Markus1802 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Hei, jeg driver litt med å lage film, og noe jeg har lagt merke til er at det hele tiden er en slags susing, bakgrunsstøy, i sener der det er lite musikk og slikt. Så det jeg da lurer på er hva kan jeg gjøre får å få fjernet denne susingen, som ødelegger ganske mye mener jeg, når det er en sene dær f.eks. to personer sitter og snakker. Så det jeg lurer på er trenger jeg en ny mikrofon(bruker den som er intigrert i kameraet nå), og hvis ja, hvilken anbefaler dere? Eller er det noe annet som er grunnen? Endret 16. desember 2008 av Markus1802 Lenke til kommentar
Markus1802 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Ingen som har lyst til å hjelpe meg? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hvilket kamera har du? Bakgrunnsstøyen kan enten være fra omgivelsene dine (vifter i store bygninger, kjøleskap, etc), eller det kan være støy fra kameraets drivverk (hvis det kjører på DV-kassetter) eller annet støy som oppstår. Ingen lydkilde er støyfri, så man vil alltid få litt støy i forhold til signalet. Dette kalles signal-to-noise ratio eller SNR og oppgis i antall dB mellom støynivået og signalnivået. Jo høyere SNR, jo bedre. Men det betyr også at hvis man øker nivået på signalet, øker også nivået på støy. Jeg tipper at du har kameraet noen meter unna disse to personene som snakker. Kameraet justerer nivået automatisk. Hvis det blir for lavt, justerer kameraet innsignalet opp, men du får også mer støy. Løsningen er å flytte mic'en nærmere slik at du har ca. 0,5-1 meters avstand. Hvis du har en hot shoe på kameraet ditt, kan du kjøpe en Røde VideoMic. Den koster ca. 1200 kr og gir meget god lyd, og har nok mye bedre SNR enn den interne mic'en. Merk deg at du også må ha en 3,5 mm mikrofoninngang på kameraet. Alternativt kan du kjøpe en helt vanlig håndholdt mikrofon, men da må en av dere holde den og rette den mot personen som snakker. Slik som man gjør på et intervju, vet du. Lenke til kommentar
Markus1802 Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg har et canon optura 400, som bruker DV kassetter. Denne bakgrunnsstøyen er der nemlig på mine venners kamera også, så da er det sikkert dette med kamera som bruker DV kassett. Tusen takk for mye nyttig informasjon jeg ikke viste fra før, men hvor kan man få kjøpt slike mikrofoner? Og vet du om noen gode i en litt mer rimelig prisklasse rundt 5-600 hundre kroner? Lenke til kommentar
JensViking Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Dette er nok kamerastøy. Hvilken løsning er du ute etter? Hvor mye penger vil du bruke, mener jeg? Det optimale er å skaffe seg en ekstern opptaker, klapper og shotgun-mikrofon. Til det anbefaler jeg M-Audio Microtrack II (opptaker), RØDE NTG-2 (mikrofon (det har vist kom en NTG-3 også, men vet ikke noe om den)), samt trenger du en bom (stang) og pels/vindhette til mikken. Lyden blir _ekstremt_ bra, man slipper kamerastøy og innebygde kameraer er som regel latterlig dårlige. Overgangen er enorm. Man kommer også nærme målet/personen man tar opp slik at lyden virker mye mer naturlig/nærmere handlingen. Edit: Ah, 5-600. Du kan prøve RØDE VideoMic, den er nok litt rimeligere og kan kobles rett til kameraet, men ingen tvil om at lyden vil være bedre med en dedikert opptaker Endret 3. januar 2009 av JensViking Lenke til kommentar
Markus1802 Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Ok, tusen takk for informasjonen! Tenkte at siden vi bare lager amatørfilmer til f.eks. youtube, og ukm og slikt, så vil vi ikke bruke så alt for mye på utstyr, skal jo ikke lage noen Hollywood film. Men fant ut av lyden ble jo faktisk overraskende mye bedre bare ved å bruke en singstar mikrofon, så en mikrofon må det bli Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå