Gå til innhold

Usikker på valg av befalsskole


Early

Anbefalte innlegg

Sitter også og vurderer om jeg skal søke befalsskole til sommeren. Jeg er høvelig trent og tror ikke kravene blir noe problem hvis jeg pusher på men jeg er tynn og spinkel så det er et minus. Jeg ønsket MP og 2 bataljon på sesjon om jeg skulle få innkallelse til førstegangstjenesten en gang i feb/mars. Men befalsutdanningen virker spennede og lurte på om noen hadde erfaring fra MP befalsskole eller kanskje 2 bataljon eller panzer? Hva skjer om jeg ikke klarer kravene i FOS til sommeren, må jeg likevell fullføre førstegangstjenesten om jeg blir kalt inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer også befalskole til neste år, og tenker enten å ta etterretning (ikke BSES, men hærens belfalskole med linje etterretning) eller GSV, er det noen som har noen erfaringer med de? Hva gjør du på etterretning? Og hvilken av de to er du mest ute i skogen?

 

Lurer også på om alle grener av militæret bruker M-77? Tror jeg skal kjøpe og gå inn sko før militæret da jeg sliter en del med gnagsår. Er de noen andre sko som brukes enn M-77 som kan være lurt å gå inn?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Sitter også og vurderer om jeg skal søke befalsskole til sommeren. Jeg er høvelig trent og tror ikke kravene blir noe problem hvis jeg pusher på men jeg er tynn og spinkel så det er et minus. Jeg ønsket MP og 2 bataljon på sesjon om jeg skulle få innkallelse til førstegangstjenesten en gang i feb/mars. Men befalsutdanningen virker spennede og lurte på om noen hadde erfaring fra MP befalsskole eller kanskje 2 bataljon eller panzer? Hva skjer om jeg ikke klarer kravene i FOS til sommeren, må jeg likevell fullføre førstegangstjenesten om jeg blir kalt inn?

Dersom du drar på FOS uten fullført førstegangstjeneste og ryker ut, blir du innkalt til vanlig fgtj såfremt du er vernepliktig og tjenestedyktig (dvs gutt og frisk og rask), uavhengig av om du var planlagt innkalt i utgangspunktet.

 

For min egen del tror jeg kanskje jeg skal bryte mønsteret og søke noe annet enn UB til sommeren, kanskje noe innen hæren? Må ihvertfall forbedre 3000m til den tid.

Lenke til kommentar
Vurderer også befalskole til neste år, og tenker enten å ta etterretning (ikke BSES, men hærens belfalskole med linje etterretning) eller GSV, er det noen som har noen erfaringer med de? Hva gjør du på etterretning? Og hvilken av de to er du mest ute i skogen?

 

Lurer også på om alle grener av militæret bruker M-77? Tror jeg skal kjøpe og gå inn sko før militæret da jeg sliter en del med gnagsår. Er de noen andre sko som brukes enn M-77 som kan være lurt å gå inn?

 

Takker for alle svar!

hei skal prøve og svare på alt bortsett fra E-Tjenestens bs som jeg da ikke har så mye peiling på bortsett fra at d er litt mer teori enn noen andre bs. Du er mest ute i skogen på GSV siden de utdanner befal til gsv, jegerkompaniet og etteretningsbataljon, og selfølgelig kan en da søke seg andre plasser. Hvis du skulle søke gsv så vil du også få utdelt jegerstøvler i tillegg til M-77, de eneste skoene du kan ta med og bruke under førstegangstjenesten er joggesko resten får du i militæret og når det kommer til gnagsår så er det et velkjent fenomen i forsvaret som nesten alle får.

Lykke til og håper det hjalp.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg leser ut i fra førsteposten din vil jeg anbefale deg befalskole i Hæren. Jeg ville styrt unna etterretningsdelen da den er krevende skolemessig. De krever GODE karakterer og det er i all hovedsak sitte på skolebenken og pugge. Også etter skoletid.

 

Operativ linje i sjøforsvaret betyr i praksis det samme som å kjøre båt og er også krevende skolemessig da du må ha mer matte enn hva du får på vanlig studiekompetanse. Dette fordi du blant annet utdannes på navigering til sjøs.

 

Alle befalskolene er fysisk krevende og du vil oppleve både mental og fysisk belastning under opptaket (FOS). Det er IKKE nok med å bare bestå de fysiske kravene.

 

Mtp synet ditt bør du gå til en opptiker og sjekke hvor dårlig det egentlig er. Karakter 7 sier lite. Botsett fra KJK er det ikke noe problem om du bruker linser eller briller. Jeg går selv Krigsskolen på Linderud og har kollegaer som har -4 og det var ike noe problem. Hadde selv -1 før jefg laseroppererte øynene i Sverige (til halv pris av ift Norge).

 

Hvordan det går på opptaket er mer avhengig av hvordan du takler litt motgang enn hvor god form du er i. Er du i normal form og løper 3000m på ca 12 min, tar 5 hangups, 30 pushups og 35 situps er du godt innenfor. Det som avgjør er hvordan du blir oppfattet av følgebefalet under opptaket. Hvordan du ter deg og forholder deg til situasjoner som er krevende og kjipe.

 

Siden du ønsker en karriere i Forsvaret ANBEFALER jeg deg 4-årig gjennomgående krigsskole. Som nevnt over er første året grunnleggende befals- og soldatutdanning, mens de resterende tre er bachelorstudiet. Våpengren (Atrt, panser, san, log, ing osv) velger du 3dje året (av 4). Grunnen til at jeg anbefaler det er at du da får yrkestilsetting med en gang du er ferdig, du har en bachelorstudie som du fikk med lønn og du har tilbragt tre fantastiske og morsomme år på Linderud i Oslo. Sjekk ut www.forposten.no og last gjerne ned bladet i pdf-utgave og se hva hva man driver med på KS.

 

Spør gjerne om du har flere spm da jeg føler at jeg kan gi relativt gode svar. Om Hæren og KS i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sånn som jeg leser ut i fra førsteposten din vil jeg anbefale deg befalskole i Hæren. Jeg ville styrt unna etterretningsdelen da den er krevende skolemessig. De krever GODE karakterer og det er i all hovedsak sitte på skolebenken og pugge. Også etter skoletid.

Siden du ønsker en karriere i Forsvaret ANBEFALER jeg deg 4-årig gjennomgående krigsskole. Som nevnt over er første året grunnleggende befals- og soldatutdanning, mens de resterende tre er bachelorstudiet. Våpengren (Atrt, panser, san, log, ing osv) velger du 3dje året (av 4). Grunnen til at jeg anbefaler det er at du da får yrkestilsetting med en gang du er ferdig, du har en bachelorstudie som du fikk med lønn og du har tilbragt tre fantastiske og morsomme år på Linderud i Oslo.

Med etterretningslinja mener trådstarter ISTAR-linja på GSV. Av en eller annen grunn er "grensejeger" og "etterretning" to separate linjer du kan søke på på søknadsskjemaet til FOS (i følge trådtstarter). Det henger sannsynligvis igjen fra tidligere tider.

Når det kommer til anbefalingen: Det er ikke dumt med litt erfaring før en begynner på Krigsskolen. Å ha tilbragt et år som lagfører, og kanskje et halvår eller to i afghanistan før en begynner på krigsskolen er en fordel. Det er på ingen måte noe krav, men det skader ikke. På den måten finner en jo også ut om en virkelig ønsker en karriere i forsvaret.

Lenke til kommentar
Sånn som jeg leser ut i fra førsteposten din vil jeg anbefale deg befalskole i Hæren. Jeg ville styrt unna etterretningsdelen da den er krevende skolemessig. De krever GODE karakterer og det er i all hovedsak sitte på skolebenken og pugge. Også etter skoletid.

Siden du ønsker en karriere i Forsvaret ANBEFALER jeg deg 4-årig gjennomgående krigsskole. Som nevnt over er første året grunnleggende befals- og soldatutdanning, mens de resterende tre er bachelorstudiet. Våpengren (Atrt, panser, san, log, ing osv) velger du 3dje året (av 4). Grunnen til at jeg anbefaler det er at du da får yrkestilsetting med en gang du er ferdig, du har en bachelorstudie som du fikk med lønn og du har tilbragt tre fantastiske og morsomme år på Linderud i Oslo.

Med etterretningslinja mener trådstarter ISTAR-linja på GSV. Av en eller annen grunn er "grensejeger" og "etterretning" to separate linjer du kan søke på på søknadsskjemaet til FOS (i følge trådtstarter). Det henger sannsynligvis igjen fra tidligere tider.

Når det kommer til anbefalingen: Det er ikke dumt med litt erfaring før en begynner på Krigsskolen. Å ha tilbragt et år som lagfører, og kanskje et halvår eller to i afghanistan før en begynner på krigsskolen er en fordel. Det er på ingen måte noe krav, men det skader ikke. På den måten finner en jo også ut om en virkelig ønsker en karriere i forsvaret.

Takk for oppdateringen. Har ikke satt meg inn i siste GBU/BS opplegg.

Jeg er helt enig at erfaring fra før er bra å ha før KS. Selv hadde jeg 5 år som befal og 3 sivile før jeg kom tilbake til forsen og begynte på KS.Og er glad for det. Rakk ett par intops i KFOR og 2 år i TMBN (Gamle TMBN på Heistadmoen); men sett fra ett karrieremessig synspunkt anbefaler jeg å starte med en gang. Men mtp det å ha litt erfaring og tyngde er det helt klart lurt å ha ett par år på baken først. Får mye gratis mtp KS-perioden.

Lenke til kommentar

Eg har fått tenkt en del, og det blir nok uansett befalsskolen for hæren, og det ser ut til at eg går for GSV, ettersom at den ser ut til å passe best til det eg vil, mykje tur, natur og spennande aktivitetar. Eg tenker då kanskje at eg begynner på befalsskole no til sommaren, og så når eg er ferdig der så søker eg meg inn til inops. og ser korleis det er. Så får eg sjå då om eg vil ha ein militær karriere eller om eg skal studere ved universitet.

 

Så no er det berre å forberede seg, og gi alt på opptaka! Takker for alle svar

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg søkte HBS i dag med etterretning på første, kavaleri på andre og grensejeger på tredjevalg. Lurer på hvodan det er med allergi i forhold til BS, er allergisk mot pollen (dog ikke mye) og pelsdyr. Håper ikke de legger for stor vekt på det..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg søkte HBS i dag med etterretning på første, kavaleri på andre og grensejeger på tredjevalg. Lurer på hvodan det er med allergi i forhold til BS, er allergisk mot pollen (dog ikke mye) og pelsdyr. Håper ikke de legger for stor vekt på det..

 

Bumper for å få svar på det siste spørsmålet ang. pelsdyr.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hvem man møter på av legene som er der. Selvom de prøver å ha lik innstilling til det meste er det noen som er strengere. Jeg kom nesten ikke inn i fgtj pga nøtteallergi, men da jeg var på FOS pratet jeg med faren til en kompis som er lege i Forsvaret, og han sa det var ikke noe å bekymre seg for, iom at jeg hadde såpass svak allergi. Hvis dere ikke reagerer stort, så skal det være enkelt å komme inn. Hvis du bruker faste medisiner mot allergiene, er jeg redd du er utelukket. Men som sagt er det opp til legene og bedømme deg, og ditt tilfelle. Som regel skal det gå greit, men det finnes også unntak;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...