Gå til innhold

Uke 50mm er over - hva ønsker folket nå ?

Anbefalte innlegg

Da er uke 50mm over, og julen nærmer seg. Det er lenge til april, og jeg regner med at dere har lyst på noen fler utfordringer.

En "jule-utfordring" er forslått; det er muligens en ide - i såfall vil jeg foreslå at den varer fra 23.12 til 1.1 .09. Jul + romjul + nyttår med andre ord.

Spørsmålet i den sammenhengen er hva slags utfordring? Bildeserie? Et bilde hver dag? Et foto-essay ? Kun et bilde ? Noe annet. Tema i seg selv bør vel være relatert til jul/nyttår.

Det neste spørsmålet angår måneds-utfordringene. De er krevende men morsomme, så spørsmålet er om vi skal gå for 3 neste år? I såfall hvilke to måneder som passer i tillegg til Oktober. Mitt forslag er februar og juni. Førstnevnte fordi det er egentlig da lyset begynner å komme tilbake. Det kan være utrolig fint lys da. Juni fordi da har sommeren begynt, men det er ikke så mange på ferie enda.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg bare si takk for initiativet og innsatsen!

Har ikke mange innvendinger mot tankene du presenterer her, selv om jeg ikke ble med i april. Dette var ikke noe utrykk for at programmet ble for tett, det var andre ting som kom i veien.

Det jeg setter pris på ved disse ukes- og månedesutfordringene, er at deadline og publikum er gratis, og at det er faste rammer og høyt tempo hele veien. Tror jeg lærer mest hvis disse tilleggsutfordringene varierer nok mellom hver gang til at det blir en ny kreativ prosess og ikke bare 'enda en sånn uke' på autopilot.

Ihvertfall i ukesutfordringene er det derfor interessant for meg å prøve noe nytt og uvant, siden det vanligvis ikke er for vanskelig å rydde tid i en uke av gangen, for månedene er det helt greit at det ligger på nivået 'kun en fast brennvidde' etc.

Noen av de tingene jeg kunne tenke meg å prøve, er kun en eksponering pr. dag, en uke med utelukkende kunstig belysning (gjerne bare trådløs blits for min del), fotoessay nevnte du.

EDIT: Leste meg ved andre forsøk frem til at dette var konkret rettet mot en jule- og nyttårsuke. Isåfall ville jeg måtte melde meg på som pingle på høyt nivå. Jula er først og fremst en familie- og vennehøytid for min del, og da vegrer jeg meg mot å låse meg til særlig begrensende utstyr ihvertfall. Da er det lettere å prøve å lage ett publiserbart juletemabilde hver dag, gjerne med en tilleggsutfordring som går mer på innhold enn teknikk.

Først vil jeg bare si takk for initiativet og innsatsen!

Har ikke mange innvendinger mot tankene du presenterer her, selv om jeg ikke ble med i april. Dette var ikke noe utrykk for at programmet ble for tett, det var andre ting som kom i veien.

Det jeg setter pris på ved disse ukes- og månedesutfordringene, er at deadline og publikum er gratis, og at det er faste rammer og høyt tempo hele veien. Tror jeg lærer mest hvis disse tilleggsutfordringene varierer nok mellom hver gang til at det blir en ny kreativ prosess og ikke bare 'enda en sånn uke' på autopilot.

Ihvertfall i ukesutfordringene er det derfor interessant for meg å prøve noe nytt og uvant, siden det vanligvis ikke er for vanskelig å rydde tid i en uke av gangen, for månedene er det helt greit at det ligger på nivået 'kun en fast brennvidde' etc.

Noen av de tingene jeg kunne tenke meg å prøve, er kun en eksponering pr. dag, en uke med utelukkende kunstig belysning (gjerne bare trådløs blits for min del), fotoessay nevnte du.

EDIT: Leste meg ved andre forsøk frem til at dette var konkret rettet mot en jule- og nyttårsuke. Isåfall ville jeg måtte melde meg på som pingle på høyt nivå. Jula er først og fremst en familie- og vennehøytid for min del, og da vegrer jeg meg mot å låse meg til særlig begrensende utstyr ihvertfall. Da er det lettere å prøve å lage ett publiserbart juletemabilde hver dag, gjerne med en tilleggsutfordring som går mer på innhold enn teknikk.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Hyggelig at du setter pris på disse utfordringene.

Som vanlig, så klarer jeg å stille (minst) to uavhengige spørsmål samtidig. Jeg tenker både på noe som passer for julen, og for diverse aktiviterer utover nyåret.

Jeg er enig at en juleaktivitet bør være av en mer avslappet art. Føler vel at et bilde hver dag blir litt vel hard-core i jula, og jeg synes at vi har nok utstyrs-avhengige aktiviteter ellers*.

Det er derfor jeg tenker på bildeserie/foto-essay eller lignende. En rød tråd som binder en serie bilder sammen.

Tom

*) Dvs. Det blir en macro uke på nyåret; den mangler vi.

Lenke til kommentar

Hadde helt klart vært kult med noen flere utfordringer, og støtter en jule/nyttårs utfordring fullt ut.

Om det skal være ett bilde, ett bilde hver dag, eller som du nevnte, et fotoessay blir vel opp til flertallet.

Tror også en jule/nyttårsutfordring kommer til å få inn bra med bidrag, siden det er ferietid, og endelig tid for å ta masse bilder :D

Jan Tore

Lenke til kommentar

Fotoessay i julen kunne unektelig vært en artig tanke, men det er ikke uten grunn at jeg omtaler uke 50 som "årets vondeste uke" - lyset er helt jævlig. Uke 52 kan umulig være bedre.

Ellers har jeg tenkt litt over månedsutfordringene, som jeg har det utrolig moro med. Verken april eller oktober er voldsomt preget av godt fotolys, selv om disse festene i aller høeste grad har livets rett. Jeg er veldig for tanken om (minst) tre månedsutfordringer, og jeg syns én bør være i august. Da er folk mer eller mindre tilbake fra ferie, og vi har fortsatt relativt lange, lyse kvelder å kose oss med.

Edit: Og en sånn "kun en eksponering pr. dag" kunne vært moro som utfordring - var nær ved å velge det som tilleggsutfordring en gang, men siden jeg fotograferer av en grunn, så klarer jeg ikke en hel måned. En uke kunne jeg kanskje klart.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at vi bør ha en måned når lyset enda er godt; men om august er bedre eller dårligere enn juni, er jeg usikker på.

I juni, så er det en del som har eksamen. I aguster det mange som begynner i første jobb. En del drar til syden når skolen begynner (lav pris; ikke fullt så varmt).

Jeg ser for meg to nye uke utfordringer:

* En uke hvor vi kun tar et bilde per dag (som anew nevner).

* En macro/nærfotograferings uke.

Det er flere som synes at foto-essay høres artig ut; men hva tenker folk på, når de hører begrepet foto-essay?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er mer enn nok utstyrsrelaterte tråder.

At oktoberfesten og uke50mm er relatert til fast brennvidde er av naturlige årsaker.

Jeg synes vi bør ha en macro/nærbilde uke og en analog uke. Men om vi treng en vid (og dermed også en tele) uke i tillegg; det er jeg mer usikker på.

Det er viktig å komme med andre utfordringer som lærer oss å forbedre fotograferingen vår. Noe jeg prøver med de kortere dugnadene.

Tom

Lenke til kommentar

Det var en mørk/dyster uke i sommer. Tror nok at uke 13 passer bedre til det.

Vet ikke hvor mange som synes at s/h er spennende nok til å holde på i en uke eller mer :hmm: Jeg kjørte hele april i sort/hvit.

Ser gjerne at de av dere som vanligvis ikke er med, at dere kommer med innspill som er nyttige. Hvorfor er dere ikke med? Hva ville dere være med på?

Tom

Lenke til kommentar
Ser gjerne at de av dere som vanligvis ikke er med, at dere kommer med innspill som er nyttige. Hvorfor er dere ikke med? Hva ville dere være med på?

For min del er jeg sjelden med fordi det tar altfor mye tid. Jeg har "dessverre" andre fritidsinteresser enn foto også. Jobben krever dessuten sitt. Derfor er det ikke nødvendigvis temaene det er noe feil med, heller det at døgnet er for kort.

Lenke til kommentar

Jula blir altfor mye stress for min del, men en sort/hvitt uke kunne jeg tenke meg å være med på.

Når det gjelder månedsutfordringene så hadde ihvertfall ikke jeg problemer med dårlig lys i oktober, og i april er våren i full utspring her, arrangementsmessig er nok også april og oktober de månedene som det skjer minst i for folk flest, dermed passer det fint med fotoutfordringer.

:)

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...