oddbjoro Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Av topicen skjønner dere kanskje hva jeg lurer på. Jeg har 1 gammel)P3,700mhz) og en 1 eldgammel pc(200 mmx) Det jeg sitter å tenker på er å bare skaffe meg et nytt hovedkort, cpu og minne. Men passer alle hovedkort i alle kabinett, eller bør jeg skaffe det nytt også? Uansett, hva anbefales av dere her inne....ikke for dyrt helst da Er en grunn for at jeg ikke velger helt ny pc for å si det sånn Kan gjerne kommme med alternativer, så jeg har litt å vurdere utifra.. På forhånd takk! Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Det jeg sitter å tenker på er å bare skaffe meg et nytt hovedkort, cpu og minne. Men passer alle hovedkort i alle kabinett, eller bør jeg skaffe det nytt også? På p200 anbefaler jeg å selge komplett, ikke oppgradere. PSUen er gammel og slitt, den vil nok ikke kunne levere varene på et nytt system. Du finner en del gode tips under: http://www.hardware.no/anbefalinger/ Lenke til kommentar
oddbjoro Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 ja, skrev litt feil der...tenkte egentlig mest på kabinettet til den 200mmx'en, resten av komponentene er jo også litt utdaterte Men passer ethvert hovedkort på ethvert kabinett, sånn i utgangspunktet? Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Men passer ethvert hovedkort på ethvert kabinett, sånn i utgangspunktet? Det er vel ikke umulig at 200-maskinen din har et kabinett som følger AT-standarden. Idag er alle kabinett i ATX-standard og det samme er hovedkortene. Det betyr at alle hovedkort ikke nødvendigvis passer i alle kabinett. Du kan se om strømkontakter osv. ser likt ut i de to maskinene du har. Den nyeste følger nemlig garantert ATX-standarden. Lenke til kommentar
viggo Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Ta en titt på psdata sitt pakketilbud (2.995,- + skjerm), evt. kikk på de billigste pc'ene fra dell(ca 5.000,- inkl skjerm). (Jeg jobber ikke hos dell eller psdata nei) Edit: Hvis du skal bygge om P200MMX selv: sjekk at strømkontakten til hovedkortet er samlet i en kontakt sjekk at strømforsyningen leverer minimum 200W få tips fra brukere på forumet Lenke til kommentar
oddbjoro Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Men passer ethvert hovedkort på ethvert kabinett, sånn i utgangspunktet? Det er vel ikke umulig at 200-maskinen din har et kabinett som følger AT-standarden. Idag er alle kabinett i ATX-standard og det samme er hovedkortene. Har ikke kikka inni selve maskina enda, men fant manualen til hovedkortet, og det er et P54130TX-MATX TTATNIUM III-kort, som vel kan tyde på at det gamle kabinettet er ATX? Står også ganske tidlig i manualen om ATX power supply. Så da tenker jeg som følger Ta hovedkortet, ram og cpu fra den 700-maskina(er en Dell-maskin hvis det har noe å si), og dytte inn i det eldste kabinettet. Og så bruke den gamle komponentene som allerede er der(20gb, Hercules Stingray 3d. hauppage tv-kort, brenner, cd-rom) evt en ny strømforsyning, for vifta går temmelig tregt på den Kjøpe så nytt hovedkort, cpu og ram(mer?) til den 700-maskina, og bruke de komponentene som allerede står der videre(sånn inntil videre iallefall). Vil det funke, eller vil de eldste komponentene være for gamle for det hovedkortet som står i 700-maskina(chipsettet er: Intel 440BX AGPset, hvis det har noe å si)? Som dere sikkert ser, så er jeg noe grønn på dette, men man lærer jo ikke hvis man ikke spør Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jepp! Ok tankegang, ung man ! HK`en kan ikke du bruke til noe større oppgradering (bx-brikker) Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Kabinettet til 200MHz maskinen din er muligens micro ATX format, dvs. tilpasset små hovedkort (24.5cm * 24.5cm). Hvis du må kjkøpe nytt hovedkort, ny CPU og nytt minne, hva har du igjen da? - Skjerm. Den kan du bruke fortsatt. - Tastatur/mus. Sikkert ok å bruke videre. - CD-ROM. Denne er sikkert såpass treg (8X?) at du nok vil ønske å bytte den ut. - PSU. Selv om den gamle kan fungere, så bruker dagens CPUer mye mer strøm enn de gamle, systemet kan bli lite stabilt. - Harddisk. Sannsynligvis lite og ihvertfall treg. Men den kan jo i nødstilfelle brukes. Jeg ser du skriver i en senere postering at du vil sette utstyr fra 700MHz maskinen inn i 200MHz "kabinettet". Det kan jeg ikke skjønne, har jeg gått glipp av noe her? Er ikke det kabinettet bra nok? Helt generelt vil jeg si at det en ingen vits i å oppgradere 200MHz maskinen. Kjøp heller alt nytt, ev. bortsett fra skjerm/tastatur. Lenke til kommentar
oddbjoro Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Kabinettet til 200MHz maskinen din er muligens micro ATX format, dvs. tilpasset små hovedkort (24.5cm * 24.5cm). Tja, kabinettet er iallefall større enn det som er på 700mhz-maskina. Er vet det som hette maxi-tower(mulig det fortsatt heter det). Er iallefall plass til cd-rom, brenner og harddisk-skuff(mulig det ikke har noen betydning men ). Hvis du må kjkøpe nytt hovedkort, ny CPU og nytt minne, hva har du igjen da? - Skjerm. Den kan du bruke fortsatt. - Tastatur/mus. Sikkert ok å bruke videre. - CD-ROM. Denne er sikkert såpass treg (8X?) at du nok vil ønske å bytte den ut. - PSU. Selv om den gamle kan fungere, så bruker dagens CPUer mye mer strøm enn de gamle, systemet kan bli lite stabilt. - Harddisk. Sannsynligvis lite og ihvertfall treg. Men den kan jo i nødstilfelle brukes. Skjermen kan jeg bruker videre ja, samme med tastatur og mus. CD-rom'en er 16x PSU'en kan jeg jo også evt. da ta fra den 700 mhz-maskina, dersom den som står der blir for liten hvis jeg kjøper nytt hovedkort osv til den. HD'en er vel 20gb, men noe treg ja. Jeg ser du skriver i en senere postering at du vil sette utstyr fra 700MHz maskinen inn i 200MHz "kabinettet". Det kan jeg ikke skjønne, har jeg gått glipp av noe her? Er ikke det kabinettet bra nok? Helt generelt vil jeg si at det en ingen vits i å oppgradere 200MHz maskinen. Kjøp heller alt nytt, ev. bortsett fra skjerm/tastatur. Jeg skjønner tankegangen din, grunnen til at jeg tenker som jeg gjør er hovedsaklig kronasjer Er for tiden arbeidsledig(noe jeg jo håper ikke blir veldig lanvarig), så jeg må prøve å spare der spares kan Samt at det om noen mnd'er blir forøkelse i familien fra 3-4 Og ny pc er ikke det som står øverst på lista til mor i huset da Ved å da sette noen deler(hovedkort, cpu, ram og evt psu) fra 700'en over til 200'en, så vil jeg da kunne bruke 700'en til nytt hovedkort, cpu, ram og evt psu. Det som da var 200MHz'en vil jo da bli 700MHz(med et par utdaterte komponenter....enn så lenge). Det som var 200 MHz'en vil uansett ikke bli brukt fryktelig mye...kanskje litt surfing, word, excel, powerpoint. Men joda...noe knotete og tungvint kan det nok bli Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Du kan benytte deg av bruktmarkeder ang. kurante PC-deler eller kjøpe demovarer hos nettbutikkene, der er av og til snacks fort å spare mange 100 lapper :wink: Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Det første du må sjekke er om det er AT eller ATX kontakt som blir brukt. Du må også sjekke at kabinettet passer... AT har 2 (eller 4, det husker jeg ikke sikkert) ATX har en kontakt - det er også mulig at det er en helt spesiell PSU du har i den gamle PC`en - noe som neppe vil passe på noe nytt hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå