Gå til innhold

BOSE, AKG eller Sennheiser?

Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite dilemma vedr. nye øreplugger til mine iPods, så jeg henvender meg til dere guruer.

Jeg har fra før av et par Bose QuietComfort 3 Noise Cancelling Headphones, som jeg buker når jeg flyr (som er nokså ofte) og når jeg ellers trenger å ha det stille rundt meg. Jeg ønsker nå noen øreplugger jeg kan bruke hver eneste dag til og fra kontoret. Det primære bruksområde er derfor vanlig "bybruk" (i tillegg til buss/t-bane/trikk/whatever). Jeg hører på mye variert musikk; fra klassiske verk til Kanye West og innom Metallica en gang i blant. Skal likevel ikke legge skjul på at jeg er glad i god bass.

Vinteren 2005 kjøpte jeg et par Shure e2c og det er verste kjøpet jeg noensinne har gjort. Pluggene gav like mye bass som en tysk synthesizer og de samlet opp nok dritt og voks til å kunne style håret til Jan Thomas. På toppen av det hele satt pluggene aldri skikkelig i og de skapte mer vakuum i ørene enn å fly i 36.000 fots høyde. I tillegg til dette fant jeg fant aldri noen plugger som virkelig passet, og hvis jeg først klarte å få pluggene til å passe var det etter masse arbeid. Dersom noen snakket til meg følte jeg meg også litt vel nerdete ved at den tykke kabelen gikk bak øret, og flere spurte om jeg hadde i høreapparat eller om jeg hadde skiftet fra en trygg kontorjobb til PST. Nok om det.

Jeg har etter en del research endt opp med følgende kandidater.

Bose In-Ear Triport

+ Liker designet og byggekvaliteten.

+ God erfaring med Bose-merket fra mine QC3.

+ Ikke altfor "in-ear" som min tidligere erfaring med Shure.

+ Ser det er mange som skryter over bassen.

- ?

Sennheiser CX 300 / Sennheiser CX 500

+ Liker designet og har lest at mange skryter over bassen.

- Hva er forskjellen mellom CX 300 og CX 500?

AKG K 324 P

+ ?

- ?

Jeg er også blitt presentert for noen Sony-plugger og flere fra AKG samt Custom-serien til Klipsch. Flere som har erfaring? Utelukker ikke Sony såfremt noen mener det er godt alternativ. På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg synes ikke du burde velge Bose. Det er ikke bra lydkvalitet. :)

Fra småspøk til feltkanon, Bose er ikke akkurat kjent for å levere det man kaller god lyd*. Om du skal høre på klassisk, antar jeg at en litt annen lydsignatur er å foretrekke.

Av alternativene dine har jeg kun hatt et par CX300, og må vel si meg greit fornøyd med dem. Kan ikke tenke meg at AKGs alternativ er stort annerledes. Mye bass, "tung" lyd, og kanskje ikke det jeg ville valgt for lytting hjemme i stuen. Altså ikke helt perfekt lyd, men lite å utsette på dem m.t.p. prisen.

Endte senere opp med et CrossRoads MylarOne X3i fra Jaben.net (Singapore-basert).

Om Shure-settet rett og slett passet elendig i øret, tviler jeg litt på at CX300 vil være noe særlig bedre. Mener å huske at det finnes muligheter for å lage propper ut fra ens eget øre, noe som skal gi best mulig isolasjon og passform. Kanskje det er noe å vurdere? :)

(*Bose leverer gjerne typisk "forbrukerlyd", altså stikk motsatt av hva man forventer av prisklassen. Ikke nødvendigvis dårlig lyd, det er mange som finner sitt "soniske nirvana" i et sett PortaPro fra supern, men bruker man mye penger, bør man få igjen for det. Lyden i et Triport-hodesett jeg har prøvd ved siden av mine egne AKG-hodetelefoner minte mest om lyden fra nettopp et par CX300. Og de kostet 200kr fra en vennlig brite på Ebay. Triportet aner jeg ikke, men det er vel fort et par laken i Norge.)

Lenke til kommentar

cx300 og akg k324p er vel ca like i hvordan de ser ut, lyden skal vistnok være litt bedre i akg, i følge noen.

I følge andre er den bedre i cx300.. jeg har kun prøvd akg å kan si meg veldig fornød med dem.

Ellers så er isolasjonen bedre på shure sine plugger, grunnet plasttuppene er bygget på en annen måte så de isolerer bedre, men er vanskligere å få på plass.

bose har jeg ingen erfaringer med, men har hørt de skal overdrive bassen en del.

Jeg kan i allefall anbefale akg. Men tror kanskje jeg ville forsøkt noen av de nyere pluggmodellene dems.

Jeg har vært så fornøyd med akg at hadde jeg ikke hatt ett dyrt og meget bra sett i ørene nå, så skulle jeg bestilt noen akg'r for å prøve med en gang:D

Lenke til kommentar

Ultimate Ears Triple.fi10 Pro

I mine øyne de beste ørepluggene i sin prisklasse. For å finne noen som gjengir lyden bedre så må du opp på Custom-serien, men den starter vel på $900.

Prisklassen her er litt høyere enn de du nevner i førsteposten, men det er verdt det - tro meg (jeg bruker heller mine Triple.fi10 Pro fremfor mine AKG501, som er et fullverdig hodesett).

Anmeldelser

AIG

Yahoo Tech

Swedish Tech Report

Lenke til kommentar

I dine øyne eller øyre? :p

Korleis er passformen på Ultimate Ears? Klar over at det er individuelt korleis det passer, men ein generell oppfatning av kvalitet og passform på gummien bør ein ha.

Har lyst på eit nytt sett. Ikkje at eg har så bruk for, men kjekt å ha. Beste eg har så langt er Shure E3C.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bose er overpirset så det holder og vel en del dyrere enn både AKG og Sennheiser.

Har selv CX300 og er veldig fornøyd. Har testet de opp imot AKG 321 tror jeg det var, og da likte jeg CX300 bedre. CX500 er en nyere versjon og de er vel også litt bedre, men dog dyrere. Skal du ha noen dyre plugger så er det Ultimate Ears eller SHure som gjelder.

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar

Gå for AKG!

Beste headsettet jeg noen gang har hatt, god lyd på all musikk.

Har testa det på klassisk, trance/techno til de hardeste metall sjangrene. Like bra lyd gang på gang. Blir fortsatt overraska over lyden selv om jeg har hatt de i noen måneder.

Så, hvis du vil vite noe mer så spør du; p (PM ellerno)

Har ikke noe negativt å si om AKG!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...