XerioN Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Hei! jeg har nettopp fått fått meg ny pc. den fryser seg når jeg ser på film, og når den er i idle og av og til i spill. hele skjermen låser seg og den siste lyden repiterer seg. må restarte med og slå av og på pcen. ingenting fungerer. Jeg har prøvd checkdisk, memtest, videocard stress test, annen xp, bytta om på ram brikkene, andre skjermkort drivere, osv. så og si alt! Og jeg finner ikke ut hva problemet er. Jeg tok ett bilde av hva som skjer med skjermen når den fryser seg: Hardware: Corsair Powersupply 550W Black Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz MSI P45 ZILENT, P45, Socket-775, DDR2 PowerColor Radeon HD 4850 "PCS" 512MB Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2 Håper noen kan hjelpe meg! Har prøvd å finni ut av problemet i flere dager nå uten noe lykke. edit: Prøvde ett program som heter "PC Wizard 2008" og syntes 2 ting var litt rart: Satt rød firkant rundt det jeg tror problemet kan være Er ikke "12v" alt for lav? edit: Fant ut at grunn til PSU gradern er så høy er for den ikke har måler, så den står 128 automatisk. Endret 16. desember 2008 av XerioN Lenke til kommentar
Phido78 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 I forhold til oppgitt hardware burde ihvertfall 550w PSU fra Corsair være nok til å drive systemet, så for svak PSU kan vi vel se bort i fra. Ville ikke stolt på målingene i PC wizard. Hvis den reelle verdien på 12v er 1.14v burde egentlig ikke pc'en boote i det hele tatt så sjekk under H/W Monitor i BIOS hvilke verdier 12V gir der. Om verdiene i BIOS er bananas: Sjekk tilkoblingene på hovedkortet; At viftene er koblet korrekt på rett plass etc etc etc. Koble fra alt bortsett fra skjermkort og sjekk bios-verdiene. Forsøk med annet skjermkort, minne, cpu og henholdsvis annen PSU. (ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen). Oppgrader BIOS hvis det finnes nyere versjoner. Worst case: Bytt hovedkortet. Henger forresten pc'en seg i Safe Mode? Phido Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Ser for meg ut som en feil med minnet på skjermkortet. Prøv skjermkortet i en annen maskin. Lenke til kommentar
XerioN Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg sjekket bios. og der var den på v12 på 12.20. I følge dual core center er den også på rundt 12.20: Det merkelige er at pcen har låst seg 1 gang i wow, 3-4 ganger når jeg ser film, 6 ganger etter 30-40 mins idle/surfing. men 0 ganger i crysis/far cry 2. Dobbelt sjekket også nå at alt av strøm er tilkoblet. tok alt inn og ut bare for og være sikker. Lenke til kommentar
XerioN Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Nå fikk jeg nettopp bluescreen, lyden repiterte seg selv og maskin frøys. Det sto "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" Lenke til kommentar
XerioN Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Error beskjeden var 0x0000000A. *wops dobbel post* :s Endret 16. desember 2008 av XerioN Lenke til kommentar
Phido78 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Error beskjeden var 0x0000000A. Cause 0xA This bug check is issued if paged memory (or invalid memory) is accessed when the IRQL is too high. The error that generates this bug check usually occurs after the installation of a faulty device driver, system service, or BIOS. If you encounter bug check 0xA while upgrading to a later version of Windows, this error might be caused by a device driver, a system service, a virus scanner, or a backup tool that is incompatible with the new version. - Med feilen du beskrev tidligere kan det være driverne til skjermkortet ditt som er roten til alt vondt. Eventuelt at selve skjermkortet kan ha (som nevnt tidligere av en her) defekt minne eller rett og slett bare være generelt på bærtur. Om du har muligheten så bør du teste skjerkortet med annen pc eller sjekke om det finnes nyere skjermkort-drivere. Phido Lenke til kommentar
XerioN Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Ser nok ut som at det var skjermkortet, prøver nå med ett gamelt jeg hadde i gammle pcen, og pcen har ikke låst/hengt seg opp 1 gang til nå. blir å la den stå på i natt for og se om den låser seg. men som jeg sa før, den låser seg veldig skjeldent i spill (kun 1 gang i wow, aldri i crysis/far cry 2) men i når jeg laster ned noe så låser den seg etter 5 min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå