robertaas Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Jeg sier bare la dem leve for seg sjøl, la de drite seg ut sjøl og ikke plage oss med det.Tenk på stakkarene som fremdeles bor i disse tullekommunene. De har nå en rasering av tilbudene, skoler legges ned og gatelys slås av.http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article3810675.ece http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article3791652.ece Endret 18. desember 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Let them be, de rotet seg opp i det og da får de komme seg ut av det selv Vi kan ikke hjelpe alle heller, vi hjelper så mange svart skaller at vi ikke har råd til å rette opp feil i vårt eget land! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Hva kan gjøres for å få disse klovnene til å stoppe å kaste penger ut av vinduene? Det er jo 3 år til neste kommunevalg. Det er vel neppe så mye å gjøre med på kort sikt. Men det synes åpenbart at disse kommunene fungerer som negative reklameplakater for alle som ønsker mer privatisering. (Helt uavhengig av hva man ellers måtte mene om privatisering.) Kommuner kan ikke sløse bort pengene våre hvis de ikke får dem til å begynne med. Så kan selvsagt private firmaer også rote bort penger og gå konkurs, men da er det tross alt bare deres tjeneste som lider, ikke hele kommunekassen som går tom. Let them be, de rotet seg opp i det og da får de komme seg ut av det selv Vi kan ikke hjelpe alle heller, vi hjelper så mange svart skaller at vi ikke har råd til å rette opp feil i vårt eget land! Uff da. Slike utsagn (det siste) er bare triste, og det hadde de vært selv om det var en dråpe sannhet i dem. Hvilket det ikke er. Norge svømmer i oljepenger, og tross et krakk akkurat nå har vi en solid økonomi. Det er litt forenklet hensynet til inflasjon som gjør at vi ikke kan bruke dem fritt i vårt eget land. I tillegg til at vi ikke vil, selvsagt. Bistandsmidlene derimot, går ut av landet, og er derfor ikke inflasjonsdrivende. (Som FrP ynder å peke på - om enn i andre sammenhenger.) Men jeg er enig i at det ikke er statens oppgave å redde spekulanter, selv om de er kommunale. Geir Endret 18. desember 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Men jeg er enig i at det ikke er statens oppgave å redde spekulanter, selv om de er kommunale. Jeg er enig i dette. Hvis staten skal gå inn og "redde" kommunene vil det være et signal om at det er fritt fram for andre kommuner som vil gamle med innbyggernes skattepenger. Men kanskje det burde vært en lov om at kommunepolitikere som har vist stor uforstand i forvaltningen av kommunens penger bør avsettes, og til og med straffes? Fordi det er ingenting annet enn uforstand de har vist der. EDIT: Og kanskje staten også kunne opprette en (relativt) uavhengig økonomisk rådgivningstjeneste og gjort det obligatorisk for kommuner å konsultere dem før de gjør større investeringer. Kan hende at kommunepolitikere rett og slett trenger litt hjelp til å passe på pengene til kommunen. Bare tenker høyt her nå. Endret 18. desember 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det er litt mer komplisert enn å å bare sparke politikerne. Lokale politikere er stort sett ikke noe annet enn et snitt av befolkningen. Noen er veldig flinke, andre er veldig dårlige og resten et sted i mellom. De har også den samme kunnskapen som resten av befolkningen. Og hvor mange er det som sitter inne med spesialiserte kunnskaper om finans, både blant politikere og i befolkningen generelt? I hver kommune har man en administrativ sjef, som regel kalt rådmann. Det er rådmannen som har ansvar for å sette de politiske vedtak i live og ta seg av den faktiske styringen av kommunene. En annen oppgave er balnt annet å vurdere forskjellige finansielle tiltak for politikerne. Det er her det har gått galt. Rådmennene i Terra-kommunene har tydeligvis anbefalt et produkt for politikerne som de ikke har skjønt selv. Kommunestyrene valgte desverre å tro at rådmennene hadde gjort en god nok jobb. Men sånn må det være siden politikerne er helt vanlige mennesker med helt vanlige kunnskaper. Flere av rådmennene i kommunene har blitt sparket og det er bra. Nå fritar ikke dette politkerne for ansvaret, og de burde ha skjønt at avkastningene var alt for gode til å være sanne. Men sånn er det når vanlige folk velges inn i politikken, man blir enda mer avhengig av å ha en dyktig administrasjon bak dem. Desverre skjer det ofte rundt omkring i kommunene at det fattes feil vedtak basert på dårlig informasjon fra administarsjonen. Men det er sjeldent at de får så store virkninger. Poenget mitt er altså at det ikke bare er politikerne her som gjorde feil. Vi dårlig administarsjon, dårlige besltuninger fra kommunal- og regionaldepartementer samt grådige selgere fra det private (forkledt som rådgivere). Har forresten familie i Narvik, de er ikke fornøyde for å si det slik. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nå fritar ikke dette politkerne for ansvaret, og de burde ha skjønt at avkastningene var alt for gode til å være sanne. Men sånn er det når vanlige folk velges inn i politikken, man blir enda mer avhengig av å ha en dyktig administrasjon bak dem. Desverre skjer det ofte rundt omkring i kommunene at det fattes feil vedtak basert på dårlig informasjon fra administarsjonen. Men det er sjeldent at de får så store virkninger. Poenget mitt er altså at det ikke bare er politikerne her som gjorde feil. Vi dårlig administarsjon, dårlige besltuninger fra kommunal- og regionaldepartementer samt grådige selgere fra det private (forkledt som rådgivere). Det er ett godt poeng du kommer med der. Det er derfor jeg foreslo en "rådgivningssentral", men det blir kanskje litt vel sentralisert, vi har jo tross alt drøye 400 kommuner her til lands. Men ett eller annet må nok gjøres for å heve den uavhengige økonomiske kompetansen rundt om i kommunene. Noen forslag? Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nå fritar ikke dette politkerne for ansvaret, og de burde ha skjønt at avkastningene var alt for gode til å være sanne. Men sånn er det når vanlige folk velges inn i politikken, man blir enda mer avhengig av å ha en dyktig administrasjon bak dem. Desverre skjer det ofte rundt omkring i kommunene at det fattes feil vedtak basert på dårlig informasjon fra administarsjonen. Men det er sjeldent at de får så store virkninger. Poenget mitt er altså at det ikke bare er politikerne her som gjorde feil. Vi dårlig administarsjon, dårlige besltuninger fra kommunal- og regionaldepartementer samt grådige selgere fra det private (forkledt som rådgivere). Det er ett godt poeng du kommer med der. Det er derfor jeg foreslo en "rådgivningssentral", men det blir kanskje litt vel sentralisert, vi har jo tross alt drøye 400 kommuner her til lands. Men ett eller annet må nok gjøres for å heve den uavhengige økonomiske kompetansen rundt om i kommunene. Noen forslag? Jeg er ikke helt sikker. En statlig rådgiversentral ville være nøytral. Et problem med private firmaer er nettopp at de ofte ikke er nøytrale i sine roller. De er rådgivere samtidig som de skal selge et produkt. En slik ordning ville antageligvis også bli mye billigere for kommunene enn å bruke private rådgivere. Så ditt forslag har absolutt noe for seg. Samtidig tenker jeg (og jeg er sosialist!) at er ikke dette noe som det private bør kunne ta seg av? De burde da kjenne markedene best? Videre vet jeg ikke om en slik sentral er praktisk mulig. Det brukes utrolig mye private konsulenter ute i kommunene og skulle man dekke inn dette behovet gjennon et statlig organ, hadde dette blitt veldig stort og unhåndterlig beist, som du også er inne på. Det finnes også relativt nøytrale rådgivingsfunksjoner som KS, departementene, fylkesmannen og kommunerevisjonene. En av "heltene" i Terra-saken er den kommunerevisoren som mente at en slik praksis var investering gjennom lån, og dermed i strid med loven. Hans hensigelser ble ikke tatt til følge av KRD som istedet lagde et rundskriv som tillot dette og som ble brukt av Terra-selgerne. Her har KRD i ettertid inrømmet tabben. Jeg har virkelig ikke noe kjapt svar på dette, for her har kommuner, det private og staten alle svin på skogen. Kanskje sørge for at de mer nøytrale rågivingsorganisasjonene som allerede finnes opparbeider og utvikler mer ekspertise på dette området. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Samtidig tenker jeg (og jeg er sosialist!) at er ikke dette noe som det private bør kunne ta seg av? De burde da kjenne markedene best? Da må det være et absolutt krav at de private rådgiverne ikke tjener på kommunens investeringer, så det kan ikke være for eksempel en bank. Det aller mest ideelle hadde kanskje vært om rådgiverne hadde blitt "belønt" økonomisk om kommunen klarte seg bra økonomisk som en følge av deres råd, og "straffet" om de klarte seg dårlig. Da ville rådgivernes interesser sammenfalle med kommunens, og vi ville fått et fruktbart samarbeide. Men dette er kanskje litt vanskelig å få til i praksis. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg tror det viktigste er at dt blir et klart skille mellom rådgivere og selgere. Videre må det bli langt høyere etisk bevissthet i det private næringsliv som driver med finansielle tjenester. Men såklart, firmaene hadde nok blitt bedre hvis de måtte satse sine egne penger på de rådene da gir. Men hvilket firma ville gå med på slike betingelser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har noen av rådmennene faktisk fått sparken ? En av få som skulle ta ansvar gjorde det ved å "trekke" seg, men han kom til å fungere som konsulent frem til han kunne gå av med gullpensjon.... Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ja, må moderere meg der. Tre av fire rådmenn trakk seg. Men en kan spørre seg om om de hadde fått sitte hvis de ikke gikk av. Men er du ansatt i kommunene må du nesten bli tatt i noe ulovlig for å miste jobben. Trodde dog at det var litt sterkere krav til toppledelsen. Tre av fire rådmenn trekker seg Lenke til kommentar
Battone Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det utrolige er at Narvik egentlig skal på denne mye omtalte Robek lista, men før det skjer må budsjettet for 2009 være på plass.. Vet ikke om dem har klart å få budsjettet på palss, men tviler veldig sterkt, så i mellomtiden kan tullingene ture frem som dem vil. Når det er sagt så trur jeg virkelig politikerne bare ønsker å gjøre det godt igjen, problemet er bare, som med gamblere og andre som havner i uføret, at dem henter penger dem ikke har.. Eksempel fra Narvik: De budsjetterer med lavere sykefravær, dermed vil dem ha mer penger, og det dem bruker dette på er, JA engelske advokater.. Fakta er at dem ikke har noen tiltak for å senke sykefraværet så dette vil mest sannsynlig fortsatt holde seg høyt.. Og her er det snakk om sykefravær opp mot 25% i enkelte deler av kommunen, så å bare skylde på inkompetanse hos politikerne blir selvsagt feil.. Du må ta med en inkompetent administrasjon og. Tenk, EN AV FIRE. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 For øvrig har Narvik sannsynligvis landets mest lukrative frikjøpningsordning for kommunepolitikere (høyest antall frikjøpte politikere per hode), nettopp fordi kommunepolitikerne skal ha tid til å sette seg inn i kompliserte saker og ha den forkunnskapen de trenger når dette skal behandles, til å komme med kritiske spørsmål. Dessverre gjør ingen av disse overbetalte dustene jobben sin ordentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå