Gå til innhold

Skole - medier og kommunikasjon


stasomfaen

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Jeg lurer på noe her... Jeg har lenge hatt en drøm om å bli pilot. Hvis jeg går Mk i 3 år (der man får studiekompetanse) eller tar påbygg 3. året, kan jeg bli jagerpilot? Vet de krever studiekompetanse i hvertfall.

 

Er ikke sikkert jeg vil binde meg i forsvaret, så kanskje jeg tar lappen på trafikkfly heller, men vet det koster. Er det noe krav der? Bortsett fra ok syn? Jeg har da faktisk MK fag å falle tilbake på hvis det ikke funker eller at jeg mister jobben etter ei krise elns.

 

Plis hjelp! Har ikke veeeldig lyst til å gå studiespesialisering, men hvis jeg går MK i 3 år eller 2 år + påbygg, kan jeg da oppnå det samme som en som går studiespes med P-matte? Jeg kan vel ta teoretisk matte på påbygg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du mener. Bachelor i luftfartsfag (f.eks. ved UiT) krever: Matematikk R1 eller S1+S2 og Fysikk 1 (2MX/2MY/3MZ og 2FY). Dette kan du fint ta som privatist, enten parallelt med MK eller etterpå. Når det gjelder pilotutdannelse i USA, trenger du ikke noen fag i det hele tatt slik jeg har forstått det (kan vær de krever videregående skole eller tilsvarende). Da trenger du kun PPL, og det kan taes ved skolen.

 

Når det gjelder utdanning i Forsvaret. Veldig mange søker, og veldig få kommer gjennom nåløyet. De gir ikke bort en utdannelse i millionklassen gratis til hvem som helst. ;) Bare å prøve, men jeg ville hatt en "plan B" i tillegg. De årene du binder deg til Forsvaret, kan du heller se på som 12 år med garantert jobb - for det er vanskelig å bli ansatt som pilot i flyselskap (i hvert fall hvis du har lite flytimer).

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, jeg sitter å skal søke på studieplass til høsten, men har et stort dilemma mellom om jeg skal velge å ta bachlor gjennom høyskole/universitet eller privatskole. Det står hovedsakelig mellom Stavanger og Gjøvik mot NOROFF (oslo). Jeg har mest lyst å søke sistnevnte, men har hørt mye ymse rykter rundt denne privatskolen fra tidligere av. Jeg skal søke filmproduksjon. NOROFF skal vist ha kommet seg veldig de siste årene og de gir muligheten til å fullføre bachlorgraden i utlandet. Dette er en veldig dyr studie så det er viktig at jeg får det jeg betaler for!

 

Vil min bachlorgrad på fra NOROFF bli tatt like my på alvor om jeg opparbeider en god portfølje? Hadde vært supert å fått høre noen meninger rundt dette, eventuellt noen erfaringer fra denne skolen.

 

Mvh Mikael :)

Lenke til kommentar

En mulighet er å gå Norsk Fotofagskole i Trondheim etter VGS hvis du er interessert i fotografi og bilder. Der kommer man inn på portefølje. En av de nåværende studentene er kåret til årets fotograf av Fri Flyt med en forside på Freeskier. Jeg har en kamerat som går der, og jeg ser stadig innom på prosjektene hans, og jeg kan tørre å påstå at det er et høyt nivå der.

Lenke til kommentar

Jeg går siste året på medier og kommunikasjonslinja i år, og jeg vil absolutt anbefale den!

Man trenger ikke nødvendigvis å kunne mye fra før, for man lærer det man trenger å lære, og veldig mye forskjellig. Jeg begynte på media fordi jeg ville skrive og ta bilder. Iløpet av disse tre årene er jeg blitt supergira på grafisk design, og har ikke lyst til å ta bilder.

På den skolen jeg går på, og på de fleste andre jeg har hørt om, er det sånn at man har uker med forskjellige prosjekter. Feks en uke får man oppgave å lage en film, en annen uke skal man lage en plakat eller ta en bildeserie. Utrolig gøy og variert og en lærer kjempemasse! Vil absolutt anbefale medier og kommunikasjon! Høres ut for meg som om du hadde passet inn :)

Lenke til kommentar
hei, jeg sitter å skal søke på studieplass til høsten, men har et stort dilemma mellom om jeg skal velge å ta bachlor gjennom høyskole/universitet eller privatskole. Det står hovedsakelig mellom Stavanger og Gjøvik mot NOROFF (oslo). Jeg har mest lyst å søke sistnevnte, men har hørt mye ymse rykter rundt denne privatskolen fra tidligere av. Jeg skal søke filmproduksjon. NOROFF skal vist ha kommet seg veldig de siste årene og de gir muligheten til å fullføre bachlorgraden i utlandet. Dette er en veldig dyr studie så det er viktig at jeg får det jeg betaler for!

 

Vil min bachlorgrad på fra NOROFF bli tatt like my på alvor om jeg opparbeider en god portfølje? Hadde vært supert å fått høre noen meninger rundt dette, eventuellt noen erfaringer fra denne skolen.

 

Mvh Mikael :)

 

Hvis det hadde vært meg, hadde jeg heller gått Norges Kreative Fagskole istedetfor Noroff. Hvis du først skal velge privat liksom. Noroff har et superdårlig rykte innen mediebransjen. Tror folk heller ansetter en som har gått NKF/høyskole/universitet.

Lenke til kommentar

Takk for at folk gidder å svare litt utfyllende :) Jeg kommer til å sette MK på nr. 1 og studiespes. på nr. 2. Men spørs om jeg kommer inn i år : ( Snittet i fjor var 4,8 mens jeg hadde 4,2. Men i hvertfall hvis jeg har veldig lyst på den linja etter vgs og jeg ikke kommer inn på MK nå, så kan jeg jo ta det på høyskole. Så sånn sett er det ingen fare, men skulle hatt utdannelse så fort som mulig : p Sånn hvis jeg går for pilot, så trenger jeg penger... Da kunne jeg jobbet et par år f.eks. Med ok lønn i året.

Lenke til kommentar

Jeg har helt det motsatte inntrykket av private vs offentlige MK skoler som flere av dere over har. Jeg går på en offentlig skole med MK linjen, og vi har kun tidligere bransjefolk som lærere. De er utrolig flinke på sitt felt, og i tillegg er de veldig flinke til å lære bort. Noroff, som er privat og ligger ti minutter unna, er det ikke på langt nær så flinke lærere eller elever. (etter hva jeg har hørt fra de jeg kjenner som går der). Grunnen til det er at det er veldig høyt snitt på den offentlige MK linjen her, sånn at alle som ikke kommer inn på den kommer inn på Noroff. Det er selvfølgelig ikke sånn over alt, men sånn er det i alle fall her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...