rents Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 En kamerat har startet eget firma og ønsker å koble to bærbare PC'er opp mot en server. Serveren skal brukes til deling av dokumenter o.l. samt at Mamut skal ligge der. Hvordan gjøre dette enklest mulig? Trenger jeg å sette opp en maskin med Microsoft Server 2008 eller er det like enkelt å bruke et vanlig bruker-OS når nettverket er såpass lite? Jeg er relativt PC-kyndig, men har aldri satt opp et server-OS før, derfor tenkte jeg det var greit med noen tips og råd på veien. På forhånd takk! =) Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Det er mulig å bruke Windows 2000/XP/Vista som "server", ja. Du kan sette opp en arbeidsgruppe, og dele mapper på vanlig måte, men du er nødt å autorisere med et brukernavn og passord hver gang du skal inn på denne PC-en for første gang etter du har logget deg inn, med mindre brukernavn og passord er likt på klient og "server-pc". Er tho mange fordeler med server-os (Small Business Server er vel smartest valg her), blant annet Exchange (følger med på SBS) og Active Directory. Det er helt klart enklere å sette opp et nettverk med en server, men er også mulig med en klient. Er tho en del dyrere med server. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå