Gå til innhold

Nettopp fått Mustek MDC4000 i hus - og jeg er imponert! :)

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid tittet litt på disse småkameraene fra Mustek, og det av en grunn ene og alene: pris. De er ekstremt billige. Ofte har lav pris en grunn, og på Mustek gSmart så har det gjerne vært fordi det ikke er noe som helst LCD panel for å se bildene etter de er tatt og/eller fordi det ikke er blitz.

De første gSmart'ene hodt jeg meg litt unna, var redd for at kvaliteten på bildene ville bli rimelig blasse og livløse ved innebilder, noe som også er tilfelle. Da LCD-varianten dukket opp, begynte jeg for alvor å "like" de, man hadde nå en mulighet for å se bildet etter det var tatt og undersøke om det faktisk ble bra (og igjen en mulighet for å slette dårlige bilder for å forhindre at de tar opp plass). Men igjen manglet en ting, nemlig blitz. Lukkertid på 1/15 tilsier jo ikke de største stuntene i et litt mørkt rom, som det gjerne er på fest (og gSmart ER et festkamera, ikke noe man bruker til ferieminnene).

Men nå, med lanseringene av MDC-serien som kom i fjor senhøst, var kameraet jeg endelig ventet på en realitet! Hoppet elegant over den første og andre modellen og røyk på den tredje, nemlig MDC4000.

Endelig;

1,5" TFT fargeskjerm

Blitz (på, av, auto, anti-rød øye)

3.14 megapixel CCD-brikke (2048x1536)

4.1 megapixel hardware interpolert (2272x1704)

Eksponeringskontroll (fra +1 +0,5 0 -0,5 -1)

Hvitebalansejustering (auto, daglys, overskyet, lysrør, tungsten)

Lang eksponering (1x, 2x, 3x, 4x - krever STØDIG hånd)

Timerfunksjon

Linsen tilsvarer omtrent 45mm i 35mm-format.

Lukkertid: 1/15 til 1/2500 sekunder

I tillegg kan den som de andre ta opp videosnutter (så lenge det er plass på minnekortet, 320x240), har innebygget minnekort på 16MB, tar SD/MMC kort for videre oppgradering (som MDC3500) og har en video-ut for å koble til TV'en. Av andre funksjoner kan det også nevnes makrofunksjonen som på gSmart uten LCD (vri på linse) og digitalzoom på opptil 4x (kun i 1024x768 - 2x i 2048x1536).

En artig ting er at kameraet også har stativfeste som faktisk er plassert fornuftig! Det er sentrert rett under linsen, slik at perspektivet blir konstant ved panorering (når du tar flere bilder som skal stiftes sammen).

Kameraet har som sagt 16MB innebygd minne og kan oppgraderes videre. Overføring av bilder til PC'en var ytterst enkelt hvis man har Win XP eller Win 2000, rett og slett plugg i usb kabelen og kameraet dukker opp som en mass storage device. Hent så bare bildene rett ut og lagre på disken. Enklere kan det faktisk ikke gjøres for de av oss som IKKE ønsker å gå gjennom masse dårlige programmer (som ofte følger med endel kameraer...). Det geniale er at kameraet faktisk kan brukes som en flyttbar harddisk. Sett inn et 128MB MMC/SD kort, og du har 128+16MB lagringsplass til alt mulig rart! Genialt!

Et bilde på high res (3.14M) tar ca. 350KB, noe som vil tilsvare ca. 1:20 i komprimering. Rimelig høyt altså, burde ha gått ned til minst 1:15 siden det kan oppgraderes med ekstra minnekort (ser helst 1:10...). 4.1M har litt lavere, et bilde tar ca. 700KB av minnet, som tilsier rundt 1:18.

Et problem som oppsto, var under fotografering i forholdsvis "vrient" opplyst lokale. Her opplevde jeg farlig mye fargestikk, men det retter seg betraktlig ved korrekt justering av hvitebalansen. Lokalet var en butikk med lysstoffrør. Jeg liker heller ikke at kameraet tuller til lukkertidene, automatikken her er rett og slett for dårlig... Det er oppgitt fra 1/15 til 1/2500 sekunder, men hvis det er litt bevegelse så har dette tendes til å bli fanget opp. Ikke et stort problem, for bildene vises jo på LCD skjermen så de kan slettes, men hvis du vil fange opp en bil som kjører forbi, kan det blir interessante bilder... og motivet forsvinner raskt avgårde, så noen gjentagelse kan blir vrient å få til.

Det er også slitsomt å bruke instillingsknappene. Alt foregår via en fireveis knapp som tar litt tilvenning. Her kan det fort bli mye blaing fram og tilbake, men det er strengt tatt begrenset hvor mange knapper man kan putte på her, så det får gå til nød...

Ville jeg anbefalt det? Tja, hvorfor ikke? Har du 1500 blås å bruke på noe morro, hvorfor ikke et slikt kamera? Det er lite, pent, fungerer som portabel harddisk og gir greie bilder. Kul sak! :)

P.S. Jeg ville elegant hoppet over MDC3000 og 3500 da disse koster bare noen hundrelapper under...

P.S.S. Ble litt langt det her... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det lyd på videofunksjonen?

Glemte å si det; Ja, det er lyd på videofunksjonen. I et normalt opplyst rom blir det egentlig ikke så veldig bra, stort sett alt for mørkt, eller alt for mye farge. Lyden blir dog veldig bra.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...