tørrfisk Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg har prøvd utallige guider på nettet men kommer ikke lengre ned på latency. Det er ikke merkbart, men OCD'en min vil ha latency under 5ms. Kjører xp. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Forsinkelsen bestemmes av størrelsen på bufferen, og sampleraten. Man kan regne ut forsinkelsen i millisekund (ms) ut fra denne ligningen: Forsinkelse = (bufferstørrelse / samplerate) * 1000 Så dersom man ønsker å senke forsinkelsen kan du enten senke bufferstørrelse, øke sampleraten, eller gjøre begge delene samtidig. Problemet er at dette vil kreve mer prosessorkraft, og når bufferstørrelsen senkes så risikerer man så kalt buffer under-run som gir hakking i lyden. Steinberg har utviklet et API kalt ASIO spesielt for å senke forsinkelsen mest mulig. Dersom du har et lydkort som støtter ASIO skal du kunne velge dette som API i options/preferences i Cubase, sammen med bufferstørrelse og samplerate (med mindre du har eget kontrollpanel for lydkortet hvor du setter sampleraten). Dersom du ikke har et ASIO-kompatibelt lydkort, så kan du prøve ASIO4All. Tidligere hadde jeg ikke sjangs til å klare noe i nærheten av 5 ms med andre APIer enn ASIO, men med Reason 4 klarer jeg 5 ms forsinkelsen helt uten problemer med DirectSound-APIet i 64-bits Vista. Men som sagt, tidligere har jeg opplevd at DirectSound i Windows XP var surklende tregt. ASIO er uansett å anbefale. Nå har jeg ikke lengre et ASIO-kompatibelt lydkort lengre som jeg kan teste med, men om jeg ikke husker feil så var minste bufferstørrelse i ASIO på 128 enheter. Men du vil uansett få under 5 ms forsinkelse med 128 enheter ved 44,1KHz og 48KHz, eller 256 enheter ved 96KHz: 128 @ 44,1 KHz: (128/44100)*1000 = 2,9 ms 128 @ 48 KHz: (128/48000)*1000 = 2,7 ms 256 @ 96 KHz: (128/96000)*1000 = 2,7 ms Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg kan justere ned bufferstørrelse til 32, så 128 er nok ikke minste verdi. Om dette er stabilt eller ikke er en helt annen diskusjon. Det å øke sampleraten for å redusere latency fungerer som oftest dårlig i praksis. Du øker mengden data i så stor grad at du ikke vil klare deg uten å øke buffer gjerne 4x samtidig. Altså går du fra 44,1KHz til 96KHz kan det godt hende du må øke buffer fra 128 til 512 for at det skal virke stabilt. Avhenger selvfølgelig av mange andre faktorer som prosessorkraft, hvor nære smertegrensen en ligger i utganspunktet, hvor gode drivere etc. Jeg kan ikke se hvorfor du (trådstarter) skal begynne og rote med latency hvis du ikke har noen problemer i dag. Du risikerer bare mer problemer jo laverer buffer du velger.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå