GoranSH Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hei, fant ingen bedre plass å legge dette. Eg har skrevet en sang og vil gjerne at folk skal kunne høre den og komme med tilbakemeldinger. Samtidig er eg livredd når det gjelder dette med kopierings rettigheter. Eg ønsker ikke at noen andre enn eg som eiger filen skal ha noen rettigheter overfor den. Hvordan kan eg sikre dette best mulig? Lenke til kommentar
lille-hl Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har hørt om at man kan sende seg selv et brev uten å åpne det, med tekst og besifring +++, og hvis noen kopierer det, har du bevis... Er usikker på kilden, og om det faktisk er mulig... Filen ANER jeg ikke noe om... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hvis du vil være helt sikker på at ingen misbruker den er det bare en ting å gjøre: Å ikke spille den for noen andre. Er sangen publisert har også andre mulighet til å rappe den, bruke den, misbruke den på alle andre måter. Du har selvsagt de legale rettighetene men det hjelper deg ikke så mye i dagens globale Internett-verden. Du kan selvsagt forsøke deg med noe kopieringssperre etc. men det er fullstendig bortkastet. De som vil bruke den gjør det allikevel. Det vanlige i slike tilfeller er å bruke en form for Creativ Commons-lisens til låten. Det gir dog ingen sikkerhet. http://www.creativecommons.no/ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Opphavsretten er din uansett hvordan du gjør det. Det følger av åndsverksloven, og det er en rettighet du har helt automatisk. Årsaken til at folk gjør sånne ting som å poste en kopi til seg selv, er for å ha dokumentasjon på at man hadde verket før noen andre ved en eventuell strid. Men en publisering gjør strengt tatt samme nytten, så lenge man kan knytte en dato til publiseringen. Så opphavsretten har du. Og dermed etter loven enerett til eksemplarfremstilling. Men som Kjeklulf påpeker er den retten høyst teoretisk, fordi når en ting finnes på nettet lar den seg også kopiere. Selv den aller beste kopieringsbeskyttelse i verden hindrer ikke analog kopiering, (det skal komme lyd ut av høyttalerne, og den lyden vil selvsagt kunne tas opp), og de fleste digitale sperrer lar seg omgå også dersom folk vil. Og sperrer løser bare den ene siden av problemet. Det andre er at folk ikke kopierer fremførelsen din, men istedet hører på sangen, skriver ned melodi og tekst og spiller den inn selv. Det kan selvsagt ingen hindre, rent teknisk. Så kan man selvsagt saksøke folk på brudd på opphavsretten, men det er lite a vinne på det, dersom ikke bruddet er kommersielt så er det mye tid og penger brukt med en marginal teoretisk gevinst. Noe annet er det selvsagt om Madonna gir ut den stjålne sangen din på singel... Men nå sier du selv at du bare ønsker tilbakemeldinger fra folk. Da ville jeg ikke bekymret meg så mye. Opphavsretten er din i alle fall. Så kan du heller tenke litt på hva du ønsker å tillate av bruk, istedet for å stoppe de som ikke bryr seg uansett. Velg en passende "Creative Commons" lisens om du ønsker å klargjøre hva du tillater og ikke, og legg dette på siden der du poster sangen. Det er modellen jeg har tenkt å bruke når/dersom jeg etterhvert legger ut mine sanger. For eksempel en "Attribution Non-Commercial Share Alike" lisens, da kan andre kopiere musikken din så mye de vil så lenge det ikke er for å tjene penger på det, og de kan også lage egne versjoner så lenge disse har samme lisensen. det hindrer selvsagt ikke at dersom noen har lyst til å bruke sangen kommersielt så kan de kontakte deg og be om en kommersiell lisens. Du kan selvsagt også legge en PayPal-knapp eller lignende på siden, for folk som har lyst til å gi deg noen kroner for sangen selv om de ikke må. Det synes jeg er en grei og fair modell. Geir Lenke til kommentar
GoranSH Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Takk for informasjonen, eg vil ikke publisere sangene enda uansett, så eg har litt tid på meg å finne ut hvordan eg skal gjøre det. Holder på å skrive mange sanger for tida så... Når eg først får skikkelig opptak med vokalist og forhåpentligvis gitar, trommer og bass i februar, kan de hende de havner på MySpace. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå