Gå til innhold

Hvilke ingeniør høgskoler annbefaler dere med 3 semester?

Morten15

Anbefalte innlegg

Bare lurt på om det er noen som anbefaler visse høgskoler mer enn andre?

Er iallfall de jeg har funnte som har 3 semester ordning, som er den eneste muligheten jeg har. Skulle ønske jeg kunne godt på ntnu, men de har ikke denne ordningen.

Iallfall dette er skolene jeg har funnet som har denne ordningen.

gjøvik, narvik, oslo, sogn og fjord, stord, telemark, tromsø, vestfold østfold, ålesund og Agder.

Tror ikke jeg gidder oslo.

Endret av Morten787
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilken ingeniørutdanning er det du tenker på? kjæresten min som studerer datateknikk på Høgskolen i Narvik (tresemester), sier at det avhenger av hvilken ingeniørutdannelse du er ute etter.

Sikter til master. Tenkte innenfor automatikk kanskje, men litt usikker. Grunnen til at jeg spør de forksjellige skolene, er kanskje litt hvordan det sosiale er osv. Narvik virker litt øde:P no hard feelings. Men hvis mange har god erfaring defra eller andre steder, så kan det bli fort intresant. Problemet jeg har ikke peiling.

Så er åpen for innspill

Lenke til kommentar

hvis du ser for deg en kul by hvor det skjer ting hele tiden er Narvik definitivt feil sted :p har bodd her i fire måneder nå, og folk her er som de er kjent for, utrolig vanskelige å komme i kontakt med. men på høgskolen der oppe (sier "der oppe" fordi Narvik består av maaange bakker, og høgskolen ligger der oppe i fjellet), er ganske få fra Narvik, og dermed lettere med tanke på det sosiale.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det litt avhengig av kva du vil bli, så vidt eg veit så er det ikkje noken høgskoler der du kan ta master grad på berre tre semester. (Ikkje utan å 5 gongar så mykje studiepoeng som er normalt sjølv då).

Er forresten ikkje nødvendigvis dårlig studiemiljø på små plassar. Fordelen der er det at det er mange studentar som ikkje har konntakter i nærmiljøet, alt av fritid vil derfor være relatert til skulen som gir eit betre studiemiljø. Studentar som kjem frå plassen dei studerer har sine eigne vennar som dei tilbringer fritida med og kan være vannskelig å få konntakt med. Skal du studere i ein ny by så anbefalar eg å studere i ein by der mesteparten av studentane også er innflyttarar.

Lenke til kommentar
Som sagt så er det litt avhengig av kva du vil bli, så vidt eg veit så er det ikkje noken høgskoler der du kan ta master grad på berre tre semester. (Ikkje utan å 5 gongar så mykje studiepoeng som er normalt sjølv då).

Er forresten ikkje nødvendigvis dårlig studiemiljø på små plassar. Fordelen der er det at det er mange studentar som ikkje har konntakter i nærmiljøet, alt av fritid vil derfor være relatert til skulen som gir eit betre studiemiljø. Studentar som kjem frå plassen dei studerer har sine eigne vennar som dei tilbringer fritida med og kan være vannskelig å få konntakt med. Skal du studere i ein ny by så anbefalar eg å studere i ein by der mesteparten av studentane også er innflyttarar.

Det kalles 3 semester, fordi jeg må ha videre matte og fysikk, som blir gjort på sommeren før skolestart. Mener ikke at man blir master på 3 semster. Det er en ordning, for de som mangler de fagene.

Takk for informasjonen kan komme til nytte det.

Lenke til kommentar

Det er der problemet er, det er ikke forkurs, derfor har ikke ntnu, Bergen denne ordningen. Har bare tatt generel studiekompetanse, hvor jeg har matte t.om 2T (kunnskapsløfte, samme som 2mx) men ikke 3mx. Forkurs varer i et år, som er rettet mot ingeniør, er derfor jeg tok studiekompetanse fordi jeg ikke viste hva jeg skulle bli og dermed hadde flere muligheter. Men gidder ikke å gå enda et år før jeg kan begynne på ingeniørutdanningen, derfor må jeg ta 3 semester (matte og fysikk) og ikke alle skoler har denne ordningen.

Lenke til kommentar
Ok, forkurs med andre ord. Dei aller fleste høgskoler tilbyr dette så det burde ikkje være eit stort problem.

Vil du gå på NTNU så skal du kunne ta forkurs på ein skole som tilbyr dette og deretter med matte og fysikken bestått sjå om du finner en restplass på NTNU til høsten.

Herregud da, gjør nå litt forarbeid. Alt det ville kreve av deg å ikke komme med feilinformasjon var å google "tre semester ordning" så hadde du funnet ut hva det går ut på.

med forkurs bruker du et år (eller et semester, avhengig av om du skal ta alle fagene eller bare realfagene) ekstra. Med tresemesterordningen bruker du sommerferien på svært intensiv fysikk- og mattenundervisning, og så fortsetter denne undervisningen i tre semester, slik at du etter tre semester står likt med de som hadde fysikk og matte fra før. De tre første semestrene har du ekstraundervisning.

Lenke til kommentar
Vil du gå på NTNU så skal du kunne ta forkurs på ein skole som tilbyr dette og deretter med matte og fysikken bestått sjå om du finner en restplass på NTNU til høsten.
Restplass på NTNU ja, hehe. Det var ikke en eneste restplass på noe universitetsstudie i år.
Lenke til kommentar
Bare lurt på om det er noen som anbefaler visse høgskoler mer enn andre?

Er iallfall de jeg har funnte som har 3 semester ordning, som er den eneste muligheten jeg har. Skulle ønske jeg kunne godt på ntnu, men de har ikke denne ordningen.

Iallfall dette er skolene jeg har funnet som har denne ordningen.

gjøvik, narvik, oslo, sogn og fjord, stord, telemark, tromsø, vestfold østfold, ålesund og Agder.

Tror ikke jeg gidder oslo.

Begynner vi ikke å gå litt vekk fra spørsmålet mitt:P hehe,

Lenke til kommentar
Endre: Hvor har du det fra? Ikke en eneste restplass på noe siv.ing.-studie på NTNU nei, og kanskje ikke på de andre universitetene heller, men det var masse restplasser på diverse linjer i Oslo, var det ikke?

Kan hende det er jeg som tuller. Men hvis jeg husker rett tok jeg ctrl+f i oversikten over restplasser på NTNU, UiO, UiB osv., og fant ingenting. Kikka nemlig endel på den lista, siden jeg søkte meg inn på restplass selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...