistisk, er at i dag har alle tilgang på og benytter seg av skriflige media, som internett og tekstmeldinger. Så nå skriver alle, også de som er dårlige til det, mens disse før i tida sjelden eller aldri ville benytte seg av skriftspråk i en like høy grad. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Problemet mitt er også at jeg leser så mange varianter på stavemåter og uttrykk at jeg til slutt ikke klarer å se hva som er det riktige. Det er også åpnet for å skrive endel engelske ord slik de uttales, f.eks pub som pøbb, og da blir ting som ihvertfall jeg trodde var feilskrevet tvertimot riktig. Jeg synes også det er snodig at aviser tilsynelatende ikke har stavekontroll og lignende. Normalt er det vel bare å trykke på en knapp og så blir det ihvertfall riktigere, men med alle feilene som man leser i blader og aviser så ser den ikke ut til å finnes eller brukes. Skriver selv masse feil, men det skyldes også ett tastatur som jeg håper nissen kommer og bytter snart :-) Når det gjelder det å ha ett eneste felles språk, så sliter jeg med å se gode mot-argumenter. Ett felles språk ville forenklet all kommunikasjon, faktisk vært mer miljøvennlig (færre manualer og lignende) og integreringen av nye landsmenn ville vært enklere. Når det gjelder språk, så er det "fryktet" at 90% forsvinner i løpet av dette århundret: http://www.forskning.no/artikler/2002/juni/1024583980.39 Det er vel egentlig ikke så rart, og for meg heller ikke uønsket. Mange mener også at skriftspråket forsvinner om "kort" tid, ihvertfall i vesten, fordi man snart ikke har behov for det da teknikken er blitt så billig, kraftig og liten at alt som skal sis kan vises som bilder og video. Jeg tror at man snart må ta diskusjonen om man egentlig TRENGER så mange språk og om man TRENGER skriftspråket i det hele tatt. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Språk er kultur. Forsvinner språk forsvinner kultur forsvinner tradisjoner forsvinner diskurser forsvinner synsmåter forsvinner alt til hælvete. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg tror at man snart må ta diskusjonen om man egentlig TRENGER så mange språk og om man TRENGER skriftspråket i det hele tatt. Uten skriftspråk hadde det vel blitt en heller mager debatt i dette forumet .... Og til dette med at man ikke trenger så mange språk, så vil jeg påstå at vi har omtrent akkurat så mange språk som vi trenger til enhver tid. Språk som vi ikke trenger dør ut av seg selv over tid, og når et eksisterende språk blir for "snevert", så vil det splittes i flere deler, slik det har skjedd med engelsk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Språk kan kun formidle kultur, og jo flere som snakker samme språk dess flere kan lære om kulturen. Hvis språk er kultur, hvorfor syner de fleste norske artister på engelsk da? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Neh, språk er da mye mer enn bare kommunikasjon. De synger på engelsk for å slå igjennom internasjonalt, eller de tror det høres bedre ut. Sannsynligvis fordi de ikke er like gode i engelsk som i norsk. Endret 18. desember 2008 av Thendrup Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Hvis språk er kultur, hvorfor synger de fleste norske artister på engelsk da? De fleste etablerte og mest populære artistene synger vel på norsk? Åge Aleksandersen, Bjørn Eidsvåg, Vazelina, Ole Ivars, Knutsen og Ludvigsen, Odd Nordstoga, Jan Eggum, Lillebjørn Nilsen, Sverre Kjelsberg, Øystein Sunde, Ravi, De Lillos etc. etc. Endret 18. desember 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Kjenner dykk ikkje stolthet for det norske språk? Bler du ikkje stolt når du høyrer nokon snakker norsk på ein amerikansk film. At eit populært band er norske, at eit program er utvikla i Noreg, eller liknande? Eig dykk ikkje nasjonalfølelse? Ver stolt av det norske språk! Det er norsk kultur. Det er fellesskapet, det som held oss samen. Nå som kulturane smelter samen er det snart ikkje mykje med har som berre er "vårt". Men språket har me. Det skal faen ingen ta frå oss! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg var stolt en gang for lenge siden og var for ung og dum til å vite bedre hva norge er blitt. Det norge du elsker finnes ikke lenge, kanskje unntatt på postkort laget i photoshop. I det norge man lever i idag kreves det andre tilnærmelser og da må norsk kultur og språk vike. Dette er forøvrig en politisk vilje også. http://blogg.sol.no/blogg/gamle-norge-selges-engros http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article325728.ece I prinsippet burde vi vel alle snakket engelsk etterhvert som vi får flere og flere utenlandske eiere som kjøper bedriftene, flere og flere innvandrere inn i norge, og et multinasjonalt rike. når det gjelder artister og hvilke språk de synger på så kan man lese mye om dette: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.3962897 http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.5552473 http://www.josteinp.com/docs/artikler/Dousing.html Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg kommer til å kjempe for å bevare språket vårt. Mine barn og barnebarn skal kunne skrive og snakke norsk like godt som meg selv. Gjerne bedre. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg kommer til å kjempe for å bevare språket vårt. Mine barn og barnebarn skal kunne skrive og snakke norsk like godt som meg selv. Gjerne bedre. Musikk i mine øre! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Er selvsagt enhvers rett til å kjempe for sitt språk, på samme måte som mange mener at man bør ha samisk, nynorsk og bokmål overalt. Allikevel er det ikke så lett å kjøpe windows vista på samisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Språk er kultur. Forsvinner språk forsvinner kultur forsvinner tradisjoner forsvinner diskurser forsvinner synsmåter forsvinner alt til hælvete. Hva med USA, eller flere av de spansktalende landene i Sør-Amerika? Endret 18. desember 2008 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå