Gå til innhold

Hvorfor funker ikke HDD-en min?

FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en ikke så gammel 120gb 2.5" HDD som jeg satte i et 2.5" HDD kabinett.

Men nå funker den ikke! Prøvde å åpne den, men ingen forbedring.

Den spinner opp så kutter den og spinner opp igjen.. :hmm:

Trenger lagret til platene smøring kanskje?post-42742-1229449576_thumb.jpg

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kjøle ned platene! For å unngå å berøre platene kan du her for eksempel benytte deg av en væske som fordamper lett i romtemperatur. Det kreves tilført energi når en væske fordamper, og denne tas fra platene som dermed synker i temperatur.

Bruk gjerne vodka; en halvflaske skulle holde for en 2.5" disk. Tøm en tynn stråle ned på platene mens de snurrer.

Hjelper ikke dette, så er kanskje overflaten blitt ujevn av en eller annen grunn, og lese/skrive-hodet får dermed ikke optimale forhold. Prøv å polere svakt med Turtle Wax eller noe sånt, så skal du se at alt fungerer igjen.

Lenke til kommentar
Hallo og go morgen ;)

Sto opp nå og slo på bærbaren (Lenovo N200), men når den bootet Windows Vista så kom det plutselig noen skrapelyder som ble høyere og høyere. Hadde ikke noe i DVD-drevet så det er jo bare HDD som var i bevegelse i den da og CPU vifta da, men den funker enda. Og så begynte den å pipe "Di, dut, di, dut, di, dut" osv. å kom ikke lengre. Så jeg startet den på nytt og da piper den nå og da og får beskjedene:

"PXE-E61: Media test failure, check cable"

"Operating systm not found"

Hørers ut som om jeg trenger ny HDD eller? :ph34r:

PC-en er kjøpt hos komplett for under et år siden så er det mulig jeg får en ny på garanti eller?

Er vel ikke denne disken du har åpnet opp? Forøvrig kan det nevnes at støvkorn på platene gjør skade på leserhodet da denne svever rett ovenfor platene. Er vel ikke snakk om en millimeter her. Kan vel nesten sammenlignes som store kampestein i veien for en bil.

Correct me if im wrong :)

Du avslørte deg litt med signaturen din synes jeg, virker som om du egentlig har ganske god greie på data, samt dine tekniske ord ;)

Sikkert litt gøy med en defekt harddisk så man kan åpne opp da.. Minner meg på, jeg har endel defekte drittdisker som kan åpnes... :D

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Hehe, ja er nokk denne disken ja :roll:

Bare kjedet meg litt i går, er sykmelt ut uken så det er mye døtid :grin:

Skjønte jo at disken ble helt kaputt når jeg åpna lokket slik at vakumet ble fjærnet og støv kom inn.

Vet HW hadde en guide om en som prøvde å lage et vindu i en Seagate 40Gb 3.5" disk, men fucka den opp selv om han tok alle forhåndsregler. Leste at et støvkort like stort som en røykpartikkel kan ødelegge lesehodet i en moderne HDD. Hadde selv en gammen 3GB disk som jeg laget vindu på som ikke var tett (!) fungerte fjell helt til jeg kjørte uten lokk og begynte å "teste" den med å kaste skruer osv. på platene :fun:

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...