Gå til innhold

Er det ikke på tide å forenkle språket snart?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Aviser og blader er stappfulle av skrivefeil, bl.a er bruken av og/å og jo/dess elendig.

Kryssordene har generelt tilsynelatende gitt opp og bruker f.eks die og amme som synonymer.

SMS språket er ganske så utbredt, og fremmedspråklig slang høres overalt i byene.

Kunne man ikke bestemt at innholdet av det som skrives og snakkes er viktigere enn å si og skrive det riktig, og dermed slutte helt å rette i språket og bare tillate alt?

TRENGER man egentlig grammatikk og rettskriving, eller kan man ikke likegodt få lov til å skrive og snakke som man vil?

Man ville samtidig fjernet endel av arbeidsbelastningen for lærerne siden de slipper unne med mindre undervisning og slipper å rette prøver og lignende, og dårlige språkkunnskaper er ikke lenger noe hinder for å få jobb.

dette betyr selvsagt også at man ikke skiller mellom bokmål og nynorsk men lar hver enkelt skrive akkurat hva han/hun ønsker uten å skille, og gjerne flette inn dialekter og lignende om personen føler for det.

Kunne vel også vært artig om firmakontrakter inneholder schpaa, SMS-språk, somalisk/pakistansk slangord osv...

Så, er det på tide å begrave ideen om et rent og vakkert språk, og la alle skrive det som de vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

språk er noe som er kontinuerlig, det utvikles og følger kulturens utvikling. selv mener jeg at man skulle hatt ett språk (for eksempel engelsk), men det skjer neppe med det første.

men aviser som er til for å informere, burde bruke et skriftspråk som flest mulig forstår (slik at flest mulig får nytte av denne informasjonen, ganske logisk). i Norges tilfelle tilsvarer det bokmål/nynorsk.

jeg er en av ytterst få som ikke sukker særlig høyt til tross for økende mengder skrivefeil rundt omkring. så lenge stoffet er forståelig og ikke direkte vondt å lese, så takler jeg det meste.

det jeg altså sier, er at det er mange fordeler ved å ha et felles språk som flest mulig forstår, og de som ikke gidder å bruke det burde ikke forvente å "bli hørt"/få sine ord lest.

Endret av plukkfisk
Lenke til kommentar
Jeg er for å beholde norsk. Det er jo norsk liksom.

norsk er i grunn veldig lite norsk.

Nynorsk er forsåvidt ganske norsk ;)

Trådstarter: Men ideen din er tullete. Ingen vil til slutt forstå kvarandre og det blir berre rot. Vi må ha eit skriftspråk som alle skal lære og so får dei snakke akkurat som dei vil. Det er mi meining.

Endret av thamule
Lenke til kommentar

jeg har uendelig mye lettere for å uttrykke meg selv på engelsk enn på norsk. det er godt mulig at årsakene til dette er et mangelfullt ordforråd i norsk, men dette betviler jeg selv. men det er ikke det som er hovedargumentet mitt egentlig, for min del kunne norsk ha vært verdensspråket.

Lenke til kommentar
Jeg er Norsk-perfeksjonist og ser feilene overalt, og vil helst at vi lærer norsk alle sammen eller går over til et internasjonalt språk.

Men jeg hater nynorsk :whistle:

Det heter da 'norsk-perfeksjonist'.

Jeg ville foreslått 'norskperfeksjonist', men det er kanskje bare meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...