Gå til innhold

Var de norske motstandsmennene en gjeng fjortisser med dynamitt?


Myagos

Anbefalte innlegg

Kunne dratt i gang noen lange innlegg her hvor jeg kunne ramset opp mye ang gutta på skauen osv men er litt for sent nu.

Men en ting vil jeg si og det er at mange av disse gutta hadde noe som jeg ikke tror finnes så alt for mye av i dag.

Og det er mot og vilje til å kjempe for landet sitt.

 

Har selv en bestefar som lå på skauen og tok i mot dropp fra england, noe av det de gjorde klarer jeg nesten ikke forstå den dag i dag at de klarte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men en ting vil jeg si og det er at mange av disse gutta hadde noe som jeg ikke tror finnes så alt for mye av i dag.

Og det er mot og vilje til å kjempe for landet sitt.

 

Har selv en bestefar som lå på skauen og tok i mot dropp fra england, noe av det de gjorde klarer jeg nesten ikke forstå den dag i dag at de klarte.

Der er jeg fulstendig uenig! Hva baserer de det på egentlig? Har dagens ungdom blitt satt på samme prøve med krig i eget land?

 

Mennesker har en helt spesiell evne til å gjøre det utroligste når det blir krevd av han. Vi leser jo stadig om folk som under press utførte handlinger de ikke trodde de ville gjøre.

Lenke til kommentar

Eg er eining i at om det hadde blitt krig i dag så trur eg vi ville hatt problemer med å bli ein ny generasjon "gutta på skauen", ikkje på grunn av villjen til å gjere det men rett og slett på grunn av mangel på kunnskap. Vårs generasjons motsandskamp ville blitt ein type high tech urban krigføring.

 

Det som gjorde gutta på skauen så effektive var at dei tok rifla på ryggen og på grunn av at dei var fjellvandte og lokalkjende så kunne dei leve å bu i skogen/fjellet utan nevneverdig kontakt med sivilisasjonen. Dagens ungdom driv ikkje å går tur i fjellet, og med mykje under 50% av norske gutar som gjennomfører verneplikta så er det ikkje mange som har lært om friluftsliv i det heile tatt.

Lenke til kommentar
Eg er eining i at om det hadde blitt krig i dag så trur eg vi ville hatt problemer med å bli ein ny generasjon "gutta på skauen", ikkje på grunn av villjen til å gjere det men rett og slett på grunn av mangel på kunnskap. Vårs generasjons motsandskamp ville blitt ein type high tech urban krigføring.

 

Det som gjorde gutta på skauen så effektive var at dei tok rifla på ryggen og på grunn av at dei var fjellvandte og lokalkjende så kunne dei leve å bu i skogen/fjellet utan nevneverdig kontakt med sivilisasjonen. Dagens ungdom driv ikkje å går tur i fjellet, og med mykje under 50% av norske gutar som gjennomfører verneplikta så er det ikkje mange som har lært om friluftsliv i det heile tatt.

Men holder det ikke med de 50 prosentene da? Det er vel stort sett den gruppen som hadde blitt "gutta på skauen", ikke han bortskjemte legesønnen midt i Oslo. Det var jo ikke så mange som drev med dette under 2. verdenskrig.

Vi ser til stadighet at ungdom nå til dags blir undervurdert. Det tror jeg er feil. Dagens ungdom har mye høyere kunskap en når jeg var ung.

Lenke til kommentar
Eg er eining i at om det hadde blitt krig i dag så trur eg vi ville hatt problemer med å bli ein ny generasjon "gutta på skauen", ikkje på grunn av villjen til å gjere det men rett og slett på grunn av mangel på kunnskap. Vårs generasjons motsandskamp ville blitt ein type high tech urban krigføring.

 

Det som gjorde gutta på skauen så effektive var at dei tok rifla på ryggen og på grunn av at dei var fjellvandte og lokalkjende så kunne dei leve å bu i skogen/fjellet utan nevneverdig kontakt med sivilisasjonen. Dagens ungdom driv ikkje å går tur i fjellet, og med mykje under 50% av norske gutar som gjennomfører verneplikta så er det ikkje mange som har lært om friluftsliv i det heile tatt.

Men holder det ikke med de 50 prosentene da? Det er vel stort sett den gruppen som hadde blitt "gutta på skauen", ikke han bortskjemte legesønnen midt i Oslo. Det var jo ikke så mange som drev med dette under 2. verdenskrig.

Vi ser til stadighet at ungdom nå til dags blir undervurdert. Det tror jeg er feil. Dagens ungdom har mye høyere kunskap en når jeg var ung.

 

Eg vil seie nei, av dei 50% av norske gutar som avtjener verneplikta så er det omtrent berre halvparten av dei igjen som hadde noke meir opplæring om kva dei skal gjere når dei er i felt, flesteparten av dei som avtjener verneplikt har berre det aller mest elementere av felt opplæring i rekrutten, for å kunne være effektiv ute i skogen eller på fjellet må du ha mykje meir erfaring ofg kunnskap en det å kunne knappe sjumannstelt.

 

Det er godt mogleg at ungdom i dag tar igjen for dårlig fysikk og fjellerfraing med å være flinkare til å bruke teknisk utstyr og anna teknisk kunnskap.

Lenke til kommentar
(...)

Eg vil seie nei, av dei 50% av norske gutar som avtjener verneplikta så er det omtrent berre halvparten av dei igjen som hadde noke meir opplæring om kva dei skal gjere når dei er i felt, flesteparten av dei som avtjener verneplikt har berre det aller mest elementere av felt opplæring i rekrutten, for å kunne være effektiv ute i skogen eller på fjellet må du ha mykje meir erfaring ofg kunnskap en det å kunne knappe sjumannstelt.

 

Det er godt mogleg at ungdom i dag tar igjen for dårlig fysikk og fjellerfraing med å være flinkare til å bruke teknisk utstyr og anna teknisk kunnskap.

 

Hvis du ser på hvor mange "gutta på skauen" det var under annen verdenskrig, så vil du komme frem til at dagens samfunn ville klart å produsere langt flere motstandsmenn (hvis vi anvender din samfunnsmatematikk). Du har absolutt ingen grunn til å undervurdere den gjenomsnittelige ola/kari nordmann. De har sine svakheter - men hvis du hevder at mennesker anno 1940 var av bedre kvalitet så må du begrunne det skikkelig.

Lenke til kommentar
(...)

Eg vil seie nei, av dei 50% av norske gutar som avtjener verneplikta så er det omtrent berre halvparten av dei igjen som hadde noke meir opplæring om kva dei skal gjere når dei er i felt, flesteparten av dei som avtjener verneplikt har berre det aller mest elementere av felt opplæring i rekrutten, for å kunne være effektiv ute i skogen eller på fjellet må du ha mykje meir erfaring ofg kunnskap en det å kunne knappe sjumannstelt.

 

Det er godt mogleg at ungdom i dag tar igjen for dårlig fysikk og fjellerfraing med å være flinkare til å bruke teknisk utstyr og anna teknisk kunnskap.

 

Hvis du ser på hvor mange "gutta på skauen" det var under annen verdenskrig, så vil du komme frem til at dagens samfunn ville klart å produsere langt flere motstandsmenn (hvis vi anvender din samfunnsmatematikk). Du har absolutt ingen grunn til å undervurdere den gjenomsnittelige ola/kari nordmann. De har sine svakheter - men hvis du hevder at mennesker anno 1940 var av bedre kvalitet så må du begrunne det skikkelig.

 

 

Er ikke mange ungdommer i dagens samfunn som er mye på fjellet eller har peiling på overleving og jakting i naturen eller som er ut i skauen generelt, de fleste ungdommer i dag er på fest eller sitter forran pcen å "læxern"

Lenke til kommentar
Er ikke mange ungdommer i dagens samfunn som er mye på fjellet eller har peiling på overleving og jakting i naturen eller som er ut i skauen generelt, de fleste ungdommer i dag er på fest eller sitter forran pcen å "læxern"

 

Diverse skytterlag rundt omkring i landet melder om 160.000 medlemer. Jeg vil tippe at noen av dem er naturvante.

Om bare 10.000 av de som har vært gjennom førstegangstjenesten duger i en ikke-konvensjonell konflikt så har landet en bedre utgangspunkt enn det den hadde i 1940 for å føre en slik konflikt.

 

Poenget mitt at ingen her kan si bastant at hvis landet taper en konvensjonell konflikt så er den ukonvensjonelle krigsfortsettelsen tapt også.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Gutta på skauen skal ha ros for innsatsen sin, men det hjelper ikke stort at motstandsbevegelsen voktste mot slutten av krigen, da man var sikker på at vi kunne vinne. Feigt gjort. Kommunistene sin motstandskamp fortjener ros her.

 

Lite hjelper det også at de som blir skrytt opp i himmels gjorde minst samt at de brukte mesteparten av tida si på flukt, mens partisanene i nord-norge og kommunistbevegelsen som tok til kamp fra dag 1 omtrent, knapt nevnes.

Lenke til kommentar
(...)

Eg vil seie nei, av dei 50% av norske gutar som avtjener verneplikta så er det omtrent berre halvparten av dei igjen som hadde noke meir opplæring om kva dei skal gjere når dei er i felt, flesteparten av dei som avtjener verneplikt har berre det aller mest elementere av felt opplæring i rekrutten, for å kunne være effektiv ute i skogen eller på fjellet må du ha mykje meir erfaring ofg kunnskap en det å kunne knappe sjumannstelt.

 

Det er godt mogleg at ungdom i dag tar igjen for dårlig fysikk og fjellerfraing med å være flinkare til å bruke teknisk utstyr og anna teknisk kunnskap.

 

Hvis du ser på hvor mange "gutta på skauen" det var under annen verdenskrig, så vil du komme frem til at dagens samfunn ville klart å produsere langt flere motstandsmenn (hvis vi anvender din samfunnsmatematikk). Du har absolutt ingen grunn til å undervurdere den gjenomsnittelige ola/kari nordmann. De har sine svakheter - men hvis du hevder at mennesker anno 1940 var av bedre kvalitet så må du begrunne det skikkelig.

 

 

Er ikke mange ungdommer i dagens samfunn som er mye på fjellet eller har peiling på overleving og jakting i naturen eller som er ut i skauen generelt, de fleste ungdommer i dag er på fest eller sitter forran pcen å "læxern"

Det er så herlig med folk som tror på alt som blir skrevet i disse storbyavisene. (Oslo) Norge har faktisk ungdommer utenfor vår hovedstad som er vandt med skog og mark.

Lenke til kommentar
Kommunistene sin motstandskamp fortjener ros her.

 

Lite hjelper det også at de som blir skrytt opp i himmels gjorde minst samt at de brukte mesteparten av tida si på flukt, mens partisanene i nord-norge og kommunistbevegelsen som tok til kamp fra dag 1 omtrent, knapt nevnes.

Helt enig! De er ytt like lite ros etter krigen som krigsseilerene. Men det henger nok sammen med at et gitt parti som styrte i mange 10år etter krigen så på disse som den store styggedommen.

Lenke til kommentar
Spør noen på gata hva de vet om den Norske handelsflåten, som ofret livet sitt kontra Gutta på skauen. Svaret blir vel morsomt.

 

Jeg er svært fascinert av handelsflåten. Så en dokumentar på NRK NETT-TV som het "krigsseilerne - de glemte helter" eller noe sånt, som omhandlet de norske krigsseilernes innsats under krigen. Det få vet om, er at krigsseilerne faktisk var en viktig faktor i den allierte seieren under "Battle of Britain". Visste dere at de engelske forsvarsstyrker hadde ved et tidspunkt bare forsyninger for å klare seg i 60 dager til, og at om det ikke hadde vært for at den norske handelsflåte kom dem til unsetning med forsyninger fra USA, så hadde britene måttet legge ned våpnene, og Storbritania ville falt i tyske hender. Dette kunne snudd krigen, altså var handelsflåten med på å vinne krigen, indirekte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå som Max Manus filmen nærmerer seg har det oppstått en ny debatt hvor personer på radio og tv, vanligvis fra venstresiden, latterligjører de norske motstandsmennene og mener de har fått en ufortjent heltestatus. De kommer med beskyldninger om at dem gjorde situasjonen i Norge mye vanskligere og resultatet av sabotasjen var minimal. De var også hensynsløse mot sivilbefolkningen og var årsaken til unødvending mange dødsfall. Noen går så langt og kaller de som sprengte fergen som fraktet tungtvann fra Tinnsjøen for terrorister. Hva mener dere? Var motstandsmennene de virkelige norske heltene som fortsatte å kjempe en uvinnelig kamp eller en gjeng rampete fjortisser med krutt og dynamitt?

har ikke lest så mye av de andre innleggene her. men jeg har satt meg en del inn i dette her, og jeg kan si det ikke bare var fjortisser med sprengstoff. for det første, så var det en organisert motstandskamp.

 

selvom de var unge og hadde lyst på spenning mange av dem, så var det det hensikt bak mesteparten de gjorde. "eliten" som max manus osv, gjorde de store tingene imens de yngre (farfar :)) delte ut flygeblader osv fordi de hadde lyst til å gjøre en innsats de også.

 

mange voksne på den tiden som hadde jobber og familie og sånn ønsket bare å ikke ta del i det. og noen var til og med imot det på grunn av tyskerene sine trusler. det var de unge som oppdragene fra england osv nådde frem til.

 

imens max manus og de gutta planla sabotasjene osv, mener jeg det var gunnar sønsteby som var hjernen. han lever fortsatt i dag.

 

http://images.google.no/images?gbv=2&h...nus&spell=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...