Gå til innhold

Skole - medier og kommunikasjon

stasomfaen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt mye på karrierevalg og har byttet valg mye... Jeg har funnet ut at dette kan være noe for meg (MK). Jeg har drevet mye med f.eks photoshop, og digger det. Liker å lage noe eget, er glad i å forme noe ved hjelp av en pc. Jeg står også på twintip, så filming kan være interessant. Jeg føler jeg har grei kontroll på photoshop, og har lyst til å lære mer om det og mye annet nytt.... Så det er absolutt relevant for meg.. Men jeg lurer på om det går an å komme på "audition" eller noe? For det er visst et høyt snitt på skolen jeg tenker å starte på. Jeg går nå restaurant- og matfag og skal ta omvalg. Jeg hadde 4,2 i snitt på ungdomsskolen og tenker at snittet på RM blir minst like bra hvis ikke bedre. Tror snittet for å komme inn var 4,8 elns.. Høyere enn 4,5 var det i år i hvertfall, så jeg lurer på om det går an å vise sin interesse, eller vise at man har drevet litt med f.eks. photoshop i mitt tilfelle på fritiden og kan det..? Har så fryktelig lyst på akkurat dette, men vil ikke kjøre 1 time buss for å komme meg på skolen, så vil inn på denne lokale. Kanskje det hjelper å skrive seg opp allerede nå? Hvis det går.. ? Det er virkelig viktig for meg å velge riktig, og jeg tror jeg har funnet hva jeg virkelig vil.. Det er akkurat MK.

Hvis det ikke går med tanke på karakteren, går det an å gjøre noe med den? For å forbedre den eller noe? Jeg har ikke peiling, så bare spør. En eller annen måte for å komme inn.

Håper virkelig det finnes en løsning på dette!

Takk!

Det frister veldig å bite sammen tenna og bare ta studiespesialisering også! Vet det er hardt, men man MÅ jo ikke ha 6 i alle fag.. Bare man prøver så godt man kan. Da er det jo et stort spekter med muligheter. Hva syns dere?

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha andre interesser enn Photoshop om du skal begynne på MK. Har gått her i et og et halvt år nå, og har drevet -veldig- lite med det. Det er nesten kun egenopplæring, og man driver veldig mye med andre ting som film, journalistikk og medieteori osv. Om du ikke har en enorm interesse for noe innen mediefaget foreslår jeg at du kun har det som hobby og fortsetter linjen du går. Som du sier har du allerede byttet mye, og det at du kun har drevet litt med Photoshop og føler du behersker det synes jeg ikke er et godt nok grunnlag for å bytte linje. Film og PS kan du drive med på fritiden.

Det er mange som jobber i mediebransjen som ikke har "rett" utdanning, eller som ikke har utdanning i det heletatt.

Lenke til kommentar

Jojo, men det er det jeg har drevet med til nå. Har plutselig gått opp for meg at jeg vil drive med akkurat slike ting... Foto, filming, alt sånt. Og vil egentlig ikke gå ei linje jeg ikke vil. MK kan gi en haug av jobber kan det ikke? Jeg er glad i design, animering, filming og foto bl.a. Veldig spennende syns jeg, og har virkelig lyst til akkurat dette. MK er midt i blinken for meg. Det passer meg bedre enn andre linjer.

Andre folk jeg har snakket med har faktisk drevet en del med photoshop på skolen.. Design av forskjellig.

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Ja, jo, man driver såklart med programmer som Photoshop og Illustrator, men i begynnelsen vil det være veldig mye basisfag og grunnleggende stoff.

Det er utallige jobber innen media, så utvalget er enormt. Om det er noe du føler du vil, så for all del, begynn. Det er morsomt å drive med, og det er egentlig veldig fritt og man får ut mye kreativitet. Jeg er bare litt skeptisk mtp at du har byttet linjer ofte og vært veldig usikker på karrierevalg tidligere.

Jeg håper du finner ut av det, og om du begynner, vil trives :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk : )

Har forsåvidt bare byttet en gang :p Trivdes ikke på studiespesialisering, så byttet til RM, men har byttet mening da, for å si det på en annen måte.

Men det jeg er veldig redd for er å IKKE komme inn. Nå har jeg jo kommet fram til at jeg vil drive med dette, og når jeg først har bestemt meg, gir jeg meg ikke før det er i boks, så trives ikke med ting utenom det jeg har bestemt meg for. Jeg er ganske sta sånn sett. Derfor er dette veldig viktig for meg.

EDIT: Men kom akk på noe... Hvis det skulle bli helt krise, og jeg ikke kommer inn... Er det mulig å gå en annen linje i mens, for deretter ta MK etter noen år? F.eks. starter jeg på elektrofag og går noe som er interessant der, så senere ta MK utdannelse? Akk som på vgs, men en annen skole for voksne, eller går det an å komme ned på vgs igjen? :S

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er medie og kommunikasjon et litt spesiellt tilfelle av en yrkesretta videregående linje. Jeg gikk det selv, og var storfornøyd med det, men for å være helt ærlig, så lærte jeg ikke særlig mye om hverken film, foto, web ++ i skoletimene.. som -B. sier er det veldig mye egenlæring, og det var nettop slik jeg lærte meg det meste av det jeg kan idag..

Du kan ikke forvente å bli bra kun av skolen, og du kan heller ikke forvente å få jobber selvom du gjør det bra på skolen. Media og kommunikasjon på videregående hjelper så og si ingenting i arbeidslivet etter min erfaring.

Synes igrunn ikke det er noe poeng i å legge for mye vekt på hva du går på videregående.. Det er så stor sannsynlighet for at du endrer mening innen du er ferdig uansett. Bare sørg for å få studiekompetansen, slik at du har muligheter åpne til å velge det du vil når du er ferdig med vgs.

Men når det er sagt så må du jo alltid bare følge din egen magefølelse. :-)

Lenke til kommentar

Det jeg har prøvd nå : P Ja, greit, kanskje man ikke får kastet opplæringa etter seg, men poenget mitt er at jeg liker å drive med det, og vil ikke tilbringe 2 år på skole med noe jeg egentlig ikke vil.

Men.. Går det altså an å gå medier og kommunikasjon etter vgs hvis man har studiekompetanse?

EDIT: Har sett litt... Ser ut som man kan gå MK på høyskole med generell studiekompetanse... Hadde det vært lurt av meg å ta f.eks. elektrofag og utdannet meg innen et yrke der, og deretter MK ? Da har jeg grunnlag for 2 retninger (?)

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg går på MK for øyeblikket, og har også mange venner på MK linjen rundt på forskjellige skoler, og det inntrykket jeg har fått er at hva som legges stor vekt på i opplæringen er variert fra skole til skole. Der jeg går holder vi for eksempel mye mer på med Photoshop, Illustrator, InDesign og disse programmene som helst er for trykk og slikt. Vi har også vært innom Flash, og webdesign. Mindre fokus har det vært på film og tv-produksjon.

Andre skoler igjen har nesten ikke media-fag på MK-linjen, og elevene jobber ræven av seg med lekser hele tiden (i vanlige fag som norsk, engelsk, samfunnsfag osv). Jeg vil si at om du bare interesserer deg for Photoshop så vil du få mye mer ut av det ved å lære deg det selv, eventuelt kjøpe en bok om det, og lese tutorials, enn å gå på skole i 3 år for å ha litt om det.

Lenke til kommentar

Gå ferdig der du er nå, eller skift til studiespesialisering; og deretter søk deg inn på Noroff-instituttet. :) Det man lærer på MK er veldig generelt, og like spennende som Word-art (har aldri gått der før, men etter å sett prosjektene til mange jeg kjenner - kan jeg ikke si meg så veldig imponert). På Noroff får du velge mellom webdesign, design for trykk, video, musikk etc. og får derfor en bedre opplæring.

http://www.noroff.no/?gclid=CIiP0Lr2yJcCFc0a3godmEYzRw

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Det man lærer på MK er veldig generelt, og like spennende som Word-art (har aldri gått der før, men etter å sett prosjektene til mange jeg kjenner - kan jeg ikke si meg så veldig imponert).

Det er bullshit. Kanskje det gjelder de du kjenner, og som regel er problemet da at de personene ikke har anlegg for sånt. Nesten alle jeg kjenner som går på MK kan mye mer enn folk ellers om slikt.

Lenke til kommentar

De jeg kjenner som har gått MK, både de som "brenner for det" og de som bare går der, er ikke noe superflinke. De lager hjemmesider med tabeller, lager filmer i Pinnacle-studio med tacky overganger, lager "logoer" i Photoshop fulle av gradients og andre "billige" effekter ...

Dette er omtrent det samme den jevne 16 år gamle web-designer med Frontpage (eller piratkopiert Dreamweaver og Paint-Shop-Pro får til).

Dette er snakk om et representativt utvalg, kjenner mange som går MK - på mange forskjellige skoler.

Edit: Det er riktignok en liten promille av elevene der, som faktisk har talent - men ...

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hm. Det er vel litt forskjellig Ja. Jeg kjenner dog veldig få som er så dårlig som du beskriver der. Alle i min klasse kan HTML og CSS tålelig bra, vi bruker Final Cut Express, Illustrator, InDesign, Photoshop og alt det der. Jeg vil si de aller fleste der har talent.

Lenke til kommentar
Hm. Det er vel litt forskjellig Ja. Jeg kjenner dog veldig få som er så dårlig som du beskriver der. Alle i min klasse kan HTML og CSS tålelig bra, vi bruker Final Cut Express, Illustrator, InDesign, Photoshop og alt det der. Jeg vil si de aller fleste der har talent.

Ok. Er dette privatskole?

Det var ikke meningen å generalisere slikt i den forrige posten min. :)

Vet at nivået på MK på Akademiet; Noroff og andre privatskoler er jevnt bra, da de har lærere som gjerne har mediabakgrunn og relevant utdannelse. På offentlige skoler som tilbyr MK, så er det ofte bare lærere med litt bedre PC-kunnskap enn resten av lærerstaben (han "superflinke" naturfagslæreren som "fikset" prosjektoren ved å trykke FN-F4 på laptopen, eller han som kan WEP-koden til ruteren. Hvis du skjønner hva jeg mener ;) )

Uansett, hvis man går MK og merker at det gir mersmak, kan man jo evt. ta en bachelor i noe mediarelatert etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på å gå MK neste år jeg også.

"Problemet" slik jeg ser det, er at mange ser på MK som en lettere måte å få generell studiekompetanse på.

Da lurer jeg på, driver veldig mye på med grafikk på fritiden (film, bilder, logoer, webdesign, foto ++) og lurer på hvor stor sjangse det er til å få en grafisk jobb som ikke inneholder å lage annonser til lokalavisa?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ok. Er dette privatskole?

Det var ikke meningen å generalisere slikt i den forrige posten min. :)

Vet at nivået på MK på Akademiet; Noroff og andre privatskoler er jevnt bra, da de har lærere som gjerne har mediabakgrunn og relevant utdannelse. På offentlige skoler som tilbyr MK, så er det ofte bare lærere med litt bedre PC-kunnskap enn resten av lærerstaben (han "superflinke" naturfagslæreren som "fikset" prosjektoren ved å trykke FN-F4 på laptopen, eller han som kan WEP-koden til ruteren. Hvis du skjønner hva jeg mener ;) )

Uansett, hvis man går MK og merker at det gir mersmak, kan man jo evt. ta en bachelor i noe mediarelatert etterpå.

Ja, det er privatskole :) Ja, privatskoler er nok det beste hvis man skal gå MK-linjen. Alle lærerne vi har i MK-fag har bakgrunn i det de underviser om. Den eneste offentlige skolen jeg har hørt om som skal ha bra MK linje er BHG, men der skal det også være sykt sykt sykt med lekser :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen.. Unnskyld for at jeg bumper, men er litt uklart fortsatt.. Skal snart velge.. Det står mellom elektro eller medier og kommunikasjon. Innen elektro er jeg interessert, men jeg vet ikke helt hvordan det hadde blitt på elektrofag, for jeg har bare drevet med svakstrøm som jeg syns er gøy, men har mistet en smule interesse for det... Jeg liker å være kreativ, jeg har lyst til å lage filmer, bilder osv... Jeg står på ski, så har tenkt til å filme mye og lage filmer osv... Er veldig interessert i MK og det passer litt bra til hobbyen min som jeg brenner for! Det er liksom kjipt å gå elektro, men finne ut at; æsj, dette er kjedelig eller æsj dette vil jeg ikke drive med, så må jeg gå 2 nye år på skole, eller bare ta påbygg, men når jeg går på ei linje jeg ikke vil, så blir karakterene og innsatsen mye dårligere enn den ville vært ellers... Det går sikkert an å ta elektrofag senere hvis jeg ombestemmer meg?

Hvordan er det med MK og jobb? Det går vel an å få jobb etter åra på vgs? Jeg kommer til å ta påbygg eller fortsette med MK så jeg får studiekompetanse hvis jeg starter på MK. Jeg er ikke helt sikker på å komme inn enda, men får håpe det for yrkesvalg for meg er VELDIG viktig! Nå for tiden er jeg mye deppa pga skolevalg... Linja jeg går på er ikke mye morsom, men jeg prøver på gode karakterer i fagene som naturfag, matte, norsk, engelsk, gym. Det er vel mulig å få jobb etter 2-3 år? eller er det så vanskelig at man må ta mye mer skole?`På en annen side kan jeg se på det som en "enkel" vei til studiekompetanse for så å gå videre på skoler... Men jeg velger ikke MK bare pga enkel kompetanse, men fordi jeg har interesse og det kan være veldig aktuelt for meg å drive med.. Det er ikke ett yrke jeg brenner for, eller jeg har ingen fotspor å fylle, så jeg syns det blir skikkelig tøft å velge riktig! Skulle gjerne prøvd fag innenfor elektro også, men veldig gjerne MK-fag og.

Huff. Ble kanskje rotete, men jeg må snart bestemme meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...