MrNutcase Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 En liten utfordring angående proxyinstillinger på bærbare maskiner. En bærbar maskin dockes og brukes som arbeidstasjon på jobb. Den har fått satt proxyinnstillinger for Internet Explorer gjennom GPO. Brukeren tar denne maskinen med seg hjem, og kobler opp trådløst nettverk. Nå får vedkommende selvsagt ikke tak i proxy server lenger, og all surfing blir avvist. Løsning; VPN. VPN kobles opp via en webside f.eks vpn.mittfirma.com. Denne adressen er satt opp som unntak i GPO slik at Internet Explorer kan bypasse proxyen og få tilgang til denne siden. Når VPN er tilkoblet er proxyserver igjen tilgjengelig, og all surfing foregår via denne. Så; brukeren reiser på tur, gjerne med overnatting på hotell, og ønsker å bruke hotellets trådløse nett. Nå begynner det å bli vanskelig. Hoteller har gjerne en egen portal/webside der man må legge inn en kode før man får surfe videre. Hva gjør man? portal.hotell.com er ikke tilgjengelig fordi maskinen ikke finner proxyserveren og VPN er ikke mulig å koble opp før man har autentisert seg på portal.hotell.com. En slags Catch 22. Forslag til løsninger? En løsning som fungerer er å sende med brukeren et 3G kort. Da er man 'direkte' på nett, og kan koble opp VPN for så å surfe via proxy. Er proxyinnstillinger på bærbare maskiner uvanlig? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Du har flere muligheter her. 1) Bruk script for automatisk konfigurasjon; dersom tilgjengelig, bruk proxy, hvis ikke; ikke bruk det. 2) Lær opp brukerne i å deaktivere proxy Bruker proxy på alle mine nettverk som har risiko for at PCer som ikke er i domene/som jeg ikke har kontroll på kan bli koblet til. Lenke til kommentar
MrNutcase Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Antar du bruker proxyen på en annen måte enn jeg. Du ruter all trafikk i nettet gjennom proxy, slik at maskiner uten proxy setting ikke kommer noen vei? vi har proxy stående som en klient i LAN, og setter proxy settings kun for internet explorer. Slås proxysetting av, surfer de utenom proxy og rett på nett. Punkt 1 er interessant. Hvor kan jeg finne mer info om dette? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Antar du bruker proxyen på en annen måte enn jeg. Du ruter all trafikk i nettet gjennom proxy, slik at maskiner uten proxy setting ikke kommer noen vei? Jeg har sperret i brannmuren slik at man ikke kommer noen vei når man ikke bruker proxy, ja Punkt 1 er interessant. Hvor kan jeg finne mer info om dette? Jeg så et script for det en gang, men er alt for lenge siden til at jeg husker noe av det. Finnes helt sikkert noe på nettet... Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Et PAC-script er det du trenger. http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_auto-config Opprett en fil, legg den ut på web og angi filen i GPO for proxy-instillinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå