Gå til innhold

Var de norske motstandsmennene en gjeng fjortisser med dynamitt?


Myagos

Anbefalte innlegg

Nå som Max Manus filmen nærmerer seg har det oppstått en ny debatt hvor personer på radio og tv, vanligvis fra venstresiden, latterligjører de norske motstandsmennene og mener de har fått en ufortjent heltestatus. De kommer med beskyldninger om at dem gjorde situasjonen i Norge mye vanskligere og resultatet av sabotasjen var minimal. De var også hensynsløse mot sivilbefolkningen og var årsaken til unødvending mange dødsfall. Noen går så langt og kaller de som sprengte fergen som fraktet tungtvann fra Tinnsjøen for terrorister. Hva mener dere? Var motstandsmennene de virkelige norske heltene som fortsatte å kjempe en uvinnelig kamp eller en gjeng rampete fjortisser med krutt og dynamitt?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit lands terrorist er eit anna lands friheitskjempar.

 

Vil tru at nazistane såg på norske motstandsmenn som terroristar.

 

Motstandsfolka satte ein del kjeppar i hjula for nazistane. Kor mykje av det som hadde stor betydning for krigen kan diskuterast, men å sprenge ferga med tungtvann var av stor betydning for krigens framtid.

Dei lærde stridast om nazistane verkeleg hadde klart å lage ei atombombe hadde tungvannet kommt fram, men det er klart at med tilgang på tungtvann var dei mykje nærmare målet en dei var.

 

 

Kor vidt dei var fjortisar med dynamitt kan også diskuterast, mange av motstandsfolka hadde ikkje militær opplæring eller koordinerte seg med andre grupper. Men det er klart at mange av dei var jegarar og hadde skyte erfaring i tillegg til at dei var lokalkjende i nærmiljøet, dette gav dei ein stor fordel ovanfor nazistane.

 

 

Betydninga av innsatsen til motstandsfolka kan også diskuterast, det er veldig godt mogleg at norge ville ha hatt stor fordel av å legge seg flate og bli ein del av nazi tyskland. Mange i norge var nazi vennlege og med våre genetiske trekk var vi godt likt av Hitler. Under Hitlers ledelse ville vi fått ein godt utbyggd infrastruktur og andre goder som kunne vært fristande der og då.

 

Det er nok ei brei enigheit at vi gjorde det rette i å gjere motstand mot nazistane, norge ville våre eit heilt anna land om vi ikkje hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Dette er ein debatt som eg meiner er viktig, fordi den problematiserer ein del sentrale trekk ved vår historie forståing, og kva historie er.

 

Eit sentralt element ved all historieskriving, er at den har eit narrativ. Det vil sei at den har ei spesiel vinkling, og ønkser å legge vekt på ein spesiel del av det historiske temaet. Slik vil det alltid vera, fordi det å fortelle "heile" historien aldri vil vera mulig. Det interessante spørsmålet vil derfor vera kva narrativ er det som har dominert den norske historieskrivinga om andre verdenskrig. Det narrativet som eg meiner tydeleg framstår er den norske motstandsbevegelsen, alltså i hovudsak milorg og kompnai Linje, som frigjørere av Noreg og helter med edle motiv. Dette narrativet har i ulik form dominert heile den norske etterkrigstida, og det er dette narrativet som det ser ut til at ein har tenkt å halde fram med i den nye Max Manus filmen.

Ein kan så spørje seg kvifor det ikkje har vert noko fokus på dei 5000 norske SS soldatene som slost ved øst-fronten. Kvifor det aldri blir lakt vekt på at milorg først kom i gang med sabotasjeaksjoner i 1944. Kvifor kommunistene, som startet sine aksjoner i 1940, og var langt meir akriv, aldri har fått noko plass i historien.

Det korte svaret på spørsmålet er den klassiske "vinneren skriver historien". Det litt lengre er at nokon ønskte og tjente på denne historien i etterkrigstida. Denne etterkrigshistoria har vert eit viktig aspekt for å legitimere arbeiderpartiets styre i etterkrigstida. For å kunne skape legitimitet i befolkninga, og for å vinne valet, var det nødvendlig å distansere seg frå den politikken og dei fadesene som Ap gjorde rett før krigen, og heller fokusere på dei få krigsheltene som skal ha frigjort Noreg. Det var ikkje utan grunn at Jens Christian Hauge, ein person utan tidligare bakgrunn i Ap, blei forsvarsminister i Gerhardsens første regjering etter krigen.

 

Når ein diskuterer historie meiner eg det vil vera viktig å huske på at historien har ein funksjon og i dagens samfunn, og at historien kan vera eit effektivt verkemiddel for å legitimere makt. Bruk av historie som eit politisk og retorisk verkemiddel er ikkje noko som kun skjer i totalitære stater, men som er relevant når vi diskuterer "vår eiga" historie.

 

For å illustrere mitt poeng litt: Kva film hadde blitt vist på norske kinoer i dag vist Tyskland hadde vunnet krigen, og vi i dag hadde hatt ei NS regjering?

Lenke til kommentar
Motstandsfolka satte ein del kjeppar i hjula for nazistane. Kor mykje av det som hadde stor betydning for krigen kan diskuterast, men å sprenge ferga med tungtvann var av stor betydning for krigens framtid.

Dei lærde stridast om nazistane verkeleg hadde klart å lage ei atombombe hadde tungvannet kommt fram, men det er klart at med tilgang på tungtvann var dei mykje nærmare målet en dei var.

 

Vell det har jo kommet beviser i ettertid at tungtvannet var ganske utvannet og det ble ikke forska på noe atombombe, men atomkraft.

 

Hitler regna med at krigen snart ble slutt og da trengte ikke tyskland atombomber, men energi trengte de.

Lenke til kommentar

For det første. Hvor i all verden er det "venstresiden" har fremstilt motstandsmennene som noe som helst? Jeg går utifra at denne tråden eksisterer pga Erling Fossen, som ikke akkurat kan sies å være et representativt utvalg a norsk venstreside. Han er vel snarere en kar som er keen på oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
(...)

Var motstandsmennene de virkelige norske heltene som fortsatte å kjempe en uvinnelig kamp eller en gjeng rampete fjortisser med krutt og dynamitt?

 

De gjorde hvertfall noe... Selvsagt etter krigen så er det blitt en del glorifisering av gutta på skauen (relativt få aksjoner er utført av motstandsmennene hvis man ser på faktumet at krigen varte fra 1940 til 1945) - men dette er noe som har skjedd over hele europa så dette er ikke noen særnorsk fenomen.

 

De glemte heltene er sjømennene finner man i handelsflåten - 500 skip og 3000 menn gikk tapt. Deres bidrag til de alliertes seier er enorm og langt viktigere enn det motstandsmennene gjorde.

 

Når det gjelder det med at motstandsmenn samenlignes med terrorister så stemmer det juridisk sett - hvis man er ikke i uniform under kamp så er man terrorist. Personlig synes jeg at dette er en tullete regel.

Lenke til kommentar
De som faktisk gjorde noe var partisanerne i Nord-Norge. De som ble svartelistet og overvåket av den norske stat etter krigen.

Må vell faktisk si meg enig der, veldig enig

 

EDIT:

Litt for sent for å huske å slette deler av et sitat, jeg mener virkelig IKKE at de var noen snørrunger. xD

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Synes det er latterlig at vi sitter her i dag og kaller motstandsfolkene for oppskrytte snørrunger, terrorister og sånt piss. Jævlig lett å sitte i ettertid å kommentere hvor nyttig eller unyttig det de gjorde var. De var folk som om ikke annet sto opp mot tyskerne og som ikke ville la seg undertrykke, og de gjorde ihvertfall noe. Hvis Norge ble invadert i dag, så håper jeg at jeg har baller nok til å bli med i en motstandsbevegelse. (Eller terroristorganisasjon om du vil.)

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor kalle dem snørrunger?

 

Tungtvannet de hindret tyskerne tilgangen til skulle kanskje bli brukt til atomkraft i Tyskland. Ikke like ille som atombomber, men ved å sabotere tilgangen til atomkraft gjør man fienden mer avhengig av annen type energi som kan være svært vanskelig å få tak i under en krig.

 

Gutta på skauen hadde kanskje ingen enkeltaksjoner som snudde krigen, men de kunne like greit ha hatt det. De var nær ved å henrette Himmler da han var på norgesbesøk, og det var en konstant plage for tyskerene som tross alt OKKUPERTE LANDET DE BODDE I! Det ville være idiotisk for tyskerne å gjøre noe annet enn å skylde på gutta på skauen når de ga reprisalier til sivilbefolkningen. Dette er vel dekket i fagene Krig 101 og Propaganda 101.

 

Farfar ble torpedert som krigsseiler flere ganger under krigen. For meg er han en like stor helt som oldefar som lå på skauen og skjøt Nazister.

 

 

Men for all del, send gjerne et brev til Kjakan der man sier det han gjorde for landet var bortkastet. Si det samme til min Oldefar, og til konas bestefar i Milorg... Gutta gjorde det de kunne, og om det så bare var vepsestikk mot tyskerne i forhold til de alliertes kuler, var det det de fikk til!

 

Max Manus, Kjakan og Co er en hau med oppskrytte snørrunger.

Må vell faktisk si meg enig der, veldig enig

 

Jeg regner med at dere to ikke har besteforeldre som bodde i Norge under krigen? Si det samme til dem, og se hvor langt dere kommer i argumentasjonen.

Lenke til kommentar
Max Manus, Kjakan og Co er en hau med oppskrytte snørrunger.

Må vell faktisk si meg enig der, veldig enig

 

Jeg regner med at dere to ikke har besteforeldre som bodde i Norge under krigen? Si det samme til dem, og se hvor langt dere kommer i argumentasjonen.

Som jeg skrev i edit på posten, så var det kun første del av sitatet som jeg var enig i.

Var litt vell sent for meg xD

Lenke til kommentar
Mange bekker små, gjør en stor å. De prøvde og utnyttet de små midlene de hadde til å prøve å finne på noe fanskap for å gjøre livet surere for okkupasjonsmakten. Det er mye bedre enn de som ville slengt seg på magen for å kysse okkupantenes sko.

Og enda bedre igjen enn de som faktisk gjorde det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...