RWS Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 My morsomt i denne tråden... Er det noen som ser sammenhengen mellom Moseloven og den boken som "mumiene" har på brystet. Når en Farao dør har han skrevet sitt liv i en bok og lagt den på brystet. Der står det : Jeg har ikke løyet, Jeg har ikke drept, Jeg har ikke drevet hor, Jeg har ikke ... 138 forskjellige "Jeg har ikke.." ting som skulle hjelpe den døde over til de dødes verden... Jeg for min del funderer litt om pavens hodeplagg fortiden.. Den kalles en mitra.. Eller det samme som hovedpersonen i den romerske statskirke før kristendommen tok over den rollen. Mitraismen har historie om en mann født 25 desember av en jomfru , besøkt av astrologer ved fødselen. Han hadde 12 apostler - en for hver av stjernetegnene, mitraismen feiret "soldagen" som ukens helligdag - ikke sabbaten, De feiret et hellig måltid med vin og brød , brødet signert med bokstavene IHS - Iris,Horus, Seb .( I den katolske kirke var nattverdsbrødene signert med IHS - Iesus Hominum Salvator), De hadde barnedåp med overøsing av regnvann for å beskytte barna mot negative guder - (ikke full full neddykking som beskrevet flere steder i NT), En av gudene i denne religionen "Iris" hadde et Kors som symbol og ble båret rundt halsen og på hatter. Kristendommen bruker mange symboler fra denne religionen f.eks "Iris"- Det allseende øye. som et symbol på vår almektige Gud. Denne Mitraismen hadde troen på en udødelig sjel og et evig pinested for de onde og en skjærsild, hadde i slutten november en fest hvor de døde besøker de levende ( all helgens dag), sølibat for prester og nonner for å nevne noe.. Mitras jordiske stedfortreder hadde hovedsete i Roma og ble kalt "Pater Patrus" ( faderens far) og hadde en hatt som ligner på dagens romerske paves hodeplagg. Mange av disse 2500 år gamle tradisjonene er overtatt av den kristne kirke.. Det er få av dem som har sitt utspring i den Jødiske tradisjon ( som f.eks barnedåpen). Så f.eks barnedåp var og er forsatt et økonomisk triks for å verve medlemmer for å betale kirkeskatt hele livet. Dette er det økonomiske fundament for enhver statskirke de siste 2500 år. Barnedåp er således ikke noe spesielt kristent fenomen. Voksendåp var mer utbredt i de jødiske sektene som et slags invielsesrituale. Jeg tror vi har lagt for mye vekt på disse første kirkemøtene.. De var mer politiske enn nødvendig. Du har rett ang. den katolske kirke. Den katolske kirke er ingen kristen kirke, det er svindel alt sammen, kamuflert som kristendom. Fint du sa det, for da er den lutherianske grenen, som den norske kirken tilhører, svindel også da vel? Eller er vi uinformerte som vanlig på sykkeltur i det blå? Men hva er egentlig den riktige grenen av kristendom nu for dagen? Det må jo være en av de 35000 grenene av kristendom, såpass skjønner jeg også, men hvem av dem er riktig? Eller spurt på en mer intelligent måte, hvem gren tilhører du Baltazar94? Det er jo saklart den riktige, hvis ikke hadde du vel ikke sagt det slik? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ta dette feks: (Mennesket skapt etter dyrene) 1.Mos.1:25-26 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! (Mennesket skapt før dyrene) 1.Mos.2:18-19 Da sa Herren Gud: "Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like." Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen.... Med mer eller mindre det er snakk om 2 forskjellige guder eller flere forfattere under navnet moses som er uenig om hendelser ser jeg ikke bort i fra at han hadde noe splitter personlighet eller kraftig hukommelsesvikt. Haha! Du har jo misforstått hele driten! Du kuttet jo bort delen av den siste setningen som gir den mening! Les gjennom en gang til. Skikkelig. Så ser du at han skapte ikke dyrene på nytt. Latterlig... Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Haha, hele tråden er jo et stort, skinnende gullkorn. Uttalelser som dette: Det meste av myndigheter og media er i dag kontrollert av jødene. Og det er stor sannsynlighet for at det er en jøde som har skrevet det du finner i engelsk wikipedia.Fantastisk. Dette minner meg veldig om vigrid sine sider, hvor jøder gjemmer seg bakom enhver busk altså. maken til roing har jeg heller ikke sett:Om du ikke tror at jeg vet hva moselovene er, så får du bare fortsette å tro det. Jeg har ingen som helst behov for å bevise noe for deg. For all del, bare fortsett, kjempelesning altså Lenke til kommentar
Harald Husum Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ta dette feks: (Mennesket skapt etter dyrene) 1.Mos.1:25-26 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! (Mennesket skapt før dyrene) 1.Mos.2:18-19 Da sa Herren Gud: "Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like." Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen.... Med mer eller mindre det er snakk om 2 forskjellige guder eller flere forfattere under navnet moses som er uenig om hendelser ser jeg ikke bort i fra at han hadde noe splitter personlighet eller kraftig hukommelsesvikt. Haha! Du har jo misforstått hele driten! Du kuttet jo bort delen av den siste setningen som gir den mening! Les gjennom en gang til. Skikkelig. Så ser du at han skapte ikke dyrene på nytt. Latterlig... Er det ikke snakk om to adskilte skapelsesberetninger da, som sier to vidt forskjellige ting? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det er nok ikke det. Jeg oppfordrer deg til å lese det. Tar ca 1-2 minutt. Lenke til kommentar
Harald Husum Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det er nok ikke det. Jeg oppfordrer deg til å lese det. Tar ca 1-2 minutt. Ehm, jeg ser ikke hva han har missforstått? Resten er jo bare at Adam navngir alle artene. (Noes som er snålt i seg selv, da det ville holdt han våken en del netter. Er jo en del mill. arter der ute?) Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Begynte det med en mill arter da? Ok, hvis du ikke skjønte det: 18 Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like.» 19 Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha. 20 Så satte mannen navn på alt feet, alle fuglene under himmelen og alle ville dyr i marken. Men for seg selv fant mannen ingen hjelper som var hans like. Når dere ikke skjønner slike ting er det ikke rart dere tviler på kristne historier. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ta dette feks: (Mennesket skapt etter dyrene) 1.Mos.1:25-26 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! (Mennesket skapt før dyrene) 1.Mos.2:18-19 Da sa Herren Gud: "Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like." Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen.... Med mer eller mindre det er snakk om 2 forskjellige guder eller flere forfattere under navnet moses som er uenig om hendelser ser jeg ikke bort i fra at han hadde noe splitter personlighet eller kraftig hukommelsesvikt. Haha! Du har jo misforstått hele driten! Du kuttet jo bort delen av den siste setningen som gir den mening! Les gjennom en gang til. Skikkelig. Så ser du at han skapte ikke dyrene på nytt. Latterlig... Vi kan ta det på nytt vi i kronoligisk rekkefølge: Gud skaper planter og trær: 11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Gud skaper dyreliv: 24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Gud skaper mann og kvinne: 26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. Gud erklærer skapelsen for fullbyrdet: 2 Den sjuende dagen hadde Gud fullført hele sitt verk. Gud skaper planter og trær etter han skapte menneske: På den tid Herren Gud skapte jorden og himmelen, 5 fantes det ikke en busk på jorden, og ennå hadde ikke et grønt strå grodd fram. For Herren Gud hadde ikke latt det regne på jorden, og det var ingen mennesker til å dyrke den. 6 Men en kilde sprang fram av jorden og vannet hele marken. 7 Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning. 8 Herren Gud plantet en hage i Eden, et sted i øst. Der satte han mannen han hadde formet. 9 Og Herren Gud lot alle slags trær vokse opp av jorden, herlige å se på og gode å spise av, og midt i hagen livets tre og treet som gir kunnskap om godt og ondt. Gud skaper mann før dyr: 18 Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like.» 19 Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha. 20 Så satte mannen navn på alt feet, alle fuglene under himmelen og alle ville dyr i marken. Gud skaper ikke mann og kvinne i samme skapelsesprosess 21 Da lot Herren Gud en dyp søvn komme over mannen. Og mens han sov, tok han et av hans ribben og fylte igjen med kjøtt. 22 Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne, og han førte henne bort til ham. dette er i grunn bare rot. 1 og 2 mosebok er så motsigende som overhodet mulig. for meg ser det ut som 2 helt forskjellige myter. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det står jo at han skapte alle fuglene under himmelen og alt det der. Det betyr at adam har laget navnene på alle dyrene som finnes nå(siden det klart står alle). Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Begynte det med en mill arter da? Ok, hvis du ikke skjønte det: 18 Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like.» 19 Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha. 20 Så satte mannen navn på alt feet, alle fuglene under himmelen og alle ville dyr i marken. Men for seg selv fant mannen ingen hjelper som var hans like. Når dere ikke skjønner slike ting er det ikke rart dere tviler på kristne historier. Jeg ser hva du mener, men det er en veldig dårlig formulert setning og kan tolkes på flere måter. Jeg tolket den til at Gud først skapte mannen, og så så Gud at mannen var ensom og så skapte dyrene og førte dem til mannen. Hvis Gud skapte dyrene først, hvorfor holdt han dem borte fra mannen? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ok, jeg innrømmer at hadde rett. Tok feil. Shame on me. Men du må ikke se bort ifra at det er skrevet av to forskjellige folk. Wikipedia skriver litt om det. http://no.wikipedia.org/wiki/Skapelsesmyte...e_skapelsesmyte Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Ok, jeg innrømmer at hadde rett.Tok feil. Shame on me. Men du må ikke se bort ifra at det er skrevet av to forskjellige folk. Wikipedia skriver litt om det. http://no.wikipedia.org/wiki/Skapelsesmyte...e_skapelsesmyte Jau... Legg merke til at i 1 mosebok (skapelsen) står det "gud", mens i 2 mosebok (edens hage) står det "herren gud". Dette kommer av at i den hebraiske bibelen brukes det 2 forskjellige ord/guder som man har oversatt til "gud" mener 1mos bruker elohim, og 2mos bruker Yahweh http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp...52&letter=N Historien om guden elohim stammer trolig fra kanaanittisk religion samt babylon/sumeria http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion Yahweh er jeg ikke sikker på. EDIT: linken ozi3333 la ut lister opp igrunn det meste. Endret 14. januar 2009 av analkløe Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 My morsomt i denne tråden... Er det noen som ser sammenhengen mellom Moseloven og den boken som "mumiene" har på brystet. Når en Farao dør har han skrevet sitt liv i en bok og lagt den på brystet. Der står det : Jeg har ikke løyet, Jeg har ikke drept, Jeg har ikke drevet hor, Jeg har ikke ... 138 forskjellige "Jeg har ikke.." ting som skulle hjelpe den døde over til de dødes verden... Jeg for min del funderer litt om pavens hodeplagg fortiden.. Den kalles en mitra.. Eller det samme som hovedpersonen i den romerske statskirke før kristendommen tok over den rollen. Mitraismen har historie om en mann født 25 desember av en jomfru , besøkt av astrologer ved fødselen. Han hadde 12 apostler - en for hver av stjernetegnene, mitraismen feiret "soldagen" som ukens helligdag - ikke sabbaten, De feiret et hellig måltid med vin og brød , brødet signert med bokstavene IHS - Iris,Horus, Seb .( I den katolske kirke var nattverdsbrødene signert med IHS - Iesus Hominum Salvator), De hadde barnedåp med overøsing av regnvann for å beskytte barna mot negative guder - (ikke full full neddykking som beskrevet flere steder i NT), En av gudene i denne religionen "Iris" hadde et Kors som symbol og ble båret rundt halsen og på hatter. Kristendommen bruker mange symboler fra denne religionen f.eks "Iris"- Det allseende øye. som et symbol på vår almektige Gud. Denne Mitraismen hadde troen på en udødelig sjel og et evig pinested for de onde og en skjærsild, hadde i slutten november en fest hvor de døde besøker de levende ( all helgens dag), sølibat for prester og nonner for å nevne noe.. Mitras jordiske stedfortreder hadde hovedsete i Roma og ble kalt "Pater Patrus" ( faderens far) og hadde en hatt som ligner på dagens romerske paves hodeplagg. Mange av disse 2500 år gamle tradisjonene er overtatt av den kristne kirke.. Det er få av dem som har sitt utspring i den Jødiske tradisjon ( som f.eks barnedåpen). Så f.eks barnedåp var og er forsatt et økonomisk triks for å verve medlemmer for å betale kirkeskatt hele livet. Dette er det økonomiske fundament for enhver statskirke de siste 2500 år. Barnedåp er således ikke noe spesielt kristent fenomen. Voksendåp var mer utbredt i de jødiske sektene som et slags invielsesrituale. Jeg tror vi har lagt for mye vekt på disse første kirkemøtene.. De var mer politiske enn nødvendig. Du har rett ang. den katolske kirke. Den katolske kirke er ingen kristen kirke, det er svindel alt sammen, kamuflert som kristendom. Fint du sa det, for da er den lutherianske grenen, som den norske kirken tilhører, svindel også da vel? Eller er vi uinformerte som vanlig på sykkeltur i det blå? Men hva er egentlig den riktige grenen av kristendom nu for dagen? Det må jo være en av de 35000 grenene av kristendom, såpass skjønner jeg også, men hvem av dem er riktig? Eller spurt på en mer intelligent måte, hvem gren tilhører du Baltazar94? Det er jo saklart den riktige, hvis ikke hadde du vel ikke sagt det slik? Den protestantistiske kirke er ikke mye bedre enn den katolske, i 2000 inngikk det en avtale om at paven er overhode for dem begge. Hvilken "gren" av kristendom som er mest riktig vet jeg ikke, men det interesserer meg ikke uansett. Hvis du leser Bibelen, og spesielt NT, så finner du ut hva som er riktig. Ingen av denne verdens "kirker" er riktig, for det er kun menneskeskapte kirkesamfunn med sine egne regler og doktriner, og med et hyklerisk skinn av kristendom for å kamuflere det hele. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Så egentlig så finns det ingen rett kristendom ifølge deg? Hvordan kan du være sikker på at det du følger er rett da? Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Så egentlig så finns det ingen rett kristendom ifølge deg? Hvordan kan du være sikker på at det du følger er rett da? Les Bibelen, spesielt NT. Og legg spesielt merke til de stedene i NT hvor Jesus sier til disiplenne og andre "følg meg" Derfor er det enkelt for dem som vil, det er bare å følge Jesus og Hans budskap etter beste evne. Denne oppfordringen er det så vidt jeg vet ingen kirke eller menighet som følger, eller oppfordrer folk til å følge. Kirker og menigheter har alle sine egne regler og doktriner, og lederne har sin egen agenda. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Så egentlig så finns det ingen rett kristendom ifølge deg? Hvordan kan du være sikker på at det du følger er rett da? Les Bibelen, spesielt NT. Og legg spesielt merke til de stedene i NT hvor Jesus sier til disiplenne og andre "følg meg" Derfor er det enkelt for dem som vil, det er bare å følge Jesus og Hans budskap etter beste evne. Denne oppfordringen er det så vidt jeg vet ingen kirke eller menighet som følger, eller oppfordrer folk til å følge. Kirker og menigheter har alle sine egne regler og doktriner, og lederne har sin egen agenda. Du har ennå ikke kommentert hvilken skapelse i GT du anser som korrekt. Når det gjelder å "følge jesus" så har jeg hørt at fillipinerene skal være god til dette Har du noe kommentar til dette? Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Så egentlig så finns det ingen rett kristendom ifølge deg? Hvordan kan du være sikker på at det du følger er rett da? Les Bibelen, spesielt NT. Og legg spesielt merke til de stedene i NT hvor Jesus sier til disiplenne og andre "følg meg" Derfor er det enkelt for dem som vil, det er bare å følge Jesus og Hans budskap etter beste evne. Denne oppfordringen er det så vidt jeg vet ingen kirke eller menighet som følger, eller oppfordrer folk til å følge. Kirker og menigheter har alle sine egne regler og doktriner, og lederne har sin egen agenda. Du har ennå ikke kommentert hvilken skapelse i GT du anser som korrekt. Når det gjelder å "følge jesus" så har jeg hørt at fillipinerene skal være god til dette Har du noe kommentar til dette? Det spiller jo ingen rolle hvilken skapelse jeg anser som korrekt, enhver kan jo bare tro hva de vil om dette uansett. Det samme gjelder dette som foregår på filippinene hver påske. Jeg føler ikke noe behov for å kommentere slikt. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det spiller jo ingen rolle hvilken skapelse jeg anser som korrekt, enhver kan jo bare tro hva de vil om dette uansett. Ok, tolker det dit hen at du erkjenner at det er 2 forskjellige skapelseshistorier som er motstridende i GT. Det samme gjelder dette som foregår på filippinene hver påske. Jeg føler ikke noe behov for å kommentere slikt. Nei..hva pillipinerene foretar seg på vårgjevndøgnet er ikke noe issue så lenge de følger jesus og tror det de vil? merkelig at du til stadig hopper bukk over spørsmål du ikke kan besvare på folkelig vis Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg personlig tar ikke skapelseshistorien bokstavelig. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg personlig tar ikke skapelseshistorien bokstavelig. Hvorfor ikke? Er det fordi du syntes evolusjons teorien gir et bedre svar eller har du andre alternativer? Hva med andre ting i bibelen? Tar du det bokstavelig? Noas ark og syndeflommen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå