MiddelsKokt Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg har i den senere tid planlagt å kjøpe meg en PC som fungerer bedre enn den jeg har nå (altså nesten hva som helst). Det jeg er ute etter er en Laptop som a.) Kan kjøre dagens spill på ok instillinger. b.) Kan fortsette å kjøre ting som blir utgitt i de neste årene på ok instillinger (tenker da rundt Medium Settings). Det jeg har i kikkerten for tiden er Toshiba Satellite A300-1QD 15.4"WXGA (Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=404900 ) Spesifikasjoner, Toshiba Satellite: Prosessor: Intel Core 2 Duo T5800 / 2 GHz ( Dual-Core ) RAM: 4gb, kan oppgraderes til opptil 8gb Harddisk: 320gb Grafikk-Kontroller: ATI Mobility Radeon HD 3650 - 512 MB Jeg har også sett på en annen, som er noe billigere, nemlig HP Pavilion dv5-1145 15.4"WXGA, HD3450, (Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=381264 ) Spesifikasjoner, HD Pavilion: Prosessor: AMD Athlon X2 QL-62 / 2.1 GHz ( Dual-Core ) Grafikk-Kontroller: ATI Mobility Radeon HD 3450 - 512 MB RAM: 3gb, med muligheter for 8gb HP Pavillion virker som den har noe dårligere spesifikasjoner (Litt mindre RAM, litt mindre godt grafikkkort,) men er det her snakk om noen merkbar forskjell? Jeg er ikke ute etter noe tungt gaming-system, men når jeg først skal bruke penger på dette så kan jeg ta meg råd til en tusenlapp ekstra dersom det kan bidra til at den varer lengre / yter merkbart bedre. Noe annet jeg lurer på er når det er best å kjøpe. Som noen sikkert har gjettet er planen så langt å kjøpe fra Komplett.no , men ryktene sier at det er muligheter for å få ting billigere i romjula / Januar. Er det gode sjanser for dette, eller er det sannsynlig at prisen vil være noenlunde lik etter jul? Jeg har også lest denne artikkelen (http://www.dinside.no/php/art.php?id=796870) som hevder at prisene skal gå opp etter nyttår. Noen tips for om jeg burde kjøpe før/etter Jul/nyttår hadde vært kjærkomment På forhånd takk til dem som gidder å lese gjennom alt, og har noen tanker rundt det spennende emnet etterpå Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Trur du skal se på stasjonære heller med de kravene du stiller. Tenker da på det du sier med å spille fremtidge spill de neste årene på medium settings. Kanskje om du kjøper en quadcore med 9800M GTX i SLI, men tviler da og =) Du sier dagens spill på ok innstillinger. Da må jo det vøære over medium settings ifølge det du sier over. Da må du nok opp på 9800M serien. Disse koster gryn. Beklager, men du må senke forventningene dine til bærbar gamingperformance. Endret 16. desember 2008 av EivindS_ Lenke til kommentar
MiddelsKokt Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Hmm, jeg har muligens vært litt uklar. Det jeg mener med "Ok" er å kjøre dagens spill på rundt Medium Settings. Dersom dette er umulig med Laptop'er i denne prisklassen er det muligheter for at jeg heller vurderer en Stasjonær slik du sier Jeg er heller ikke ute etter de mer krevende spillene (Crysis o.l), men mer spill som Red Alert 3, Oblivion, Fallout, etc... Endret 16. desember 2008 av MiddelsKokt Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hvilke spill er det du sikter til egentlig? Lenke til kommentar
MiddelsKokt Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Det slo meg at det antageligvis var verdt å nevne, så var i gang med å redigere det inn i svaret ett halvt minutt etter at jeg la inn sist post. Håper det virker opplysende. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Hmm, jeg har muligens vært litt uklar.Det jeg mener med "Ok" er å kjøre dagens spill på rundt Medium Settings. Dersom dette er umulig med Laptop'er i denne prisklassen er det muligheter for at jeg heller vurderer en Stasjonær slik du sier Se på Acer 5930g. Dette er en ganske god laptop til en fair pris. 7000-8000. Denne vant en best i test i september, og vant nettopp en best i test i desember mot nyere laptoper. Trur en av (om ikke begge) laptopene du ser på var med i testen. dinside.no en plass. 5930g har skjermkortet 9600M GT som er mye bedre enn på de du ser på. Med dagens spill trur jeg du kan spille på rundt medium/low settings. EDIT: Oblivion kan du nok makse grafikken. Nesten. Endret 16. desember 2008 av EivindS_ Lenke til kommentar
MiddelsKokt Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Oblivion er vel det jeg har brukt som sammenligning for andre spill så langt, så det er fint. Litt usikker på hva jeg går for enda, men nå har jeg iallefall ett utgangspunkt. Takker for det Dette med når man bør kjøpe for å få en noenlunde gunstig pris, er det noen som vet noe lurt om det også? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Bare husk at skjermkortet er det klart viktigste i laptopen med tanke på spill. Sjekk 3dmark06 score på denne siden. Den er ikke heelt pålitelig, men gir en fin oversikt over skjermkortene til laptop. Er ofte det er juletilbud osv nå, så du kan ofte få en god deal i jula. Ellers har jeg ikke peiling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå