Gå til innhold

Jesus og Den Gylne Regel

Anbefalte innlegg

Tror dere at DGR ble funnet på av Jesus, og at mennesker før Jesu tid ikke hadde moral?

Jeg mener bestemt at mennesker er født med moral, og at vi ikke er avhengig av å tro på noen form for allmektig rettsvesen for å handle etisk riktig.

Dessuten: hva hjelper det å finne på DGR når man ikke følger den opp i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror dere at DGR ble funnet på av Jesus, og at mennesker før Jesu tid ikke hadde moral?

Jeg mener bestemt at mennesker er født med moral, og at vi ikke er avhengig av å tro på noen form for allmektig rettsvesen for å handle etisk riktig.

Nei, den gyldne regel ble funnet opp i asia omlag tusen år før jesus ettersigende brukte den. Den er med andre ord en rip-off den også, som alt annet i den religonen.... :roll:

Vi er IKKE avhengig av tro for å ha moral nei! De kristne TROR at uten bibel = null moral, men det kommer sikkert av at de ikke har lest boken ordentlig, de har kun lest de "gode" sidene og ikke hele, for det meste som står der lærer en moral som i alle henseelser er forkastelig!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Den gylne regel er jo et prinsipp som garantert har eksistert -lenge- før Jesus Kristus lol kom til jorden. Etikk og moral ble ikke oppfunnet av Jesus.

Det at etikk og moral kun blir praktisert i religiøse miljøer er bullshit.

Og det er vel ikke slik at noen "fant" opp den gylne regel som en lov eller noe. Det er vel mer et prinsipp som skal hjelpe oss med å behandle andre som man vil bli behandlet selv.

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke, og jeg tror ikke noen kristne mener det heller. Selvfølgelig, man kan sikkert dra opp noen saker gjennom historien hvor hyklerske kristne har påstått dette, men det er i alle fall ikke sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...