te_hestad Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hei. Skal bygge hus i 2009/2010, og skal ha hjemmenettverk i nesten hele huset dvs. Oppholdsrom. Det jeg da tenker på, bør jeg velge å legge Cat5/6 kabler selv utenom all strøm og sånt, ller bør jeg velge en "enklere" og mer innholdsrik tjeneste som Elko Living? Setter pris på erfaringer med Elko Living eller evt. andre Smarthus løsninger. -Tom Erik- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hva spør du egentlig om? Hva som er best av Cat5/6 kabling? Lenke til kommentar
te_hestad Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 miversen83 skrev: Hva spør du egentlig om? Hva som er best av Cat5/6 kabling? Nei jeg spør egentlig om det vil svare seg å legge opp Elko Living som erstatning istedetfor cat5/6 kabler som bruk av hjemmenettverk og da i tillegg få mange andre finnesser i huset! Pris har selvfølgelig en del å si her og kan tenke meg at Elko living ikke er noen billig affære. Kommer nok ikke til å bruke mye strøm oppvarming annet enn varmekabler i enkelte rom (bad, vaskerom o.l) så trenger i og for seg ikke varmestyringen, det som måtte bli aktuelt måtte være lysstyringen i tillegg til nettverket som kan overføre data og tv. Men dette kan jeg selvfølgelig bare legge opp nettverk og evt antennekabler. og bare bruke vanllig lys med dimmere og brytere. Så det spørsmålet mitt er da, er vel egentlig om jeg har bruk for Elko Living (til den pris det måtte koste) contra å bare legge opp Cat5/6 kabler og evt. antennekabler rundtom i huset!? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Uten og vite det eksakt pleier slike hjemmeautomasjonsystemer være helt latterlig dyrt, fort titusenvis for de simpleste ting. De er stort sett propitær dritt som låser deg til en leverandør og ser du noe annet kult fra en annen leverandør kan du som regel bare glemme det. Dessuten vil jo Tv gå på CAT-kabler i disse fibertider så man kan jo bruke noen få tusen og legge flere uttak i rommene med f.eks CAT6. Endret 20. desember 2008 av agvg Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Et lite tips. Hadde jeg vært deg, ville jeg lagt en del ekstra trekkrør "just in case". Vet aldri når du trenger en ny kabel trukket fra et sted til et annet. Bruk litt tid på å tenke ut alle mulige løsninger. Bedre å ha kabler gjemt i veggen enn åpent langs lister. Har hørt det er dyrt om det gjøres av fagmenn. Trekkrør er noe man fint burde klare å legge selv. Lenke til kommentar
stenjo Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Jeg har valgt ELKO Living i mitt nye hus. Det benyttes ELKO Link Home kabel til alle datapunkter og det er CAT6 godt og vel. Denne brukes til å patche opp TV-signaler og datasignaler om hverandre og jeg har patchepanelene i sikringsskapet. Støtter 100% den som anbefaler å legge noen ekstra trekkrør, men jeg fikk litt problemer med elektriker på dette. De ville ha kontroll på anlegget og var ikke glad i at jeg la opp rør de ikke hadde helt kontroll på... Jeg har ikke komplett ELKO Living system i den forstand at det er integrert innbruddsalarm og alt det som kan legges på av funksjonalitet. Jeg har heller ikke varmestyring siden vi har luft/vann varmeveksler og vannbåren varme i alle gulv (unntatt soverom). Mitt anlegg er begrenset til pulsbrytere (1-4 kanals) som styrer trådløse dimmere montert i vegg- og takbokser der jeg har dimmerfunksjon. Garderoberom og boder er utstyrt med PIR-detektorer som styrer lyset slik at det aldri blir stående på unødvendig. Elektriker hadde imidlertid ikke peiling på hvor lang tid det ville ta å igangsette anlegget, så det har han overlatt til meg ;-( Etter 3 måneder krangling har vi nå landet på en økonomisk løsning som er spiselig - men billig er dette ikke! Jeg fatter ikke hvorfor det skal koste 120 spenn for en enkel modulkonnektor - bare fordi det står ELKO på den? Mitt utgangspunkt var at jeg ville ha et patchepanel som var fleksibelt nok. Det har jeg fått. TV-signalene er for øyeblikket ikke helt 100, men det tror jeg er fordi signalnivået i kabelen er for stort (80 dBuV mens 6-kanalsboksen til ELKO maks tar 70 dBuV) Jeg venter på et dempeledd som kan hjelpe på dette. /Sten Endret 5. januar 2009 av stenjo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Av de billige nettverksboksene så er det jo ikke en eneste av de som er i nærheten av ELKO på kvalitet, f.eks påveggbokser hvor man må drive med en egenprodusert pappmal for og få festet innmaten først er jo bare ett latterlig design. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå