Gå til innhold

Var de norske motstandsmennene en gjeng fjortisser med dynamitt?


Myagos

Anbefalte innlegg

Blir kvalm av å høre folk si at gutta på skauen var "oppskrytte snørrunger", de sto sammen for noe de hadde tro på, de sto i mot en overmakt som hadde nesten 400 000 soldater i Norge, de plage og terroriserte tyskerne hver dag, hadde det ikke vært for de hadde MANGE Norske ungdommer blitt sendt til fronten for å sloss for Tyskerne.

 

De var den beste motstandsgruppen i Europa på den tiden.

det er ungdommen i dag som er en gjeng snørrunger, hadde vi blitt invadert i dag hadde de fleste tysta på alt og alle.

 

De guttene ofret livene sine for ett fritt Norge.

 

Jeg er utrolig stolt over den innsatsen de gjorde under krigen.

 

Vist landet mitt hadde blitt invadert hadde jeg gjort akkurat det samme som de.

 

 

"If there is anyone who still wonders why this war is being fought, let him look to Norway. If there is anyone who has any delusions that this war could have been averted, let him look to Norway; and if there is anyone who doubts the democratic will to win, again I say, let him look to Norway"

 

President Franklin D. Roosevelt hadde allerede 13. april 1940 hyllet den norske motstandsbevegelsen.

 

Ups det bare falt ut...

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns det er moro og se at noen kan kalle gutta på skauen helter, mens man kaller palestinere for terrorister.

 

Terrorist og frihetskjemper er stort sett det samme, betegnelsen som blir brukt er stort sett avhengig av kva slags side som vinner. Sidan vi vant andre verdenskrig så er gutta på skauen helter, hadde vi tapt hadde dei vært terroristar.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å holde meg saklig på diskusjon.no, men etter at jeg i går leste Erling Fossens utsagn om de norske motstandsmenn, hvor han blant annet beskyldte de norske motstandsmenn for krigsforbrytelser, har jeg fått det inntrykk at Erling Fossen er en patetisk person. Selv om han selv var for feig til å kjempe i mot, skal han ikke rakke ned på dem som ofret alt for å gjøre en forskjell. Og krigsforbrytelser? Hvem er det som gjør krigsforbrytelsene her, de som tappert kjemper imot okkupasjonsmakten, eller tyskerne som systematisk jaktet på jøder, arresterte dem, og sendte dem i konsentrasjonsleirer?

 

Og hva skulle ellers motstandsmennen gjøre? Erling Fossen sier at de burde kjempe med gjenkjennelig uniform og våpen åpenlyst, men hvordan i helsikke er det Erling Fossen tenker? Han må tydeligvis være mindre begavet. Om disse motstandsmennen hadde kjempet med uniform og våpen som var gjenkjennelige, ville de blitt tatt av gestapo eller tyske soldater med en gang. De var utvilsomt i mindretall.

 

Nei, vi bør heller se vekk fra Erling Fossens patetiske hån mot våre motstandshelter, og heller være takknemlige overfor det som blant annet Oslogjengen og Telemarkskameratene gjorde under krigen.

Lenke til kommentar
Syns det er moro og se at noen kan kalle gutta på skauen helter, mens man kaller palestinere for terrorister.

 

Jeg synes mange palestinerne er like store helter som motstandsbevegelsen på mange punkter, men som Kjakan selv sier: Folk som går inn på en buss med kvinner og barn for å sprenge seg selv i luften blir aldri helter..

 

Man må skille mellom terrorister og terrorhandlinger.

 

Tyskerene så på Max Manus & Co som terrorister under krigen. Det gjorde ikke resten av verden, da gutta angrep en okkupasjonsmakt, og IKKE en båt med 1000 sivile mennesker.

 

Syns det er moro og se at noen kan kalle gutta på skauen helter, mens man kaller palestinere for terrorister.

 

Terrorist og frihetskjemper er stort sett det samme, betegnelsen som blir brukt er stort sett avhengig av kva slags side som vinner. Sidan vi vant andre verdenskrig så er gutta på skauen helter, hadde vi tapt hadde dei vært terroristar.

 

Terrorist er et subjektivt synspunkt, som jeg nyss nevnte. Terrorisme går utover sivilbefolkningen.

 

Jeg mener det i alle fall er en definisjonsforskjell :)

Lenke til kommentar
Syns det er moro og se at noen kan kalle gutta på skauen helter, mens man kaller palestinere for terrorister.

 

Jeg synes det er betenkelig at folk ikke ser forskjellen på det å gå inn på en buss, skole eller kafé som kun inneholder sivile - for så å sprenge seg selv i luften og det å sprenge militære installasjoner som besittes av en okkupasjonsmakt.

Lenke til kommentar
[...] allerede 13. april 1940 hyllet den norske motstandsbevegelsen[...]

 

I april 1940, så var vel ikke motstandsbevegelsen så veeeldig godt igang... Da var det jo fremdeles regulære kamper mellom soldater i uniform.

 

henta fra wiki.. :p

tror nok motstandsbevegelsen kom i gang med engang tyskerne okkuperte Norge, folk pleier jo ikke å være så glade vist fremmede menn tar over landet.

 

hva er vitsen med å diskutere det her engang? Norges høyest dekorerte borger er Gunnar Sønsteby. Han ble ikke det med å sitte å se på Tyskerne...

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Blir kvalm av å høre folk si at gutta på skauen var "oppskrytte snørrunger", de sto sammen for noe de hadde tro på, de sto i mot en overmakt som hadde nesten 400 000 soldater i Norge, de plage og terroriserte tyskerne hver dag, hadde det ikke vært for de hadde MANGE Norske ungdommer blitt sendt til fronten for å sloss for Tyskerne.

 

No er motstandsbevegelsen eit svært lite nyaktig begrep, men vist du sikkter til milorg så startet ikkje dei sine arksjoner før i 1944, og det er ikkje akkurat kvar dag under krigen.

 

Kva bestemt handling er det milorg eller heimefronten gjorde for å hindre Norske frivilige frå å reise til østfronten? Over 5000 Nordmen reiste frivilig til østfronten, mens 10000 forsøkte å verve seg. Dette er langt fleire enn det milorg nokon gang hadde som deltakande i sitt motstandsarbeid, og er igjen ein del av krigshistorien som akrivt er blitt fortrengt.

 

De var den beste motstandsgruppen i Europa på den tiden.

det er ungdommen i dag som er en gjeng snørrunger, hadde vi blitt invadert i dag hadde de fleste tysta på alt og alle.

 

Og kva er det som får deg til å sei det? Faktum er at forhalda i Noreg under krigen var reine feriekolonien i forhald til korleis det var i andre deler av Europa, og då spesielt i øst-Europa. Like vel klarte dei Joguslaviske partisanene å frigjøre langet frå okkupasjonen, utan noko direkte militær støtte frå stormaktene. Kva er det som gjøre at den norske motstandsbevegelsen var den "beste"?

 

Eg har heller ikkje noko sympati med Erling Fossens utalelser, men det betyr ikkje at Norsk krigshistorie ikkje trenger og fortjener ein reversjonisme, og eit meir nyansert syn enn det som har eksistert dei siste 60åra. Historien til Max Manus og milorg har blitt fortall så ufatteleg mange ganger, og eg klarer ikkje å sjå kva som skal rettferdigjøre at den skal fortelles ein gang, spesielt i dette helte formatet som det ser ut til at det er lagt opp til i den nye filmen. Mens så å sei alle i Noreg veit kven Max Manus var, er Peder Furuboten, ein annan minst like stor krigshelt, totalt gløymt.

Lenke til kommentar
Blir kvalm av å høre folk si at gutta på skauen var "oppskrytte snørrunger", de sto sammen for noe de hadde tro på, de sto i mot en overmakt som hadde nesten 400 000 soldater i Norge, de plage og terroriserte tyskerne hver dag, hadde det ikke vært for de hadde MANGE Norske ungdommer blitt sendt til fronten for å sloss for Tyskerne.

 

No er motstandsbevegelsen eit svært lite nyaktig begrep, men vist du sikkter til milorg så startet ikkje dei sine arksjoner før i 1944, og det er ikkje akkurat kvar dag under krigen.

 

Kva bestemt handling er det milorg eller heimefronten gjorde for å hindre Norske frivilige frå å reise til østfronten? Over 5000 Nordmen reiste frivilig til østfronten, mens 10000 forsøkte å verve seg. Dette er langt fleire enn det milorg nokon gang hadde som deltakande i sitt motstandsarbeid, og er igjen ein del av krigshistorien som akrivt er blitt fortrengt.

 

De var den beste motstandsgruppen i Europa på den tiden.

det er ungdommen i dag som er en gjeng snørrunger, hadde vi blitt invadert i dag hadde de fleste tysta på alt og alle.

 

Og kva er det som får deg til å sei det? Faktum er at forhalda i Noreg under krigen var reine feriekolonien i forhald til korleis det var i andre deler av Europa, og då spesielt i øst-Europa. Like vel klarte dei Joguslaviske partisanene å frigjøre langet frå okkupasjonen, utan noko direkte militær støtte frå stormaktene. Kva er det som gjøre at den norske motstandsbevegelsen var den "beste"?

 

Eg har heller ikkje noko sympati med Erling Fossens utalelser, men det betyr ikkje at Norsk krigshistorie ikkje trenger og fortjener ein reversjonisme, og eit meir nyansert syn enn det som har eksistert dei siste 60åra. Historien til Max Manus og milorg har blitt fortall så ufatteleg mange ganger, og eg klarer ikkje å sjå kva som skal rettferdigjøre at den skal fortelles ein gang, spesielt i dette helte formatet som det ser ut til at det er lagt opp til i den nye filmen. Mens så å sei alle i Noreg veit kven Max Manus var, er Peder Furuboten, ein annan minst like stor krigshelt, totalt gløymt.

 

MacKenzie betegner Oslo-gjengen som "den beste sabotørgjengen i Europa" og bekrefter Sønstebys enestående innsats som leder: - Dens eksistens var ikke del av noen London plan, og var trolig heller ikke planlagt av Milorg.

 

Når MacKenzie fremhever "den endeløse friskheten, oppfinnsomheten, til og med frekkheten" i Oslo-gjengens mange aksjoner i krigens siste fase, trekker han indirekte linjen tilbake til Kompani Linges militære raid i Norge allerede i 1941.

 

Klarere enn den gang fremsto betydningen av å skremme Hitler til å beholde 365 000 mann i Norge, fordi han så på Norge som "skjebneområdet".

 

De sprengte Arbeidstjenesten sine arkiver så ikke 30000 nordmenn skulle bli senddt ut det var det jeg tenkte på, mintes jeg hadde lest at det var Soldater, men der tok jeg feil.

 

På slutten var det 40000 milorg medlemer.

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Nå som Max Manus filmen nærmerer seg har det oppstått en ny debatt hvor personer på radio og tv, vanligvis fra venstresiden, latterligjører de norske motstandsmennene og mener de har fått en ufortjent heltestatus. De kommer med beskyldninger om at dem gjorde situasjonen i Norge mye vanskligere og resultatet av sabotasjen var minimal. De var også hensynsløse mot sivilbefolkningen og var årsaken til unødvending mange dødsfall. Noen går så langt og kaller de som sprengte fergen som fraktet tungtvann fra Tinnsjøen for terrorister. Hva mener dere? Var motstandsmennene de virkelige norske heltene som fortsatte å kjempe en uvinnelig kamp eller en gjeng rampete fjortisser med krutt og dynamitt?

 

Hvorfor blande inn venstresiden?

Så vidt jeg vet har vel ingen politikere uansett ving, side eller parti uttalt seg om noe slikt. Det tør de ikke.

 

At det de gjorde egentlig ikke hadde noe å si på utfallet av krigen er sant.

Men det er jo veldig lett å se det nå. Tyskerne kunne ikke ha vunnet krigen uansett, de gapte over alt for mye.

Og jeg er veldig glad for at det faktisk var noen som gadd å gjøre noe, så kan vi i det minste hjemme oss bak det mens vi mobber svenskene :p

Lenke til kommentar
Når MacKenzie fremhever "den endeløse friskheten, oppfinnsomheten, til og med frekkheten" i Oslo-gjengens mange aksjoner i krigens siste fase, trekker han indirekte linjen tilbake til Kompani Linges militære raid i Norge allerede i 1941.

 

Kven er denne MacKenzie? Og kva er forbindelsen mellom Oslo-gjengen og kompani Linje? Kompani Linje var jo ordinære soldater, ikkje ein urban gerillia som Oslo gjenngen. Eg ser eg har undervurdert antallet soldater milorg hadde på slutten av krigen, men eg tviler sterkt på at Tyskland holdt 365000 soldater i Noreg på grunn av Milorg.

 

Hvorfor blande inn venstresiden?

Så vidt jeg vet har vel ingen politikere uansett ving, side eller parti uttalt seg om noe slikt. Det tør de ikke.

 

Ein blander inn venstresiden fordi historie er noko som gir og undergraver politisk legitimitet. Vist ein klarer å stemple venstresiden som ein gjeng femtekolonister som ønsker å ta livet av krigsheltene, har ein plutseleg eit godt retorisk verkemiddel for å skape oppslutning til sin politikk i dag.

Lenke til kommentar
Når MacKenzie fremhever "den endeløse friskheten, oppfinnsomheten, til og med frekkheten" i Oslo-gjengens mange aksjoner i krigens siste fase, trekker han indirekte linjen tilbake til Kompani Linges militære raid i Norge allerede i 1941.

 

Kven er denne MacKenzie? Og kva er forbindelsen mellom Oslo-gjengen og kompani Linje? Kompani Linje var jo ordinære soldater, ikkje ein urban gerillia som Oslo gjenngen. Eg ser eg har undervurdert antallet soldater milorg hadde på slutten av krigen, men eg tviler sterkt på at Tyskland holdt 365000 soldater i Noreg på grunn av Milorg.

 

 

LINGE

 

Kompani Linge

Norwegian Independent Company 1

Du kan jo se på hvem som tjeneste gjorde også?

 

 

Linje.... Er det mulig?

 

Undersøk litt før du poster.

Lenke til kommentar

Tyskerne holdt 365000 soldater i Norge fordi Norge var ett viktig strategisk punkt, husker ikke alt men det var noe med jernmalm? trur jeg, men bare å lese i en bok som heter 9.april, der står det helt detaljert hvordan Tyskerne angrep og tok Norge.

Veldig god bok, den og D-day av de samme forfatterne

 

 

Der har du kilden

 

http://www.mil.no/felles/fss/sonsteby/star...articleID=60628

 

 

Det var det jeg fant om han.

 

W.J.M. ("Bill") Mackenzie was one of two or three personalities who shaped the social sciences in British universities in the 1950s and 1960s. In these years he was also an adviser on constitutional development in East Africa and on English local and regional government.

Endret av Roug
Lenke til kommentar

Jeg synes den norske motstandskampen er kvalmende fremstilt. En skulle jo tro hele landet var med i motstandsstyrkene når en leser en del bøker. (ja, jeg har lest noen hundre)

Det er vel liten tvil om at enkelte personer gjorde en fantastisk insats, og utsatte seg selv for stor fare over flerne år. Men det er som sagt lite nyansert fremstilt. Blant annet var det nnorske spioner i Tyskland som avslørte rakett faselitetene i Penemunde et år før engelskmennene gjorde det. Men de ble ikke trodd.

 

Jeg ynes de som var med i Bomber comand og i det norske flyvåpenet, med base i england har fått veldig lite "ros" etter krigen. Her var det personer som gjennomførte over 50 bombetokt for de alierte, og norske jagerpiloter var annerkjente for sin dyktighet.

 

En annen gruppe, som faktisk var opp mot 6 år i krig er den norske sjømann i handelsflåten. Det er en skam hvordan de ble behandlet etter krigen. For ikke å snakke om hvordan vi behandlet de såkalte tyskertøsene. Vi var ikke stort bedre en våre fiender her. Men dette får liten spalteplass.

 

 

Så ja, det er lite nyansert. Blir litt amerikansk i måten enkelte helter blir dyrket på.

 

Når det gjelder tungtvannet, så viste man jo ikke da at Hitler ikke var i nærheten av å lage en atombombe. Så blir litt vel mye etterpåklokskap å kritisere den aksjonen.

Lenke til kommentar
Tyskerne holdt 365000 soldater i Norge fordi Norge var ett viktig strategisk punkt, husker ikke alt men det var noe med jernmalm? trur jeg, men bare å lese i en bok som heter 9.april, der står det helt detaljert hvordan Tyskerne angrep og tok Norge.

Det var nok vel så viktig med muligheten for havner for den Tyske marine, og faren for at Norge skulle bli okkupert av England. Om jeg ikke husker helt feil så ble vel over halvparten av det som var igjen av ubåt flåten til Tyskland flyttet opp hit i 44.

Jernmalmen ble vel hovedsaklig transportert med båt fra Narvik til Tyskland om vinteren? Malmen var jo utvunnet i Sverige. Men når havnene i østersjøen frøs igjen så brukte man Narvik. Sjøveien fra Narvik til Tyskland var kjent for å være veldig utsatt til tider.

Lenke til kommentar
MacKenzie betegner Oslo-gjengen som "den beste sabotørgjengen i Europa" og bekrefter Sønstebys enestående innsats som leder: - Dens eksistens var ikke del av noen London plan, og var trolig heller ikke planlagt av Milorg.

 

Det er enorm avstand mellom MacKenzie's påstand om den beste sabotørgjengen og din påstand om den beste motstandsbevegelse i Europa :)

Lenke til kommentar
Kompani Linge

Norwegian Independent Company 1

Du kan jo se på hvem som tjeneste gjorde også?

 

 

Linje.... Er det mulig?

 

Eg var ikkje klar over koblinga mellom dei to organisasjonane, så eg skal ta sjølvkritikk for det, men det forandrer ikkje mitt overordna poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...